Főoldal > wellness > Rossz szokás, vagy kényszerbetegség?

Rossz szokás, vagy kényszerbetegség?

egészségkényszerbetegségléleklelki egészségrossz szokásviselkedés
0 0

Írta:

Ha gyakran furcsának tűnik a viselkedésed, lehet, hogy nem különc vagy, hanem komolyabb a probléma. Figyeld meg az árulkodó jeleket!

Elindulás előtt ötször is ellenőrzöd, hogy elzártad-e a villanytűzhelyt? Esténként két órába telik a zuhanyozás, mert különben nem érzed tisztának magad? Nem könnyű megkülönböztetni az idegesítő szokásokat a pszichés betegségtől, de néhány szempont irányadó lehet.

Még nem tördeli szét az életedet?

A rendszeresen ismétlődő cselekvések betudhatók személyiségedre jellemző vonásnak – mindaddig, amíg egyéb tevékenységeidet nem gátolják. Ha nem indulsz el bevásárlólista nélkül a boltba, ha nem szívesen ülsz le a buszon vagy gyakrabban takarítasz, mint a barátnőd, még ne gondold azt, hogy veled valami nincs rendben. Azonban ha a szokások eluralkodnak az életed felett, akadályozzák családi és baráti kapcsolataidat, véget vetnek a kikapcsolódásnak, zavarják éjszakai nyugalmadat, akkor segítségre szorulsz. Ne szégyelld, ha egyedül nem tudod megoldani a problémát – a halogatás időveszteséggel és a kényszerbetegség súlyosabbá válásával jár.

Milyen jelekre figyelj?

Ha ezeket a jelenségeket veszed észre magadon, gyanakodhatsz, hogy kényszerbetegségben szenvedsz:

·     egyes cselekvéssorozatok rendszeres ismétlése

·     ha meggátolnak a cselekedet végrehajtásában, súlyosan szorongani kezdesz

·     mások előtt próbálod titkolni az adott viselkedést

·     tudatosan képtelen vagy abbahagyni a rituálékat

A betegség leggyakoribb formái: az ellenőrzési kényszer, az egyes tárgyak megérintésének kényszere, az adott szavak vagy mondatok ismétlése, a tisztálkodási- vagy takarítási mánia illetve a számolási kényszer. Ezeken a csoportokon belül egyénileg jellemző cselekedetsorozatok alakulnak ki. A család és a munkatársak mindaddig értetlenül szemlélik a viselkedést, míg nem lesz világos számukra, hogy egy betegség tünetéről van szó.

Portrait of sad woman in black sweater

Van kiút, ne add fel!

A pszichiátria régóta ismeri a kényszerbetegség fogalmát, és jól bevált gyógymódokat vehetsz igénybe. Leggyakoribb a viselkedésterápia, amikor segítő ellenőrzés mellett gátolnak meg az adott cselekedetek elvégzésében. Így fokozatosan visszaáll a természetes viselkedés és csökken a szorongás.

Sok esetben a múltat feltáró beszélgetésekre is sor kerül, hiszen a betegség gyakran a korábban elnyomott gondolatok, feldolgozatlan események származéka. Elképzelhető, hogy a gyógyítás kezdeti szakaszában gyógyszeres kezelésre is szükség lesz. Ez általában csak átmeneti állapot, mindaddig, míg a terápia többi módszere kifejti hatását.

Ma már több olyan önsegítő csoport is létezik, ahol a hasonló problémával élő emberek megerősítést, támogatást kapnak egymástól. Ez nem helyettesíti az orvosi segítséget, de kiválóan kiegészíti azt és gyorsítja a gyógyulást.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában