Főoldal > wellness > 7 mód, hogy megelőzd a mellrák visszatérését

7 mód, hogy megelőzd a mellrák visszatérését

betegségegészségemlőrákgyógyulásmellmellrákrák
0 0

Írta:

A szakemberek még mindig nem tudják pontosan megmagyarázni, mitől alakul ki az emlőrák, és ha már egyszer sikerült túlélni, hogyan lép fel újra. A kutatások azonban elkezdtek azokkal az életmódbeli változtatásokra koncentrálni, amelyekkel csökkenthető a kockázat.

1. Mozogj!

A rendszeres, legalább heti 2 és fél óra testmozgás a legfontosabb életmódbeli tényezője, hogy a mellrák ne térjen vissza. Sajnos a nők ezt nem veszik túl komolyan, Amerikában a túlélők csupán 13%-a tartja be a szabályt. Tény, hogy nagyon nehéz felállni a kanapéról, miután a beteg minden energiáját a túlélésre fordította és őrülten fáradt. Viszont a mozgás csökkenti a gyulladást és a betegség visszatérésével összefüggő hormonszinteket, így ez a legjobb védekezés egy „második forduló” ellen.

2. Tartsd a súlyodat!

A súlycsökkenés, amely gyakran az egészséges életmódból fakad, nem kifejezetten kapcsolódik az emlőrák visszatérésének kockázatához. De orvosilag bizonyított, hogy a súlygyarapodás elkerülése és a helyes táplálkozás védelmet nyújt. Túlsúlyos és elhízott nők esetében nagyobb a betegség újbóli kialakulásának veszélye, mint azoknak a társaiknak, akik az egészséges testtömegüket fenntartják.

3. Ne igyál sokat!

Természetesen az alkoholról van szó. A mérsékelt fogyasztás hetente legfeljebb 3 vagy 4 pohár italt jelent, a mindennapi ivást el kell kerülni. Egy 2016-os tanulmány szerint azok a túlélők, akik több mint 1 italt ittak naponta, 28%-kal növelték a daganat kiújulásának esélyét.

4. Szedd be a gyógyszereidet!

Kritikus fontosságú, hogy a számodra felírt, megfelelő gyógyszereket be is vedd, így tudod a lehető legkisebbre csökkenteni egy újabb kór kockázatát. Az anti-ösztrogén tartalmú szerek és az aromatáz inhibitorok kifejezetten blokkolják a mellrák visszatérését. Sajnos azonban a mellékhatások és egyéb tényezők miatt sok nő abbahagyja a tabletták szedését, vagy nem az előírt módon alkalmazzák.

16436834 - girl with fruit lying on the grass

5. Szedj több C- és D-vitamint!

Bár a vitaminpótlás támogatására vonatkozó bizonyítékok nem olyan erősek, de egy felülvizsgálat kimutatta, hogy aki célirányos C-vitamin kiegészítést kap, csökkentheti a veszélyeket. Az alacsony D-vitamin szint is kötődik a rákhoz, így érdemes ezt is pótolni, még ha a kutatások egyelőre gyenge lábakon is állnak.

6. Változtasd meg az étkezési szokásaidat!

Egyre több tanulmány bizonyítja, hogy a szakaszos böjt számos nagyszerű egészségügyi előnyökkel járhat. Egy 2016-os kutatás szerint azok az emlőrákos betegek, akik naponta legalább 13 órán át távol tartották magukat az ételtől, jelentős csökkenést mutattak a kiújulás kockázataival szemben azokkal a nőkkel szemben, akik ezt a szokást nem vezették be. A megvalósítás könnyebb, mint amilyennek hangzik. Este 8 után már ne egyél, így másnap reggel 9-kor már reggelizhetsz is.

7. Vesd be a zöld teát

Itt is hiányosak a kutatások, de tény, hogy azok a korai stádiumú emlőrákban szenvedő nők, akik sok zöld teát fogyasztanak, azaz 3 vagy több csészével naponta, jobban védettek a megismétlődés ellen, mint azok, akik egyáltalán nem isznak ilyet. Egy japán tanulmány azt is kimutatta, hogy a zöld tea-ivó nőknél a visszaesés kockázata 31%. Ez azt jelenti, hogy nem világos, hogy kifejezetten a tea nyújt-e a védelmet.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

agyágynemű

Így lesz tökéletesen pihentető az alvás

Írta:
7 órája 0 0

Fontos az egészséges tápkálkozás, a nyugodt élet, a sok testmozgás, de mindezek mellett még van egy alapvető igénye testünknek, persze sok más mellett, melyet, ha nem tudunk megadni neki, akkor nagyon rövid időn belül kóros elváltozásokat okozhat testünkben és elménkben is. Ez pedig nem más, mint a pihentető és nyugtató alvás.