Főoldal > mozgas > Tényleg kell-e izzadni a hatékony edzéshez?

Tényleg kell-e izzadni a hatékony edzéshez?

edzésfogyásizzadásméregtelenítésmozgássportzsírégetés
0 0

Írta:

Mivel lehet mérni, hogy hatékony-e egy-egy edzés? A rendszeresen sportolók többsége azt vallja, csak akkor eredményes a testmozgás, ha közben izzadnak, utána pedig izomlázuk van. De mit is jelez valójában az izzadás, amely nemcsak intenzív testmozgás, hanem akár egy stresszhelyzet alkalmával is jelentkezhet?

Mit jelez az izzadás?

Az izzadás a testhőmérséklet szabályozásának természetes eszköze, fő funkciója, hogy megóvja a testet a túlmelegedéstől. Két összetevője a víz és a só. Kiemelten fontos a megfelelő hidratáció, hogy a test le tudja hűteni magát. Dehidratáció esetén, edzés közben, azt tapasztalhatod, hogy nem érzed magad jól és szinte ég a tested, mivel nem tudja lehűteni magát. Ugyanez történik, ha intenzív mozgás után a kiizzadt vizet nem pótlod megfelelő folyadékkal. Ilyenkor a víz önmagában nem megfelelő, ugyanis az izzadás sóból is áll. Fogyassz elektrolit tartalmú izotóniás italt, vagy tengeri sós puffasztott rizst edzés után.

Melyek az izzadtság fajtái?

A testben kétféle izzadtságmirigy található: az ekrin és az apokrin mirigy. Az ekrin hűti le a testet, ezáltal annak minden részén jelentkezik a verejtékezés, közvetlenül a bőr felszínén. Az izzadtságtermelő mirigyek másik fajtái az apokrin mirigyek. Ezek hormonális vagy idegrendszeri (szorongás, stressz) hatásra termelik folyamatosan a nedvességet. Főként a hónalj, valamint a nemi szervek környékén találhatók meg. Váladékuk lúgos kémhatású, ezért, ha sokáig a bőrön maradnak, baktériumok szaporodnak el, ez felelős az izzadság kellemetlen szagáért is.

Izzadás

Az izzadás a kemény edzés mércéje?

Az izzadás mértéke sok tényező függvénye, többek között a nemé, a testsúlyé, a koré, a helyiség hőmérsékletéjé és a genetikáé. Egy elhízott ember jobban izzad, mert az extra kilók állandó többlet terhet jelentenek a szervezet számára. Ugyanakkor érdekesség, hogy egy fitt személy is erősebben izzad, mint egy kevésbé aktív életmódot folytatóé, mivel a teste már előre felkészült arra, hogy lehűtse magát az edzés során. Az izzadás és az edzés között azonban nincs szoros összefüggés, ahogy az izzadás mennyisége és az elégetett kalóriák között sem. Ugyanis nem azért izzadsz, mert keményen edzel, hanem azért, mert a tested túlmelegedett, és így próbálja lehűteni magát. Tehát az izzadás nem mércéje az eredményes edzésnek.

Káros-e a túlzott izzadás?

A túlzott izzadás, vagy más néven hiperhidrózis esetén célszerű háziorvoshoz fordulni. A probléma igen zavaró lehet, ugyanis nemcsak esztétikai, hanem a társas helyzetekre is negatív hatással van. A fokozott éjszakai izzadás fertőzések és rákos megbetegedések jele is lehet, hideg verejtékezés pedig leginkább a szív- és érrendszeri betegségek felhívó tünete.

Hogyan lehet kezelni a túlzott izzadást edzés közben?

Annyira szakad rólad a víz, hogy nem bírod magad törölgetni? Figyelj rá, hogy jó minőségű, kifejezetten sportolásra kifejlesztett edzőruhát hordj! Sose vegyél fel nem légáteresztő, műanyag ruházatot. Továbbá célszerű nemcsak edzés után, hanem előtte is letörölni az arcod vagy lemosakodni. A smink és a zsíros testápoló ugyanis eltömíti a pórusokat, ezért megakadályozza a megfelelő testhőszabályozást. Az arcbőröd mindig tisztítsd meg a sminktől, mert az izzadáson kívül pattanást is okozhat. Továbbá gondoskodj a megfelelő hidratációról, edzés előtt, közben és után is, szomjúságérzettől függetlenül.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában