Főoldal > dieta > 6 nyomós ok, amiért érdemes több quinoát fogyasztani

6 nyomós ok, amiért érdemes több quinoát fogyasztani

álgabonadiétaegészségfehérjefogyásköretquinoaszénhidráttápanyagtáplálkozászsírégetés
0 0

Írta:

A quinoa (kiejtése „kinoa”) valójában nem gabona, mégis tökéletes köretként fogyasztva. Az apró mag Dél-Amerikából származik, natúr és puffasztott változata hazánkban is könnyedén elérhető.

Kiváló fehérjeforrás, gluténmentes, alacsony kalóriatartalmú, és ha mindez nem lenne elég, még könnyen elkészíthető is. Alapos átmosás után kétszeres mennyiségű vízben csupán negyed óra alatt elkészül. Semleges íze miatt pedig számtalan variációban remekül megállja a helyét. Az alábbi jótékony tulajdonságai miatt érdemes minél gyakrabban beilleszteni az étrendünkbe.

Igazi proteinbomba

A quinoában jelentősen több izomépítő makrotápanyag található, mint a többi köretben: 100 g-ja 4 g fehérjét rejt. Ráadásul komplex fehérjét, azaz mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza, amelyre szervezetünknek szüksége van. Ezzel szemben a többi növényi proteinforrásban csupán néhány található meg közülük. Emiatt, ha vegetáriánusok vagyunk, a quinoa lehet az abszolút kedvencünk. Jó hír, hogy nemcsak köretként fogyasztható, bármilyen étel fehérjetartalmát növelhetjük vele, akár kása alapanyagaként vagy levessűrítőként is felhasználhatjuk.

Tele van rosttal

Egyetlen csészényi quinoa 5 g rosttal tölti fel szervezetünket. Magyarországon a felnőttek számára ajánlott napi rostbevitel 25-30 g, amelynek fedezésében nagy segítséget nyújthatnak ezek az apró magocskák. A rostok gondokodnak az egészséges emésztésről és a jóllakottságérzetről.

Hatékonyan fogyaszt

A benne található rostok mellett magas fehérje- és komplex szénhidráttartalma miatt is sokáig laktat. Ugyanakkor alig van benne cukor és zsír, így fogyasztása mindenféle fogyókúrába könnyedén beilleszthető. A kutatások során pedig egyértelműen megállapították, hogy a quinoa rendszeres fogyasztása és az elhízás alacsonyabb kockázata között szoros összefüggés található.

Red, black and white quinoa seeds on a wooden background

Természetesen gluténmentes

Gluténérzékenység esetén kár a drága speciális táplálékokra költeni a pénzünket, amikor olyan remek természetes gluténmentes élelmiszerek állnak rendelkezésünkre, mint amilyen a quinoa is. Sokkal jobb választás, mint mondjuk a kukorica- vagy épp a rizsliszt, amelyekben jelentősen kevesebb tápanyag található.

Kiváló vas- és magnézium forrás

Ha már a tápanyagok kerültek szóba, a quinoa tele van vassal és magnéziummal. A magnéziumnak kiemelt jelentősége van az izmok összehúzódásában és elernyedésében, csakúgy, mint az idegrendszer és a csontok egészségének megőrzésében. A vasnak pedig az oxigén szállításában van kulcsszerepe. Célszerű főzés előtt beáztatni a magokat, mert ezáltal a szervezetünk több ásványi anyagot képes felszívni belőlük.

Egyensúlyban tartja a vércukorszintet

A quinoának alacsony a glikémiás indexe, amely érték azt jelzi, hogy az adott étel milyen gyorsan emeli meg a vércukorszintünket. A vércukorszint egyensúlyával csökkenthető a szív- és a cukorbetegség kialakulásának kockázata is.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában