Főoldal > dieta > 5 tévhit a citromos vízről, aminek eddig bedőltél

5 tévhit a citromos vízről, aminek eddig bedőltél

antioxidánsC-vitamincitromcitromos vízcitrusfélediétaegészségfogyásvíz
0 0

Írta:

A citromos víznek magas a C-vitamin tartalma, de ettől még nem csodaszer

“Kezdd a napot egy pohár citromos vízzel!” Biztos neked is ismerős ez az unos-untalan ismételt tanács. A citromos víz fogyasztásától állítólag nemcsak a kilók olvadnak le, hanem szinte mindenre gyógyírként szolgál, többek között késlelteti az öregedés folyamatát. Túl jól hangzik, hogy igaz legyen, azonban mindez nemcsak trend, hiszen a C-vitamin egészségvédő szerepe vitathatatlan. Egy darab citrom leve pedig a napi C-vitamin szükséglet 30%-át fedezi. Magas C-vitamin tartalma miatt ez az egyszerű frissítő biztosan erősíti az immunrendszert és segíti a vas felszívódását. A megfelelő hidratáltság pedig gondoskodik a szükséges energiáról és az emésztés megfelelő működéséről. Az alábbi 5 tévhitet azonban jobb, ha fenntartással kezeled.

1. tévhit: méregteleníti a szervezetet

A leggyakoribb hiedelem, hogy a citromos víz rendszeres fogyasztásával megszabadulhatsz a szervezetben felhalmozódott méreganyagoktól. A kutatások ezt eddig egyáltalán nem támasztották alá. Csupán annyit állapítottak meg, hogy C-vitamin tartalma miatt egészségesebb, mint natúr ásványvizet inni. Ráadásul a vese és a máj automatikusan elvégzi a szervezet méregtelenítését, így nincs rá külön szükség.

2. tévhit: segíti a fogyást

A citrom pektint tartalmaz, ugyanazt az oldható rostot, amely az almában is megtalálható. Rosttartalma miatt telít, így segít elkerülni a súlygyarapodást és támogatja az emésztőrendszer munkáját. Azonban kifacsarva már igen kis mennyiségű rostot rejt. A táplálkozási szakértők szerint az elhízás ellen folytatott küzdelemben sokkal hatékonyabb az olyan magas rosttartalmú ételek, mint a zab és a hüvelyesek, fogyasztása. A citromos vizet csak azért ajánlják, mert, ha nem raksz bele cukrot, kiváló alternatívája a cukros üdítőknek és gyümölcsleveknek, amelyekből egy pohárnyi akár egy kisebb étkezés kalóriaértékét is lefedheti. A citromos víz jobban itatja magát, mint a sima, miközben alig tartalmaz kalóriát.

32956099 - tasty cool beverage with lemon and thyme, on wooden background

3. tévhit: betegség megelőző hatással rendelkezik

A másik leggyakrabban hangoztatott teória a citromos vízzel kapcsolatban az, hogy lúgosít. A szakértők szerint azonban az ételek pH értéke nincs hatással általános egészségünkre, fogyasztásával nem tudjuk megelőzni az olyan betegségeket, mint például az ízületi gyulladás vagy a rák. A túl sok sav azonban árthat a gyomrodnak és a fogzománcodnak is. A citromos víz rendszeres ivása jelentősen hozzájárulhat a reflux kialakulásához vagy a fogzománc sérüléséhez. A fogorvosok nem győzik hangsúlyozni, hogy citromos víz után nem szabad közvetlenül fogat mosni, csak sima vízzel öblögetni.

4. tévhit: felpörgeti az anyagcserét

A közhiedelem szerint már egy pohár, éhgyomorra elfogyasztott citromos víz képes egész napra felpörgetni az anyagcserét. Ez remekül hangzik, de a kutatások során még ezt sem bizonyították. Bizonyos ételek, mint például a Cayenne-i bors termogén összetevői miatt valóban növelhetik időlegesen az anyagcserét, de a citromnál ezt még nem állapították meg. Azonban, ha citrommal több vizet iszol, a hidratáltságnak kétségtelenül érezni fogod a jótékony hatásait. Ez azonban inkább a megnövelt vízfogyasztásnak lesz köszönhető, mintsem a belefacsart citromnak. Már akár fél deci víz elfogyasztása is jelentős mértékben megnöveli az anyagcsere értéket.

5. tévhit: öregedésgátló hatással bír

Természetesen a citromlé sok antioxidánst tartalmaz, de arra nem képes, hogy megállítsa az időt. C-vitamin tartalma miatt segíti a kollagén termelődést, ahogy más ételek is, amelyek szintén sok aszkorbinsavat rejtenek. A szép bőr és az öregedés látható jeleinek késleltetése érdekében célszerűbb egészséges, kiegyensúlyozott diétát folytatni, amely gazdag gyümölcsökben, zöldségekben, pulykahúsban, lazacban és magvakban. A tápanyagban dús étkezés ugyanis hozzájárul a kollagén termelődéshez és fenntartásához.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában