Főoldal > wellness > Az alvás fontosabb, mint az edzés?

Az alvás fontosabb, mint az edzés?

alvásedzésedzéstervenergiafogyásmozgáspihenéssportzsírégetés
0 0

Írta:

Te is felkelsz hajnalok hajnalán, hogy a zsúfolt hétköznapokon legyen időd edzeni? Esetleg éhgyomorra indulsz futni? Egy igazi hős vagy!

Sajnos a legtöbben inkább a szundi gombot nyomogatjuk, addig, amíg csak lehet, na jó, talán egy kicsit tovább is. Nincs is annál jobb, mint lustálkodni reggel. Benned is felmerült már, hogy a több alvás vagy a korai edzés szolgálja-e inkább az egészséged?

Az alvás regenerálja a szervezetet

A szakemberek szerint a felnőttek számára napi 7-9 óra alvás számít elegendőnek, ez gondoskodik hosszútávon szervezetünk egészségéről. Azonban sajnos általában, de főként hétköznapokon, nem jut ennyi időnk pihenésre. Pedig az elegendő alvás nélkülözhetetlen fizikai és mentális egészségünk fenntartásához. Miközben alszunk, szervezetünk regenerálódik, immunrendszerünk pedig erősödik. Ha ezt a szempontot vesszük figyelembe, az alvás egyértelműen fontosabbnak tűnik, mint a testmozgás.

A pacsirták kora reggeli edzésének számtalan előnye van

Mielőtt úgy érzed, ezentúl bűntudat nélkül alhatsz a reggelre tervezett edzések helyett, ejtsünk pár szót a korai testmozgásról is. A szabadtéri edzés az alvásra is jó hatással van, ugyanis a napsütés serkenti a melatonin, azaz az alvási ciklust szabályozó hormon termelődését. Mozgás során endorfin termelődik, így jobb hangulatba érkezel a munkahelyedre, jó kedved pedig remélhetőleg kollégáidra is átragad. Ráadásul, ha rögtön edzéssel kezdjük a napot, garantáltan nem marad el aznap a testmozgás.

40037451 - sportswoman. fit sporty woman doing push ups on tire strength power training concept crossfit fitness workout sport and lifestyle

Az alváshiány hízáshoz vezet

A legfrissebb kutatások egyértelműen bizonyítják, hogyha keveset alszunk, kilóink száma gyarapodik. A jelenség magyarázata az, hogy alváshiány hatására nő a szervezetben a ghrelin, vagy másnéven éhséghormon szintje. A nap folyamán így jóval több kalóriát fogyasztunk, ráadásul kialvatlanul gyakrabban választunk egészségtelen, zsíros vagy épp cukorban bővelkedő ételeket. Fáradtan és eltunyulva pedig nagy valószínűséggel este nem az edzőterem felé vezet majd az utad. Ezt a tanulmányok is alátámasztják, ugyanis azok, akik 7 óránál kevesebbet alszanak ritkábban járnak edzeni.

A rendszeres edzés jobb alvást eredményez

Az edzés és az alvás között ok-okozati összefüggés is van: a rendszeres testmozgás hatására jobban és többet alszunk. Ebből a szempontból az se mindegy, mikor edzünk: azok, akik reggel mozognak, 7 óra körül, jobban szunyókálnak, mint akik délután vagy este tudnak edzeni.

Összegzés: alvás vs. edzés

A fentiek alapján valószínűleg már sejted a választ: mindkettő egyaránt fontos. Ne sajnáld az időt az alvástól, mert ha fáradt vagy, sem a munkahelyen/ iskolában, sem az edzőteremben nem tudsz majd jó teljesítményt nyújtani. A testmozgás viszont szintén nélkülözhetetlen egészségünk szempontjából, így ha reggel nem tudsz rá időt szánni, este ne hanyagold.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X