Mennyi az annyi? Erre figyelj, ha vitamint szedsz

betegségegészségimmunrendszervitamin
0 0

Írta:

Vitaminokra egész évben szüksége van a szervezetednek. Amíg nyáron tobzódunk a friss zöldségekben, gyümölcsökben, télen nehezebb ezekhez hozzájutni, de ahhoz, hogy tested tökéletesen működjön, meg kell találni a különböző vitaminforrásokat. Itt egy kis segítség, hogy tudd, mit, mikor, mennyit és hogyan szedj.

Az Amerikai Táplálkozástani Intézet már az 1950-es években meghatározta az egyes vitaminok és ásványi anyagok optimális mennyiségét. Erre egy szakkifejezést is létrehozott: RDA-nak (Recommended Dietary Allowance) nevezte el, ami az „ajánlott napi vitaminbevitelnek” felel meg.
Az RDA minden egyes vitaminra és ásványi sóra megadja a javasolt bevitel mennyiségét, de ez számos tényezőtől függ. Így kortól, nemtől, fizikai aktivitástól, táplálkozási szokásoktól, szervezeted biokémiai funkcióitól, és a táplálék egyéni felhasználási képességétől is függ.

Természetes vagy mesterséges?

E két formában juthat a szervezeted a vitaminokhoz. Természetesen a természetes változat a jobb megoldás, mert így a felszívódási képessége jóval magasabb. Emellett, ha például a C-vitamint narancs vagy grapefruit formájában fogyasztod, nem csak C-vitaminhoz, hanem egyéb értékes rostokhoz, ásványi anyagokhoz és flavonoidokhoz is juthatsz.

Ha természetes forrásokból nem tudod megoldani a vitaminbevitelt, akkor jöhetnek a tabletták. Ez esetben gondosan válogasd meg, hogy mihez nyúlsz. Érdemesebb a jobb minőséget választani, még ha drágább is, mert a szervezeted a „szemetet” nem, vagy csak nehezen dolgozza fel, több kárt okozhat, mint hasznot.

Tabletta formában népszerű a multivitamin, mondván: „ebben minden benne van”. Ez a jelző azonban csak abban az esetben igaz, ha a deklarált vitaminok száma legalább négy, és ezek közül legalább kettőnek a mennyisége – az egyszeri alkalommal fogyasztott adagban – eléri a felnőttek számára ajánlott napi mennyiséget.

vitamin2.jpg ()

Mire jók az étrendkiegészítők?

Ezek a készítmények vitaminokat, ásványi anyagokat, illetve természetes antioxidánsokat tartalmaznak külön-külön vagy kombináltan, és megjelenésük eltér a szokásos élelmiszerekétől. Legtöbbször kapszulába zárt vitaminok vagy pezsgőtabletták. Használatuk elfogadott, napi fogyasztásra ajánlott, de túladagolni nem érdemes őket. A legjobb, ha kombinálod ezeket néhány természetes vitaminforrással.

Mit tesz a vitaminhiány?

Hogy mennyi az ideális vitaminszükséglet, arra már különböző vitamin kalkulátorok alakultak az internetes oldalakon. Azt azonban a szervezet rögtön jelzi, ha vitaminhiány lép fel. Ha a minimálisnál kevesebb vitamin jut be a szervezetedbe, már a kezdeti tünetek is árulkodóak. Például a fertőzésre, gyulladásokra való hajlam, emésztési zavarok, fáradékonyság. A vízben oldódó vitaminokat naponta kell biztosítani a szervezet számára, mert a vese kiüríti a felesleges mennyiséget, azaz a szervezet nem képez tartalékot belőlük. A zsírban oldódó vitaminok azonban raktározódnak, így kevesebb mennyiség is biztosítja a szükséges mennyiséget.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában