10 étel, ami segít WC-zni

emésztésételétkezésgyümölcsrosttáplálkozásWC
0 0

Írta:

Senki sem szereti a dugókat, főleg ha a vastagbélben jelentkeznek. Egy hosszú utazás vagy edzés előtt fontos, hogy el tudd végezni a dolgod nyugodt körülmények között, főleg, ha idegen helyen gondjaid vannak ezzel. Ez a 10 étel segít abban, hogy könnyebben és egyszerűbben menjen a “nagydolog”.

1. Málna

Igazi rocksztár, ha rostról van szó, egy csésze málnában 8 gramm rost van, csaknem a duplája az eperének. A rost segíti a székletürítést, ezen felül pedig a jó emésztőbaktériumokkal is ellátja azt. Dobj a reggeli zabpelyhedbe néhány szem málnát, vagy fogyaszd magában tízóraira, uzsonnára.

2. Narancs

Hármas hatással bír a narancs ezen a téren: egyrészt a benne lévő C-vitamin lágyítja a székletet, másrészt magas a rosttartalma, harmadrészt pedig van benne egy naringenin nevű flavonoid, ami a kutatások szerint hashajtó hatású.

3. Víz

Oké, ez nem tűnik nagy durranásnak, de hidd el, hogy fontos. A jól hidratált szervezet jól tud működni, elengedhetetlen, hogy megfelelő mennyiségű vizet fogyassz minden nap. Ha nincs elegendő folyadék a szervezetedben, a székleted nem elég lágy, nem csoda, hogy a kiszáradás egyik első jele maga a székrekedés.

4. Kefir

A savanyított tejtermékek tele vannak probiotikumokkal, olyan jó baktériumokkal, melyek hozzájárulnak a bél egészségéhez. A kefir 10-szer több ilyen baktériumtörzset tartalmaz, mint a joghurt, érdemesebb tehát kefirrel próbálkozni. Minél több fajta baktérium található egy ételben, annál valószínűbb, hogy a szervezet képes lesz hasznosítani belőle.

5. Mandula

A mandula tele van szívbarát zsírokkal, fehérjével és rosttal, emellett pedig magas a magnéziumtartalma, ami bélmozgást idéz elő. A magnézium semlegesíti a gyomorsavat, a székletet pedig a nyálkahártya segítségével indítja meg. Tökéletesen hordozható uzsonna, de liszt formájában remek süti alapanyag is lehet.

6. Fekete bab

Csupán egyetlen bögre bab 15 gramm rostot tartalmaz (a nőknek összesen 25 grammra van szükség egész napra). Ezen kívül gazdag magnéziumban és káliumban, melyek emésztésserkentő hatásúak. Könnyedén hozzáadhatod a salátádhoz, de fogyaszthatod leves, főzelék formában is.

7. Szilva

Az örök klasszikus, a legjobb természetes „hashajtó”. Titulusát nem csupán magas rosttartalmának (6 g/ fél bögre) köszönheti, hanem olyan természetes vegyületeinek is, amilyen a fenil isatin és a szorbit. Az aszalt szilvában kétszer annyi kálium van, mint a banánban, az alacsony kálium bevitel pedig könnyen székrekedést okoz.

8. Zöld levelesek

Spenót, mángold és kelkáposzta, a legismertebb zöld levelesek, melyek tele vannak tápanyagokkal, például rosttal (1 csésze mángoldban 4 gramm rost van), magnéziummal, káliummal, ami segít szabályozni a folyadék egyensúlyát és az izmok összehúzódását a bélben.

9. Búzakorpa

Talán senkit sem lep meg, hogy a vizsgálatok szerint a búzakorpa enyhíti a székrekedést és segíti az emésztést. Hatalmas mennyiségű rost van benne, egy bögrében kb. 25 gramm. Keverheted a zabkásádba, süthetsz belőle muffint, de akár joghurtba öntve is fogyaszthatod.

10. Kávé, tea (koffeinmentes is)

A jó erős reggeli feketéd után biztosan fel kell keresned a WC-t, de ez nem a koffein miatt van. Egy kutatás során a koffeinmentes kávét és teát fogyasztók ugyanúgy a mellékhelyiségben kötöttek ki, mint koffeinest fogyasztó társaik. A vastagbél számára ugyanis a meleg folyadék adja meg a lökést, amit a kávé savassága csak tovább turbóz.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában