9 egyszerű módszer, hogy elkerüld a stroke-ot

agybetegségdohányzásérgyógyulásstrokeveszély
0 0

Írta:

A középkorú nőknél kétszer olyan gyakran fordul elő stroke, mint a férfiaknál – ez már magában is aggasztó tényező. De ami még aggasztóbb, hogy bár megelőzhető, ha figyelünk a jelekre, mégsem teszünk meg mindent, hogy elkerüljük.

 

A férfiak többet dohányoznak, többet isznak, de kevesebbet járnak orvoshoz – bár többnyire a bűntudat tartja otthon őket. A cigaretta és az alkohol növelik a stroke kockázatát és évről évre körülbelül 55 ezerrel több nő mint férfi szenved tőle.
A terhesség növeli a kockázatot, ahogy a terhességgel járó komplikációk is, mint a pre-eclampsia (terhességi toxémia) és a terhességi cukorbetegség. A fogamzásgátlók és a menopauza tüneteinek enyhítésére adott hormonkezelések szintén növelik az esélyt. Egy új kutatás szerint pedig a depresszió is növeli a stroke kialakulásának lehetőségét, és ebben sem vagyunk túl jók: a nők 70 százalékkal esélyesebbek a depresszióra, mint a férfiak.

Ha elhagyjuk a dohányzást, csökkentjük az alkoholfogyasztást, több gyümölcsöt és zöldséget eszünk, ha rendszeresen ellenőrizzük vércukorszintünket és vérnyomásunkat – máris sokat teszünk azért, hogy megelőzzük a stroke-t. A legújabb kutatások alapján adunk most 8 kevésbé ismert tippet, mellyel szintén sokat tehetsz a stroke kialakulása ellen.

1. Sétálj minden nap 20 percet!

Erre akkor is muszáj időt szakítanod, ha dolgozol, gyerekeket nevelsz, háztartást vezetsz. Az is megfelelő, ha kettéosztod és kétszer 10 percet sétálsz. Heti két órányi séta ugyanis 30 százalékkal csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát – egy felmérés szerint, melyet 40 ezer nő bevonásával 12 év alatt végeztek. A kutatás szerint, ha kicsit felgyorsítod a lépteidet, akkor ez az érték 40 százalékra emelkedik.

2. Tegyünk különbséget a szomorúság és a depresszió között.

Ha utóbbitól szenvedsz 29 százalékkal nagyobb esélyed van a stroke-ra egy új tanulmány szerint. Miért? Mert a depressziós nők többet dohányoznak, nagyobb a súlyuk és kevesebbet mozognak, ha pedig mindez nem lenne elég, nem mennek orvoshoz sem, így gyakrabban szenvednek magas vérnyomástól és cukorbetegségtől, amelyek szintén növelik a kockázatot. Ha észleled magadon a depresszió bármelyik tünetét – hosszú ideje tartó szomorúság, üresség, reménytelenség, tehetetlenség, kimerültség, bűnösség; nem tudsz koncentrálni és aludni, nincs étvágyad, vagy mindent befalsz, öngyilkos gondolataid támadnak, vagy fájdalmat érzel, de semmilyen kezeléssel nem múlik el – azonnal fordulj orvoshoz!

stroke2.jpg ()

3. Aludj hét órát!

Több mint 10 óra henyélés 63 százalékkal növeli a stroke kialakulásának kockázatát – állítják harvardi kutatók. Ha pedig éjszaka horkolsz, kétszer valószínűbb, hogy anyagcsere problémáid alakulnak ki, amelyek szintén növeli a betegség kialakulását, mint ahogy a szívbetegségek és a cukorbetegség is.

4. Használj olívaolajat … főzéshez, sütéshez és minden ételkészítéshez, amihez szükséges.

Az már köztudott, hogy a szívinfarktus kockázatát csökkenthetjük vele, de egy új kutatás szerint a stroke kialakulása ellen is véd. A kutatást 7600 francia, 65 év feletti felnőttel végezték: akik rendszeresen fogyasztottak olívaolajat 40 százalékkal csökkent az esélyük a betegség kialakulására.

5. Vigyázz a migrénnel!

Ez a fejfájásfajta – amely villogó fények, fekete foltok észlelésével és erős fájdalommal jár – a legnagyobb kockázata a stroke-nak. A rossz hír, hogy a nők sokkal inkább szenvednek migréntől, mint a férfiak, mindezt a hormonok változásának és a gyógyszereknek köszönhetően. Érdemes orvoshoz fordulni és kezelni a rendszeres migréneket!

6. Figyelj a szívdobogásra!

Főként ha szabálytalan szívdobogást észlelsz, légzési nehézségekkel, mellkasfájdalommal – ezek a pitvarremegés (fibrilláció) jelei, a rendellenes szívverésnek, ami ötszörösére növeli a stroke kialakulásának kockázatát. Több mint kétmillió amerikai él pitvarremegéssel, véralvadásgátló gyógyszerek szedése segít a stroke rizikójának csökkentésében.

7. Étkezéssel is segíthetsz!

Fogyassz édesburgonyát, mazsolát, banánt és paradicsompépet. Nem egyszerre persze, de külön-külön érdemes a tányérodra tenni őket, mert sok bennük a kálium. Az olyan diéta, amelyben az ételek káliumban gazdagok, 20 százalékkal csökkenti a stroke kialakulásának kockázatát – állítja egy nemrégiben készült kutatás. Jó forrás még: gyümölcsök és zöldségek, hal, szárnyasok és tejtermékek.

8. Ne idegeskedj!

Ne foglalkozz azzal, hogy hányszor hagyja szét a koszos zokniait a fiad, vagy nem csukja be az ajtót maga után, végy egy nagy levegőt, mielőtt elönt a düh. Egy új tanulmány szerint a mérges és agresszív emberek nagyobb eséllyel kerülnek a stroke közelébe. A kutatás szerint a folyamatosan ellenséges érzületeket tápláló személyeknek sokkal vastagabb volt a nyaki artériájuk (a stroke rizikófaktora), ellentétben azokkal, akik megértőek.

9. Ismerd a tüneteket!

A legtöbb nő egyáltalán nincs tisztában a tünetekkel, kevesebb mint 30 százalékuk tud legalább két tünetet felsorolni. A négy fontos elem az angol FAST-ból ered:
– F (arc): szabálytalan mosoly, zsibbadás, látási zavarok
– A (kéz és láb): gyengeség, zsibbadás, nehéz járás
– S (beszéd): hibás beszéd, oda nem illő szavak, némaság
– T (idő): Minden perc számít. Ha bármilyen fent leírt tünetet tapasztalsz magadon, azonnal orvoshoz kell fordulnod. Minél előbb jutsz szakértő kezekbe, annál nagyobb az esélyed a túlélésre. Tanulmányok szerint előbb kerülsz kórházba, ha mentőt hívsz, mint ha valaki bevisz. Az idővesztés az agyállomány vesztésével jár!


További cikkeink a témában