Igyál eleget: ismerd meg a gyümölcsleveket!

ásványvízdiétaétkezésfolyadékfogyasztásgyümölcsléhidratációitaltáplálkozásvíz
0 0

Írta: and

A változatosság szerepe a hidratációban A vízfogyasztás nélkülözhetetlen a szervezet

A változatosság szerepe a hidratációban

A vízfogyasztás nélkülözhetetlen a szervezet megfelelő működése és a jó egészségi állapot fenntartása miatt. A napi vízmennyiségnek (ajánlott mennyiség minimum 2-3 liter) közel 20-30%-a élelmiszerekből, 70-80%-a pedig italokból származik. A folyadékbevitel fő forrása egyértelműen a natúr víz, de más italok, mint a gyümölcslevek, a különböző szénsavas, szénsavmentes üdítők, a tej, a kávé és a tea szintén fontos folyadékforrások.

Ahogy az étkezésnél, itt sem győzzük hangoztatni, hogy törekedjünk a változatosságra, hiszen ez segít, hogy nap mint nap megfelelő mennyiségű folyadékot jutassunk be a szervezetünkbe. Egy sportolók bevonásával végezett kutatás bebizonyította, hogy akár kétszer annyi folyadékot is fogyaszt az, aki a víz mellett más frissítőt is iszik. Egy brit tanulmány mindezt az eredményt megerősítve arra jutott, hogy azok a felnőttek, akik a felkínált italok közül háromnál többet fogyasztottak naponta, nagyobb valószínűséggel érték el a megfelelő hidratációs szintet, mint azok, akik kevesebb félét ittak.

A gyümölcslevek tápanyagtartalma

Fontos tehát a változatosság, amely serkenti a folyadékbevitelt. A gyümölcslevek víztartalma 85-90%, tehát fogyasztásuk meghatározó az ajánlott napi 2-3 liter eléréséhez. Ügyelni kell azonban a mértékletességre, mivel minden elfogyasztott kalória jelentős. Amikor napi kalória bevitelünket számítjuk, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a megivott gyümölcsleveket sem. Fajtától függően 1 dl 20-60 kalóriát is tartalmazhat. Az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat 2009 adatait véve alapul az gyümölcslevekkel és üdítőitalokkal bevitt kalória mennyisége a napi teljes kalóriabevitel 1,5-2% között van.

gyumolcsle2.jpg ()

A hazai átlagos hozzáadott cukorfogyasztás felét az otthoni ételkészítéskor felhasznált cukor teszi ki, ennél jóval kisebb mértékben járulnak hozzá a gyümölcslevek. A gyümölcslevek, üdítőitalok nagy előnye, hogy elhanyagolható mennyiségben tartalmaznak zsírokat. Ez különösen fontos, mivel a magyar lakosság zöme zsírban dús táplálkozást folytat. A gyümölcslevek savtartalma is kedvező, a savanykás gyümölcslé jobban oltja a szomjúságot és frissít.

A gyümölcslevek, a víztől elérően, nemcsak hidratálnak, segítségükkel fedezhetjük napi vitamin-, ásványi anyag- és antioxidáns szükségletünk egy részét. Vitaminoknál nemcsak a C-vitaminra kell gondolnunk, mivel jócskán tartalmaznak A, E- és B-vitaminokat is. A gyümölcslé fogyasztás meghatározó az ásványi anyag bevitel szempontjából is. Nagy előnyük, hogy alig tartalmaznak nátriumot, ugyanakkor jelentős a kálium- és a magnézium-tartalmuk. Nem hanyagolható el a bennük található réz, cink és mangán sem. A természetes rost mellett sokszor kiegészítő rostmennyiséget is hozzáadnak a gyártók a táplálkozásbiológiai érték további javítására. Rostbevitelünk növelése különösen fontos, mert az ajánlott napi 25-35 g helyett alig 10-15 g-ot fogyasztunk.

A gyümölcslevek fajtái

A gyümölcslevek olyan italok, amelyeket 100%-ban gyümölcsből nyernek. Színük, illatuk és ízük az előállításukhoz felhasznált gyümölcs(ök)ére jellemző, és fontos, hogy ezek a termékek hozzáadott cukrot egyáltalán nem tartalmaznak.

A gyümölcsnektárok gyümölcslé, víz és cukor hozzáadásával készülnek. Gyümölcslétartalmuk a gyümölcs fajtájától függ, és előírás határozza meg kötelező mennyiségüket, amely 25-50% között mozog. A csomagoláson ezért kötelező feltűntetni a minimális gyümölcshányadukat (gyümölcslé, -püré, -velő vagy ezek keverékének összegét).

gyumolcsle3.jpg ()

A gyümölcsitalok gyümölcstartalma a nektárénál is kevesebb, mivel ízesítő anyagokat tartalmaznak. Gyümölcslétartalmuknak előírás szerint legalább 12%-osnak kell lenniük, de egyes italokban akár 25% is található.

A gyümölcstartalmú italok mellett nagy népszerűségnek örvendenek a különféle üdítőitalok is, melyek az átlagos napi energia bevitel 1,5-2%-át teszik ki Magyarországon. Számos energiamentes és alacsony energiatartalmú ital elérhető a boltokban, ezeket is érdemes segítségül hívni, ha változatosan szeretnénk pótolni a szervezetünk számára szükséges folyadékot.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában