Főoldal > dieta > 10 tuti tipp, hogyan csökkentsd a cukrot az életedben

10 tuti tipp, hogyan csökkentsd a cukrot az életedben

cukorcukorbevitelcukorfüggőségdiétaétkezésfogyásszénhidráttáplálkozás
0 0

Írta:

Cukrot tesznek kb. mindenbe, amit az élelmiszerbolt polcain találsz. Csökkentheted a cukor bevitelét ezekkel az okos tippekkel, hajrá!

 

1. Olvasd el a címkéket!

Hamar rájössz, milyen gyakran adnak cukrot az ételekhez. ha elolvasod a címkéket. Még az olyan élelmiszerekhez is gyakran adnak cukrot, melyek nem is édesek, mint például a sós rágcsák, paradicsomszósz, fűszerek, öntetek. Az összetevők aszerint vannak feltüntetve, hogy mennyi van belőle, tehát ha a cukor az elején szerepel, akkor az legyen piros lámpa!

2. Ismerd meg a cukrot álnéven is!

Amikor olvasod a címkéket, többet kell keresned, mint a „cukor” felirat! A cukrot többféle alattomos néven rejtik el, mint a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup, szárított cukornádszirup, invert cukor, melaszt, szacharóz, barna rizs szirup, méz, és juharszirup. Ezek előfordulhatnak olyan egészségesnek tűnő ételekben is, mint a joghurt vagy gabonafélék. Három vagy több különböző édesítőt is tartalmazhat az ételek. Ha többféle cukor van feltüntetve a címkén, akkor az adott étel nem éppen egészséges.

3. Vásárolj cukrozatlan élelmiszert!

Ha egyszer rájöttél, hogy miben van cukor, el is kezdheted megváltoztatni szokásaid. Egy stratégia, hogy olyan élelmiszert vásárolsz, amelyen fel van tüntetve, hogy „cukrozatlan” vagy „hozzáadott cukrot nem tartalmaz”. A legtöbb cukrozatlan terméket megtalálod a szupermarketben. Nemcsak a tejtermékek tartalmaznak hozzáadott cukrot vigyázni kell az olyan élelmiszerekkel is, mint a mandula, szója, mogyoróvaj, (olyat keress, ami csak mogyoróból és sóból van!) almaszósz, zabpehely és konzerv gyümölcsök (olyat keress, ami csak gyümölcslében van, nem szirupban!)!

4. Fokozatosan gyere le a cukorról!

Egyből megválni a cukortól a legtöbb embernek nem sikerül. Fokozatosan csináld! Ha eddig két adagnyi cukrot tettél a kávédba, próbálj meg a következő héten egyet tenni, utána pedig csak egy csepp tejet! A joghurtot pedig először keverd össze egy fél pohár cukrozottal, később pedig gyümölccsel, melynek természetes cukortartalma miatt elég édesnek fogod érezni.

5. Gondolj a fehérjére és zsírra!

Az egészségtelen szénhidrát tele van cukorral, hirtelen vércukorszint-emelkedést okoz, majd ugyanolyan gyors esést. Ha szeretnéd elkerülni a cukorsokkot, fogyassz fehérjében, egészséges zsírokban, rostban gazdag ételeket, ezek ugyanis csökkentik a cukorszint hirtelen leesését! (Például reggelinél mandula zabpehellyel, vagy pirítós tojással, délben pulykamell, nasiként egy szelet sajt, egy alma megfelelő választás.) A zsírok ezen folyamat fontos tényezői, segítenek csökkenni a vércukorszintet. Egészséges zsírok vannak az avokádóban, diófélékben, magvakban, olívaolajban, kókuszolajban, dióolajban.

cukor2.jpg ()

6. Ne dőlj be!

Amikor csökkenteni akarjuk a cukorbevitelt, gyakran hajlamosak vagyunk mesterséges édesítőkre váltani. De ne nyúlj diétás kólához, cukormentes édességhez! „Ezek a készítmények összezavarják az szervezeted.” – állítja a szakértő. „Amikor édeset eszel, a tested energiára és kalóriára számít, ha ezeket nem kapja meg, az megzavarja.” Egy kutatás szerint a mesterséges édesítő lehetnek oka a súlygyarapodásnak is.

7. Fűszerezz jobban!

Vanília és vanília-kivonat, fűszerek és citrusok használata az édes élelmiszereknél kalóriamentesen ad édesebb ízélményt. Rendelj cukrozatlan lattét és adj hozzá kakaót vagy vaníliaport! Ugyanez az eljárás a cukrozatlan zabpelyhek esetében is: egy kis szerecsendió, fahéj, gyömbér csodákra képes. Még egy érv a fahéj mellett, hogy tanulmányok bizonyították, hogy segít szabályozni a vércukorszintet, ezzel féken tartja az étvágyat.

8. Ne idd meg!

Az üdítő elkerülése jó ötlet, de nem ez az egyetlen cukrozott ital. Még az olyan italokban is van hozzáadott cukor, melyek egészségesnek tűnnek első ránézésre. Például a „felturbózott”, ízesített vizek (8 teáskanál palackonként), palackozott jeges teák (több, mint 9 teáskanál üvegenként), energiaitalok (majdnem 7 teáskanál egy dobozban), palackozott kávék (8 teáskanál adagonként), és az áruházakban kapható turmixok (több, mint egy tucat teáskanál…egy kicsiben!) bővelkednek cukorban.

9. Élvezd a desszertet!

Továbbra is megengedhetsz magadnak édes élvezetet néha. A kiinduló ötlet az, hogy a napi cukorkvótád ne pazarold el olyan ételekre, mint a gabonapehely, kenyerek, ketchup! Hogy ne vidd túlzásba a cukorbevitelt, határozd meg magadnak, mikor lehet desszertet enni, például csak ha étteremben eszel, csak hétvégén, vagy valamilyen eseményhez, időponthoz kötve „bűnözz”!

10. Cukorszemüveg nélkül édesebb az élet!

Eleinte a cukor megvonása igazán nehéz kihívás lesz, azonban egy idő után az ízlelőbimbóid igazodni fognak az új élethez. Az olyan szuperédes ételek, mint például a fagylalt, egy idő után túl édesnek fog tűnni. Ha eléd kerül egy szelet torta, bőven elégséges lesz belőle néhány falat is. Fel fogod fedezni a zöldségek és gyümölcsök természetes édes ízét.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X