Gyógynövények és fűszerek, amiket mindenkinek fogyasztani kéne

antibiotikumantioxidánsegészségfogyásfűszergyógynövénygyulladáscsökkentővírus
0 0

Írta:

A fűszerek nem csupán változatos és finom ízt biztosítanak, hanem számtalan egészségi előnnyel is bírnak. Megmutatjuk, milyen fűszereket fogyassz az egészséged érdekében!

1. Kurkuma

A fűszerek királya. Gyulladáscsökkentő, vírusölő, gombaölő, antibakteriális tulajdonságok egyetlen aprócska fűszerben. Olyan gyakran fogyaszd, amilyen gyakran csak tudod és „golyóálló” leszel tőle. A hagyományos kínai orvoslás sarkköve, ízületi gyulladások, cukorbetegség, allergia és Alzheimer-kór kezelésére használják. A kurkumában lévő kurkumin egy erős antioxidáns, ami csökkenti a gyulladást és a fűszer különleges színét is ez adja. Meggyőztünk? Akkor fogyassz több kurkumát. Adhatod a salátaöntetedhez, húsokat, halakat ízesíthetsz vele, de akár kávéba vagy teába is teheted.

2. Cayenne bors

A benne lévő hatóanyag neve kapszaicin, ami erős csípős ízéért is felelős. Amelyik fajta bors csípősebb, abban több a kapszaicin. Jelentős gyógyászati hagyománya van Indiában és Kínában, ezen felül sokszor használják az emésztési problémák kezelésére is. A megfelelő forrásból származó cayenne bors kiváló antioxidáns. Ígéretes kutatások zajlanak a rákos sejtek növekedésének megakadályozását illetően, de még gyerekcipőben jár a terület.

3. Gyömbér

Újabb tradicionális kínai gyógynövény, ami hatékonyan csökkenti a gyulladást és a fájdalmat. Ezen túl remek hatással van az emésztésre, elősegíti a folyamatot és könnyíti az anyagcserét. Kiváló a megfázás, torokgyulladás tüneteinek enyhítésére, csak reszelj bele a forró teádba egy adag friss gyömbért és idd meg.

4. Fahéj

Leginkább vércukorszint-csökkentőként tartják számon, a cukorbetegek számára nagy segítséget nyújt a fahéj. Gyulladáscsökkentő hatása is van, ezért remek kiegészítője lehet a kurkumának ízületi panaszok esetében. Már kimutatták, hogy csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, gátolja az abnormális sejtnövekedést, csökkenti a rákos betegségek kialakulását.

fuszerrak2.jpg ()

5. Szegfűszeg

Igazán gazdag antioxidáns forrás, megköti a szabad gyököket és segít megvédeni a sejteket a károsodástól. Erős gombaölő hatású, akár szájon át alkalmazod, akár gombás területet kezeled vele. A szegfűszegolajjal azonban vigyázz, mert igazán erős készítmény, túladagolható, ha lehet, akkor egész szegfűszeg formájában alkalmazd a növényt, ne csupán a kivonatot használd.

6. Zsálya

Biztosan nem lep meg, hogy erős gyulladáscsökkentő fűszerről van szó, de azt talán nem tudtad, hogy a neurológiai gyulladásos betegségek leküzdését is segíti a zsálya, amilyen például az Alzheimer-kór. A zsályát fogyasztó betegek esetében a kutatási eredmények a memória és koncentrációs készségek javulását mutatják. Erős baktérium- és gombaölő, ezért kiválóan alkalmas tisztítószerként is.

7. Rozmaring

Akárcsak a zsálya, erős gyulladáscsökkentő és antioxidáns, segít lekötni a szabad gyököket. Ez a tulajdonsága különösen főzve jön ki, ezért bőségesen adagold a krumpli és húsok készítéséhez. Ha nyersen fogyasztod, a benne lévő flavonoidoknak köszönhetően gátolja a hasnyálmirigy-rák és aranyér kialakulását. Még egy lehetséges felhasználási módja: ha valamit olajban sütsz ki, adj egy kevés rozmaringot az olajhoz, mert ez segít megelőzni az olaj oxidációs folyamatát.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétafogyás

Műanyag ételek: ezeket soha ne edd!

Írta:
2 napja 0 0

A kész, félkész, porból készült ételekről már tudjuk, mennyire egészségtelenek, hiszen természetes összetevőket alig tartalmaznak. De van néhány olyan élelmiszer, amelyekről nem is gondolnánk, hogy valójában műanyagok, és semmi közük ahhoz, amit mi valójában fogyasztani szeretnénk.