Gyógynövények és fűszerek, amiket mindenkinek fogyasztani kéne

antibiotikumantioxidánsegészségfogyásfűszergyógynövénygyulladáscsökkentővírus
0 0

Írta:

A fűszerek nem csupán változatos és finom ízt biztosítanak, hanem számtalan egészségi előnnyel is bírnak. Megmutatjuk, milyen fűszereket fogyassz az egészséged érdekében!

1. Kurkuma

A fűszerek királya. Gyulladáscsökkentő, vírusölő, gombaölő, antibakteriális tulajdonságok egyetlen aprócska fűszerben. Olyan gyakran fogyaszd, amilyen gyakran csak tudod és „golyóálló” leszel tőle. A hagyományos kínai orvoslás sarkköve, ízületi gyulladások, cukorbetegség, allergia és Alzheimer-kór kezelésére használják. A kurkumában lévő kurkumin egy erős antioxidáns, ami csökkenti a gyulladást és a fűszer különleges színét is ez adja. Meggyőztünk? Akkor fogyassz több kurkumát. Adhatod a salátaöntetedhez, húsokat, halakat ízesíthetsz vele, de akár kávéba vagy teába is teheted.

2. Cayenne bors

A benne lévő hatóanyag neve kapszaicin, ami erős csípős ízéért is felelős. Amelyik fajta bors csípősebb, abban több a kapszaicin. Jelentős gyógyászati hagyománya van Indiában és Kínában, ezen felül sokszor használják az emésztési problémák kezelésére is. A megfelelő forrásból származó cayenne bors kiváló antioxidáns. Ígéretes kutatások zajlanak a rákos sejtek növekedésének megakadályozását illetően, de még gyerekcipőben jár a terület.

3. Gyömbér

Újabb tradicionális kínai gyógynövény, ami hatékonyan csökkenti a gyulladást és a fájdalmat. Ezen túl remek hatással van az emésztésre, elősegíti a folyamatot és könnyíti az anyagcserét. Kiváló a megfázás, torokgyulladás tüneteinek enyhítésére, csak reszelj bele a forró teádba egy adag friss gyömbért és idd meg.

4. Fahéj

Leginkább vércukorszint-csökkentőként tartják számon, a cukorbetegek számára nagy segítséget nyújt a fahéj. Gyulladáscsökkentő hatása is van, ezért remek kiegészítője lehet a kurkumának ízületi panaszok esetében. Már kimutatták, hogy csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, gátolja az abnormális sejtnövekedést, csökkenti a rákos betegségek kialakulását.

fuszerrak2.jpg ()

5. Szegfűszeg

Igazán gazdag antioxidáns forrás, megköti a szabad gyököket és segít megvédeni a sejteket a károsodástól. Erős gombaölő hatású, akár szájon át alkalmazod, akár gombás területet kezeled vele. A szegfűszegolajjal azonban vigyázz, mert igazán erős készítmény, túladagolható, ha lehet, akkor egész szegfűszeg formájában alkalmazd a növényt, ne csupán a kivonatot használd.

6. Zsálya

Biztosan nem lep meg, hogy erős gyulladáscsökkentő fűszerről van szó, de azt talán nem tudtad, hogy a neurológiai gyulladásos betegségek leküzdését is segíti a zsálya, amilyen például az Alzheimer-kór. A zsályát fogyasztó betegek esetében a kutatási eredmények a memória és koncentrációs készségek javulását mutatják. Erős baktérium- és gombaölő, ezért kiválóan alkalmas tisztítószerként is.

7. Rozmaring

Akárcsak a zsálya, erős gyulladáscsökkentő és antioxidáns, segít lekötni a szabad gyököket. Ez a tulajdonsága különösen főzve jön ki, ezért bőségesen adagold a krumpli és húsok készítéséhez. Ha nyersen fogyasztod, a benne lévő flavonoidoknak köszönhetően gátolja a hasnyálmirigy-rák és aranyér kialakulását. Még egy lehetséges felhasználási módja: ha valamit olajban sütsz ki, adj egy kevés rozmaringot az olajhoz, mert ez segít megelőzni az olaj oxidációs folyamatát.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában