9 dolog, amit biztosan nem tudtál az áfonyáról

áfonyaantioxidánsdiétaétkezésfogyásgyümölcstáplálkozásvitamin
0 0

Írta:

Ez az aprócska gyümölcs rengeteg egészséges előnyt tartogat színpompásságával, lédús textúrájával és ínycsiklandozó ízével.

Antioxidánsokban bővelkedik, C-, A- és E-vitaminban gazdag, és sok folsavat, rostot, niacint, magnéziumot, káliumot, mangánt, rezet, vasat, és cinket tartalmaz. A fitonutriensei magában foglalják az antocianinokat, hidroxi-savakat, flavonolokaz és más növényi tápanyagokat. Alacsony kalóriatartalma miatt kiváló nasi a nap bármely szakaszában. Eheted magában, gyümölcssalátákba teheted. vagy turmixokba. Íme 9 ok, hogy miért írd fel az áfonyát a bevásárló listádra!

1. Immunserkentő

Ha influenza vagy megfázás tart sakkban, a napi áfonyaadag bevitelével máris küzdöttél ellenük. Mert tele van antioxidánssal, segít lekötni a szabadgyököket. Az áfonya tele van C-vitaminnal, erős antibakteriális hatással bír, ezáltal segít megelőzni és leküzdeni a megfázást, köhögést, influenzát és egyéb bakteriális fertőzéseket. Ahhoz, hogy erősen tartsd az immunrendszered, egyél áfonyát!

2. Harcol a rákkal

Kétségtelenül az egyik legfőbb oka, hogy elkezdd enni ezt a fantasztikus gyümölcsöt, hogy harcol a rákkal! Az American Institute of Cancer Research szerint az áfonya segít megelőzni bizonyos ráktípusokat, köztük a száj-, petefészek-, vastagbél-, máj-, prosztata-, tüdő-, gyomor- és mellrákos megbetegedéseket. Magas C-vitamin, réz-, fenol- és antioxidáns-tartalma gátolja a rákos sejtek kialakulását. Plusz az áfonyában lévő többféle ásványi anyag és a fitokemikáliák együttműködése akadályozza a rákos sejtek növekedését. Jó, ha tudod, hogy a fagyasztott áfonyának ugyanolyan az antioxidáns tartalma, mint a frissnek, így egész évben élvezheted az áfonya nyújtotta előnyöket!

3. Csökkenti az úszógumit

A Michigani Egyetem 2009-es tanulmánya szerint a fekete áfonya segít csökkenteni a hason lévő zsír méretét. Az áfonyában lévő polifenolok segítik lebontani a hasi zsírpárnákat és csökkentik a metabolikus szindróma kockázatát. Alacsony kalóriatartalma miatt remek kiegészítője bármely diétának. Magas rosttartalma miatt eltelít. Magas mangántartalma segít a zsírok és szénhidrátok lebontásában. Egyél áfonyát és élvezd az alacsony kalóriatartalmat, a kevés zsírt és a remek ízélményt!

4. Serkenti az agyműködést

afonya2.jpg ()

Az antocianinok és proantocianidinok felelősek az áfonya agyserkentő előnyeiért. Egy 2014-es tanulmány a Brain Research tudományok folyóiratban arról számolt be, hogy a fekete áfonya segíti az agyi aktivitást, és csökkenti a Parkinson-kór kialakulását. Valamint egyéb agyserkentő vitaminokat is tartalmaz, mint az A-, C-, E-vitaminok, a B-komplex, de magas a szelén-, kálium-, cink- és réztartalma is. Egyél fél csészényi áfonyát naponta, ezzel javíthatod a memóriád és tanulás során felpörgetheted az agyad!

5. Védi a szem és a szív egészségét

Az American Heart Association’s Journal Circulation folyóirat 2013-as tanulmánya szerint 3, vagy annál több adag áfonya vagy eper fogyasztása segít a szívroham kockázatát csökkenteni a nők körében. (1 adag körülbelül fél csészényi gyümölcsöt jelent.) Az áfonya nagy mennyiségben tartalmaz olyan vegyületeket, melyek erősítik a szívizmot, tágítják az artériákat. Az áfonyában található lutein hozzájárul a szemek egészségéhez. Egy 2012-es, laboratóriumi vizsgálatok alapján készült tanulmány szerint ezek a bogyók gazdagok antocianozidokban, melyek csökkentik a látásvesztés kockázatát, elősegítik a szem és a retina megerősödését. A fekete áfonya segít a korral járó szembetegségek megelőzésében, mint például a szürkehályog, rövidlátás és diabéteszes retinopátia. Tégy a joghurtodba áfonyát, vagy turmixold és idd smoothie-ként!

6. Szabályozza a vércukorszintet

Az Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism folyórat 2013-as tanulmánya szerint napi 2 csészényi áfonya elfogyasztása korrigálja, vagy akár meg is akadályozhatja a magas vércukorszintet a 2-es típusú cukorbetegek esetében. Antioxidáns-, rost- és vitamintartalma miatt hatékony. A fekete áfonya alacsony glikémiás indexe miatt bátran fogyasztható, de mégis energiát és teltségérzetet biztosít a nap folyamán. Az áfonya nagyszerűen csökkentheti a sóvárgási vágyat azoknál, akik szeretik az édességeket. Bátran használhatod alacsony cukortartalmú sütemények és desszertek készítésénél is.

7. Küzd a húgyúti fertőzésekkel

Az áfonya bizonyos tulajdonságai miatt megakadályozza a baktériumok megtapadását a húgyhólyag falán, ezáltal segít elhárítani a húgyúti fertőzéseket – írja a Rutgers Egyetem egy 2004-es tanulmányában. A magas antioxidáns-tartalom miatt erősíti az immunrendszert, és támogatja a hólyag megfelelő működését. Igyál naponta egy vagy két pohár áfonyalevet megelőzésképp vagy azért, hogy kezeld a húgyúti fertőzéseket!

8. Lassítja az öregedést

Arról már mindenki hallott, hogy az antioxidánsok lassítják az öregedést azáltal, hogy megkötik a szabad gyököket. Szóval valóban érdemes olyan élelmiszereket fogyasztani, amelyeknek magas az antioxidáns tartalma. Az áfonya a legjobb antioxidánsos étel a világon. Másik nagy előnye, hogy gyulladáscsökkentő, így segít megőrizni a sejtek egészségét. Az egészséges sejtek pedig ragyogó és egészséges bőrt jelentenek. Az áfonya segít az öregedés korai jeleit eltüntetni, mint például a ráncok, megereszkedett bőr, tompa arcszín.

9. Segíti az emésztést

Ahogy már korábban írtuk, magas a rosttartalma, ezáltal pedig nagyon jó az emésztőrendszer számára ez a gyümölcs. A rost kiemelkedően fontos szerepet játszik az emésztésben, az egészséges székletürítésben és a méregtelenítési folyamatokban. Meggátolja a székrekedést, felfúvódást, gázképződést. De harcol a gyulladásokkal a gyomorban és bélrendszerben. Plusz az áfonya javítja az emésztést. Jó, ha tudod, hogy az áfonya rost tartalma elvész, ha lé formában viszed be szervezetedbe, így inkább egészben edd, ha az emésztéseden szeretnél javítani! Válassz olyan bogyókat, amelyek kemények és egyforma színűek!

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

bikinibikinialak

Így érheted el a tökéletes bikini-alakot

Írta:
tegnap 0 0

Elindultak a várva várt szabadságolások, tervezzük a nyaralást, nyakunkon a bikini-szezon… a július az az időszak, amikor mindenki SOS diétás trükköket keres, hogy vajon pár hét alatt mitől nézhetne ki még jobban a kiszemelt bikinijében. Nos, ha Te is az utolsó percekre hagytad a fogyókúrádat, akkor érdemes elolvasnod tippjeinket!