Főoldal > wellness > 5 jel, hogy túl sokat edzel

5 jel, hogy túl sokat edzel

edzésenergiafáradtságmozgássporttúl sok edzéstúledzéstúledzettség
0 0

Írta:

Mindennap órákat töltesz a kondiban? Kimerült vagy, de mégsem tudsz leállni az edzéssel? A következő figyelmeztető jelekre érdemes odafigyelned, ha fontos az egészséged.

1. Náthás tünetek

Tünetei: fejfájás, hányinger, nátha, köhögés, megfázás

A túl sok sportolás a kelleténél több energiát vesz el tőled, a legyengült immunrendszer pedig produkálhat olyan tüneteket, melyeket a náthával is összekeverhetsz: a köhögés, az orrfolyás, a hányinger és az állandó fejfájás csak pár nap pihenés után múlik majd el. Addig is egyél sok C-vitamint, pihend ki magad, és vegyél vissza az edzésből!

2. Fáradtság

Tünetei: könnyes szem, aluszékonyság, gyengeség, fejfájás

A náthás tünetekhez hasonlóan a fáradtság is rendesen leterhelheti a szervezetet – különösen akkor, ha egy amúgy is idegőrlő, stresszes nap után csinálsz végig egy kőkemény edzést. Vésd jól az eszedbe, hogy néha lazítani is kell: ne csak a crossfit és a TRX edzésekhez ragaszkodj! Legközelebb próbálj ki egy lazító pilateszt, bodyartot vagy egy jóga órát, mert ezek a sportok a testet-lelket egyaránt ellazítják.

Woman on the treadmill with overtraining symptoms

3. Zavartság

Tünetei: koncentrációhiány, szófelejtés, memóriazavar

A túledzés következő szintje a figyelemzavar, a memória kiesés és a zavarság – ezek a tünetek azért jönnek elő, mert az átlagosnál több energiát fordítasz a sportolásra. A továbbiakban ne addig sportolj, amíg egy bizonyos célt el nem érsz, hanem addig, amíg jól esik – így figyelni tudsz a tested jelzéseire akkor is, ha az átlagosnál több stresszel küzdesz.

4. Aluszékonyság

A megnövekedett fizikai aktivitás csak egy bizonyos ideig fárasztja ki az embert – egy bizonyos periódus után már automatikusan hozzászokik a szervezet, ezért pihenni, relaxálni, aludni is nehezebb lesz. Amennyiben te is hasonló cipőben jársz, pár hétig felejtsd el a konditermet, és töltsd az idődet olyan dolgokkal, melyben nem a kihívást, hanem a pihenést és a szórakozást látod.

5. Multisportok

Annyi sport érdekel, hogy nem tudsz választani? A legszívesebben kipróbálnád a kick-boxot, a karatét és a páros edzéseket is? Ha a heti 3 edzésbe nem tudod besűríteni a sportolással kapcsolatos programjaidat, de nem vagy profi atléta, nagy valószínűséggel túledzettség szindrómában szenvedsz! Ezt a kellemetlen betegséget egy-egy nyugodt hobbi (pl. festés, olvasás, kertészkedés) beiktatásával, és rendszeres terápiával tudod legyőzni.


További cikkeink a témában