Főoldal > wellness > 10 gyógy- és fűszernövény, amelyek az egészségedre is vigyáznak

10 gyógy- és fűszernövény, amelyek az egészségedre is vigyáznak

diétaegészségfűszernövénygyógy- és fűszernövényekgyógynövény
0 0

Írta:

A történelem során hihetetlenül fontos szerephez jutottak. A gyógy- és fűszernövények jótékony hatását ugyanis sok esetben már azelőtt felismerték, mint hogy a kulináris előnyeikre rájöttek volna. A modern tudomány is bizonyította a hasznosságukat. Íme, a 10 legismertebb közülük.

1.  Borsmenta

Hosszú ideje alkalmazzák a népi gyógyászatban és az aromaterápiában. Természetes fájdalomcsillapító az irritábilis bél szindrómában (IBS) szenvedők számára. A borsmenta csökkenti a hasi puffadást és az émelygést is.

2. Cayenne-i bors

Nevével ellentétben nem bors, hanem a csípős csilipaprika durva őrleménye. Aktív hatóanyaga a kapszaicin. Számos tanulmány igazolja, hogy a Cayenne-i bors mérsékli az étvágyat és javítja a zsírégetést.

3.  Fahéj

Kedvelt fűszer, amit sokféle étel receptjében, köztük számos karácsonyi sütiben felhasználhatsz. A fahéj emellett hatékony antioxidáns és jelentősen csökkenti a vércukorszintedet is.

48789971 - fragrant cinnamon sticks in white cup

4.  Fokhagyma

Főként a benne lévő allicin nevű vegyületnek köszönheti jótékony hatását. A fokhagyma a megfázástól kezdve a szív- és érrendszeri betegségeken át a koleszterinszint és a vérnyomás csökkentéséig számos dologban segítségedre lehet.

5.  Görögszéna

Gyógy- és fűszernövény, amelyet a világ szinte minden táján ismernek, az ókor óta használják. A görögszéna számos előnyös tulajdonsága közül talán a legfontosabb, hogy kedvező hatással van a vércukorszintedre.

6.  Gyömbér

Népszerű fűszer, amit az alternatív gyógyászatban is alkalmaznak. Jó hatással van azokra, akik émelygéssel, hányingerrel bajlódnak. A gyömbér ráadásul gyulladáscsökkentő és segíthet enyhíteni a fájdalmakat is.

7.  Kurkuma

A sárgás színű curryben találod meg, ami több, gyógyászati szempontból is fontos vegyületet tartalmaz. Ezek közül a kurkuma legfontosabb, amely gyulladáscsökkentő hatású. Emellett mérsékelheti a szív- és rákbetegségek kockázatát.

curcuma

8.  Rozmaring

Dél-Európában őshonos, de Magyarországon is újra népszerű. Gyulladáscsökkentő hatású, enyhíti az allergiás tüneteket – a rozmaring erős orrdugulás esetén is segíthet.

9.  Tulsi

Az angol neve alapján szent bazsalikomként is említik. Kutatások igazolják, hogy meggátolja a baktériumok, élesztő- és penészgombák növekedését. A tulsi csökkenti a vércukorszintet, enyhíti a szorongás és a depresszió tüneteit.

10.  Zsálya

Már a középkorban ismerték a jótékony tulajdonságait, többek között a pestis megelőzésére is alkalmazták. Jelenlegi kutatások alapján a zsálya az agyműködést és a memóriát javíthatja, az Alzheimer-kórban szenvedőknél is.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

károsképernyő

Mennyire károsítja a szemünket a képernyő?

Írta:
tegnapelőtt 0 0

A Nielsen legfrissebb, a napokban közzétett felmérése szerint egy magyar felnőtt átlagosan 10,4 órát tölt el a képernyő előtt naponta, és 88 százalék tudja is, hogy ez nem feltétlenül jó a szemnek. Sokan végzik munkájukat monitor előtt, és esténként a tévé elé ülve pihennek. A múlt század óta globálisan és drasztikus mértékben terjed a rövidlátás, ami kis odafigyeléssel elkerülhető – hívja fel a figyelmet Dr. Nagymihály Attila, a Budai Szemészeti Központ szemész szakorvosa.