Főoldal > wellness > Ez a hormon tehet róla, hogy nem tudsz fogyni

Ez a hormon tehet róla, hogy nem tudsz fogyni

diétaétkezésfogyáshízáshormoninzulinleptin
0 0

Írta:

Sokan szembesülnek problémákkal, amikor fogyni szeretnének. Te is mindent megteszel annak érdekében, hogy megszabadulj pár plusz kilótól, mégsem megy le egy deka sem? A tudósok szerint a leptin nevű hormon tehető felelőssé a fogyás elmaradásáért.

Ha a leptin felszabadul, segít kiegyensúlyozni az energiaszintet és testsúlyt. A hormon áthalad a vér-agy gáton, ekkor az étvágyat befolyásolja. A leptin befolyásolja a szimpatikus idegrendszer működését, fokozza a zsírégetést, vagyis egy igazán hasznos hormonról van szó. Az emberi szervezet azonban néhány esetben ellenáll a leptinnek, amiből csak annyit érzékelsz, hogy hiába minden, nem megy a fogyás.

Ez többnyire két helyen következhet be, egyrészt akkor, ha a vérben lévő leptin nem ér el a kellő helyekre. A másik esetben a receptorok, melyekhez a leptin kötődne, nem működnek megfelelően, így a hormon nem tud kötődni. A szervezet tehát nem érzékeli a leptin jelenlétét. Persze a túl sok leptin nem tesz jót, ilyenkor a test kvázi immunissá válik a hormonra, az anyagcsere-fokozó és zsírégető hatásai nem tudnak kibontakozni.

A leptin rezisztencia tünetei:

– kontrollálhatatlan sóvárgás
cukor utáni erős vágyakozás
– hízás
– stressz-evés
– motivációhiány
– késő esti éhségrohamok
– magas vérnyomás
– álmatlanság vagy gyakori ébredés
– szorongás
– fáradtság (többnyire étkezések után)
– triglicerid növekedés
– nagyon nehéz fogyás
– étkezés utáni nassolás

Az inzulinrezisztenciát és a leptinrezisztenciát visszafordíthatod, ha elkerülöd az alábbi élelmiszereket: 

– cukor
magas fruktóztartalmú kukoricaszirup
– szénhidrát
– magas zsírtartalmú ételek

Mindig törekedj rá, hogy magas minőségű, bio élelmiszereket vásárolj. A szervezetnek természetesen szüksége van szénhidrátra, de azt próbáld ne fehérlisztes-cukros péksütikből bevinni, inkább teljes kiőrlésű liszttel készült termékekből.

A zsírokat is cseréld egészséges, természetes zsírokra: kókuszra, avokádóra, magvakra. Fontos az is, hogy a jó zsírokból, például omega-3 és omega-6 zsírból megfelelő mennyiséget fogyassz el.

Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, rostból az oldható típusokat keresd inkább. Fontos, hogy a trigliceridek bevitelét minimalizáld, ezt leginkább a szénhidrátok csökkentésével érheted el.

Sportolj! Az edzés ugyanis szintén segít visszaállítani a szervezet egyensúlyát. A krónikus kialvatlanság szintén előidézheti a leptin-rezisztenciát. A hormonális egyensúly helyreállítása az általános egészséged miatt is fontos, nem csupán a fogyókúrád miatt.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

álmatlanságálmos

Álmatlanság? Itt a 4 leghatékonyabb megoldás

Írta:
15 órája 0 0

Számtalan ember küzd alvási gondokkal, ha te is egy vagy közülük, mielőtt a pirulákhoz és segédeszközökhöz folyamodnál, érdemes lehet a végére járni annak, hogy mi okozhatja a gondot. A folyamatos stressz, az egészségtelen életmód, betegségek egyaránt felelősek lehetnek a problémáért, azért, hogy ne csupán tüneti kezelést végezz, először járj utána, nincs-e valamilyen háttérprobléma, ami az álmatlanságot okozza.

agyágynemű

Így lesz tökéletesen pihentető az alvás

Írta:
tegnap 0 0

Fontos az egészséges tápkálkozás, a nyugodt élet, a sok testmozgás, de mindezek mellett még van egy alapvető igénye testünknek, persze sok más mellett, melyet, ha nem tudunk megadni neki, akkor nagyon rövid időn belül kóros elváltozásokat okozhat testünkben és elménkben is. Ez pedig nem más, mint a pihentető és nyugtató alvás.