Főoldal > wellness > 11+1 dolog, amire hatással van a koffein

11+1 dolog, amire hatással van a koffein

betegségdiétaegészségétkezésfogyáskávékoffein
0 0

Írta:

Az egyik legrégebbi egészségügyi vitákat kiváltó téma a kávéban megtalálható koffein: ébren tart, fogyni segít, megelőzi a Parkinson-kórt – és még számos más érdekesség is kiderült róla.

 

1. Alvásmegvonás

Segít! A koffein segít megküzdeni az álmossággal és megtéveszti az agyad, így az ébernek hiszi magát. Átmenetileg gátolja az adenozin képződését, ami egy természetes kémiai nyugtató anyag, ezzel megakadályozza a fáradtág érzését. „Ha nem alszol eleget, az agyad több adenozint termel, mint egyébként.”- magyarázza Timothy Roehrs, az „Alvási Felfedezések” (Sleep Discovers) és a ditroiti Henry Ford Kórház Kutató Központ orvosa. A koffein semlegesíti az adenozint, ettől kevésbé fáradtnak érzi magát az ember. Ha rendszeresen kávézol, szükséged lehet egy extra löketre késő este. „Ahogy a koffeintolerancia fejlődik, a szervezet egyre több adenozint termel,” nyilatkozza Roethers. „Ezért kell egyre több koffein, ami semlegesíti a több adenozint.”

2. Éberség
Segít! Azok, akik nem fogyasztanak rendszeresen koffeint „általában éberebbek és jobban képesek ellátni a monoton feladatokat – mint például a gépelés – ha megfelelő koffein adagot kapnak”- mondja Laura Juliano, a Washingtoni Egyetem pszichológiaprofesszora. (Azoknak, akik rendszeres koffeinfogyasztók, kevés előnyt nyújt, ha nyújt egyáltalán.)

3. Edzés
Segít! „A koffein javítja a fizikai állóképességet az olyan sportoknál, mint a hosszútávfutás, de kevésbé hasznos az olyan sportok esetében, mint amilyen a súlyemelés vagy a sprintelés.”- mondja Matthew Ganio, az Arkansasi Egyetem kineziológiaprofesszora. A szervezet több zsírt éget koffein hatására, mert a korlátozott szénhidráttartalék helyett zsír felhasználására ösztönzi a szervezetet. Amikor a szénhidráttartalék elfogy, a szervezet elfárad. A rendszeres fogyasztók körében a hatás kevésbé látványos lehet.

4. Parkinson-kór
Segít! Egy tanulmány során több mint 300 000 amerikai férfit és nőt vizsgáltak meg. Akik legalább 600 mg koffeint fogyasztottak naponta, azoknál mintegy 30 %-kal kevesebb esetben diagnosztizáltak Parkinson-kórt a következő 10 évben, mint azoknál, akik kevesebb koffeint fogyasztottak (20 mg-nál kevesebbet). A Parkinson-betegek kevesebb dopamint termelnek. A koffein pedig védi a dopamintermelő idegsejteket.

5. Alzheimer-kór
Segít! „Egérkísérletekben a koffein nem csupán megvéd a memóriazavartól”- mondja Gary Arendash a Dél-Floridai Egyetemről, „hanem jelentősen csökkenti a béta-amiloid mennyiségét, azt a rossz fehérjét, amelyről sok kutató véli, hogy alapvető oka a betegségnek.” Némely emberi vizsgálat ellentmondásos ezzel. Egy hawaii tanulmány 3500 középkorú férfit figyelt meg 25 éven keresztül. Azt figyelték meg, hogy azok esetében, akik legalább 400 mg koffeint fogyasztottak naponta, 55%-kal kisebb esélyük volt az agyi elváltozások kialakulására, mint azoknak, akik 140 mg-nál kevesebbet fogyasztottak. Az azonban nem volt valószínűtlenebb, hogy demenciát diagnosztizáljanak életük során.

kave2.jpg ()

6. Fejfájás
Segít! Amikor fejfájást érzünk, az agyi erek megdagadnak. A koffein összehúzza az ereket – tulajdonképpen fájdalomcsillapító hatású.

7. Terhesség
Inkább hanyagold a koffeint! A The March of Dimes (baba/terhesség központú magazin) című lap azt javasolja, hogy a várandós kismamák, illetve azok, akik babát szeretnének, ne fogyasszanak többet 200 mg koffeinnél naponta. Ugyanis több a káros hatása a sok koffeinnek a magzat és a kismama számára is.

8. Zavart alvás
Inkább hanyagold a koffeint! „Az emberek nem tudják, mennyi koffein van hatással az éjszakájukra”- mondja Juliano. „Azok számára, akik lassabb anyagcserével rendelkeznek, még akkor is elég lehet a koffein az éjszakai pihenés megzavarásához, ha azt jóval korábban fogyasztották el.” Azok, akik szervezetéből könnyebben távozik a koffein hosszabb és nyugodtabb éjszakáról számolnak be.

9. Pulzus
Nem számít! Egy vizsgálat során több mint 130 000 férfi és nő szívritmusát követték figyelemmel 30 évig. A kávé (rendszeres vagy alkalmankénti fogyasztása) nem növeli a szívritmuszavar kockázatát, még azok körében sem, akik szívbetegségben szenvedtek.

10. Súly
Nem számít! Sok cég ad koffeint a súlycsökkentő tablettáihoz, mert felgyorsítja az anyagcserét…legalábbis egy rövid időre. Mégis „kevés bizonyíték van arra, hogy a koffein elősegíti a súlycsökkentést vagy segít a súlyvesztésben”- érvel Ganio.

11. Vérnyomás
Nem számít! Míg a koffeinfogyasztók tapasztalnak szerény mértékű  vérnyomás-emelkedést, a hosszú távú vizsgálatok nem mutatnak összefüggést a magas vérnyomás és a koffeinfogyasztás között, jegyzi meg Rob van Dam a Szingapúri Nemzeti Egyetemről.

+1. Amire vigyázz: az energiaitalok veszélyei
Számos bizonyíték szól az energiaitalok ellen. Ezekben a készítményekben a koffeintartalom legalább ötszöröse egy csésze kávéénak, de egyéb serkentő összetevőket is tartalmaz, amik fokozzál a koffein hatását. Friss tanulmányok bizonyítják, hogy az energiaitalok zavarják a pulzust és növelik a vérnyomást. Az Egyesült Államokban 2004 óta 30 haláleset kapcsolódik a fogyasztásukhoz. Tavaly egy 16 éves arizónai lány halt meg Mexikóban egy nyaralás során. A vizsgálatok szerint a lány több energiaitalt is fogyasztott aznap, méghozzá víz nélkül. Szakértők szerint egészséges felnőttekre ugyan nem káros két energiaital egy nap, de a mögöttes szívbetegségek miatt érdemes kikérni az orvos véleményét minden esetben. A tinédzserek, tizenévesek és gyerekek számára pedig igen káros, mindenképpen kerülendő az energiaital!

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

agyágynemű

Így lesz tökéletesen pihentető az alvás

Írta:
4 órája 0 0

Fontos az egészséges tápkálkozás, a nyugodt élet, a sok testmozgás, de mindezek mellett még van egy alapvető igénye testünknek, persze sok más mellett, melyet, ha nem tudunk megadni neki, akkor nagyon rövid időn belül kóros elváltozásokat okozhat testünkben és elménkben is. Ez pedig nem más, mint a pihentető és nyugtató alvás.