Főoldal > wellness > 10 tévhit az alvásról

10 tévhit az alvásról

agyalvásenergiafáradtságpihenésregeneráció
0 0

Írta:

Te melyik tévhitről gondoltad azt, hogy igaz?

1. Hétvégén délig alszol azzal a céllal, hogy két nap alatt bepótold a hétköznap munkával töltött órákat

Igazság: Nem azt mondjuk, hogy vasárnap is pattanj ki reggel 6-kor az ágyból, de hétvégén is tarts rendszert az alvásodban. Ugyanis, ha e két nap alatt is viszonylag egyazon időpontban fekszel le,és kelsz fel, akkor elkerülheted, hogy a hét többi napján problémáid legyenek az alvással.

2. Egy jó kis edzés este annyira fáradttá tesz, hogy nem lesz gond az elalvással

Igazság: Egy esti kiadós edzéstől csakugyan könnyebben esel álomba, de csak akkor, ha lefekvés előtt legalább három órával izzasztod meg magad. Ugyanis edzés közben felpörögsz, ezáltal felmelegedik a tested, és körülbelül hat órának kell eltelnie, mire visszanyeri normális hőmérsékletét. Ezért jobb, ha inkább reggelre vagy délutánra időzíted az edzést.

3. Az idősebb embereknek kevesebb alvás szükséges

Igazság: Attól még, hogy a nagyid már reggel ötkor a konyhában tevékenykedik, nem azt jelenti, hogy az idősebb embereknek kevesebb lenne az alvásigényük, mint a fiataloknak . Ami megtéveszthet, az az eltérő alvási szokásuk, ugyanis az idősebbek sokszor napközben is szundítanak, így éjszaka valóban kevesebbet alszanak.

4. Az alvás szükséges ahhoz, hogy az agyad pihenni tudjon

Igazság: Az alvás valójában a testednek szükséges, ugyanis alvás közben az agyad ugyanúgy dolgozik, és kontroll alatt tart olyan testi funkciókat, mint például a légzés.

, Image: 10387818, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Free

5. Ha felébredsz az éjszaka közepén, az ágyban kell maradnod, mert ha felkelsz, sokkal nehezebben alszol vissza

Igazság: Ha 15-20 percen belül nem sikerül visszaaludnod, kelj fel, menj át a másik szobába, és csinálj valamit, amitől úgy érzed, hogy ki tudsz kapcsolni. Hallgass zenét (persze nem death metal-t), vagy olvass! Ez sokkal hatékonyabb, mintha idegesen forgolódsz tovább az ágyban, akkor ugyanis biztosan nem alszol vissza.

6. Ha az ágyban a lefekvés előtt még valamit tevékenykedsz, hamarabb alszol el

Igazság: Ez pont ellenkezőleg van így. Ha elkezdesz tévézni vagy dolgozni a laptopodon, valószínűleg később fogsz nyugovóra térni a tervezettnél. Ha mindenképp szeretnél valamit tevékenykedni az ágyban, akkor inkább szeretkezz.

7. A szex felpörget, és emiatt nehezebben alszol el

Igazság: A szex endorfint, azaz boldogsághormonokat szabadít fel a szervezetedben, emiatt jelentősen lecsökken a nap folyamán rád rakódott stressz, és sokkal könnyebben hajtod álomra a fejed.

8. Melegben könnyebben zuhansz álomba, mint egy hűvös szobában

Igazság: A tested sokkal könnyebben lazul el, és ezáltal könnyebben alszol el, ha a szobában hűvösebb van. Lefekvés előtt ezért nyisd ki pár percre az ablakot, hogy friss levegő jöjjön be. Nem kell természetesen dideregned a hidegtől, de ne is izzadj a hőségtől.

9. A horkolás teljesen ártalmatlan dolog

Igazság: A horkolás sok estben valóban ártalmatlan, de ha lassan horkolsz, és egy-egy lélegzetvétel közt nagy, több másodperces szünet telik el, érdemes orvoshoz fordulnod, mert lehet, hogy az úgynevezett alvási apnoéban szenvedsz. Ez a betegség viszont hosszú távon megkeserítheti az éjszakáidat, az alvás nem lesz pihentető, nem beszélve arról, hogy  magas vérnyomást és szívrendellenességeket is okozhat.

10. Egy pohár vörösbor lenyugtat, és könnyebben álomba szenderülsz

Igazság: Bár igaz, hogy az alkoholtól könnyebben alszol el, de az alvás nem lesz kimondottan pihentető, ugyanis az ital hatására az éjszaka folyamán sokkal könnyebben felébredhetsz, akár többször is.


További cikkeink a témában

baktériumbetegség

5 tipp felfázás ellen

Írta:
tegnap 0 0

Ha sűrűn jársz a mosdóba, amit csípő, égő fájdalmas érzés kísér, akkor nagy rá az esély, hogy felfáztál. Ha fáztál már fel, akkor tudod, hogy nagyon könnyen megtörténik a baj, ami aztán hetekig kínozhat. Íme, néhány tipp, hogy megelőzd a felfázást!