Főoldal > wellness > Mindennapi ételek az egészségért

Mindennapi ételek az egészségért

diétaételétkezésfőzéstáplálkozás
0 0

Írta:

Vannak olyan élelmiszerek, amelyek nem hiányozhatnak a napi étrendből, ha törődni szeretnél az egészségeddel. Ezeket vesszük most számba, kihangsúlyozva előnyeiket!

 

Zab (zabkorpa, zabpehely)

A zab számos értékes anyagot tartalmaz, ezek egyike a béta-glükán, mely egy olyan oldható rost, amely többek között segít csökkenteni a káros LDL koleszterin szintjét, és erősíti az immunrendszert. A kizárólag a zabban előforduló antioxidánsok – az avenanthranidok – védelmet biztosítanak az érelmeszesedés ellen, ami még a többi gabonafélénél is előnyösebbé teszi a zabot.
Naponta mindössze 30 gramm zab elfogyasztásával 5-10%-kal csökkenthető a teljes koleszterinszint. Zabkásaként vagy nyersen, esetleg natúr joghurtba keverve is fogyaszthatod.

Szárnyas hús (például csirkemell)

Kiváló fehérjeforrás! Elkészítésekor érdemes eltávolítani a magas zsírtartalmú bőrt (a csirkemell bőrrel együtt 17 százalék zsírtartalmú, bőr nélkül pedig csak 2 százalék). A csirkehúsnak a mellét javasolt fogyasztani, mivel abban sokkal több a fehérje, és szinte nincsen zsírtartalma.
100 gramm csirkemell 22 gramm fehérjét biztosít számodra, így egy ebéd alkalmával – egy fél csirkemell elfogyasztása esetén – már közel 45 gramm teljes értékű fehérjét viszel be, amelyre minden korosztálynak szüksége van!

mindennapi2.jpg ()

Paradicsom

A paradicsom igen gazdag a likopin nevű antioxidánsban. Az ízletes zöldség bizonyos fokú védelmet nyújt a daganatos sejtek kialakulása és terjedése ellen, ezen kívül az artériákat is óvja az érelmeszesedéstől. Mivel a szervezetünk a főtt zöldségből tudja a legkönnyebben felszívni a likopint, az antioxidáns hatás maximális kihasználásához a paradicsomot  valamilyen főtt formában ajánlott fogyasztanod (például paradicsomlé, püré vagy szósz formában).

Olajos halak, tengeri halak

Az olajos halakban lévő omega-3 zsírsavak csökkentik a vérnyomást, valamint mérsékli a szívritmuszavar kockázatát. A legjobb omega-3 zsírsavforrások a lazac, a makréla, a tonhal, a szardínia és a hering. Mivel az omega-3 zsírsavak érzékenyek a magas hőmérsékletre, elkészítésük alacsony hőfokon vagy párolással ajánlott.
A hal kiváló fehérjeforrás, továbbá remek forrása a zsírban oldódó vitaminoknak is, különösen az A- és D-vitaminnak. Ezek segítségével szervezeted képes semlegesíteni a szabadgyököket és növelni a betegségekkel szembeni ellenálló képességet.
A vízben oldódó vitaminok közül a B1- és B2-vitamin található a halban nagyobb mennyiségben, az ásványi anyagok szempontjából pedig a vas, szelén, cink, és jódtartalma jelentős. Mindemellett a halkonzervek – a puha, ehető halcsontoknak köszönhetően – még kalciumban is gazdagok.
Kevésbé ismert, hogy a sütés és főzés mellett a telítetlen zsírsavtartalom – és ezzel együtt annak a szervezetre kifejtett kedvező hatása – alapvetően nem csökken! Továbbá halolajokat  nemcsak a friss halak tartalmaznak, hanem a feldolgozott haltermékek is.
Hetente legalább egy alkalommal, 15 dkg mennyiségben ajánlott egy kis halat fogyasztani.

Mandula

Az ízletes rágcsálnivaló előnyei a vércukorszint javításától egészen a koleszterinszint csökkentéséig terjednek. Fogyasztása sótlanul ajánlott, mert a túl sok só megnövelheti a vérnyomást.
Aránylag sok, 19-30% fehérjét, értékes aminosavakat, 15-16% növényi rostot, további 2-4% szénhidrátot tartalmaz, és igen jelentős, 53-59%-os a zsírtartalma, ami telített és telítetlen zsírsavakból (palmitin-, palmitol-, sztearin-, olaj-és linolsavból) áll.
A mandulaolaj nagyon értékes összetevője. A mandula tartalmaz még B1-, B2-, B6- és E-vitamint, ásványi anyagai közül jelentős a kálium, kalcium, magnézium, illetve foszfortartalma. Nyomelemek közül említésre méltó a vas, mangán és a cink.
Belső, barna maghéj antioxidáns tartalma védi meg a magbél olaját a légköri oxigéntől és megavasodástól, tehát igen értékes és emiatt nem is célszerű eltávolítani, ráadásul finom is. Rendszeres fogyasztása csökkenti a szív-és érrendszeri halálozást.

Silye Gabriella, BioTechUSA sporttáplálkozási szakértő
Forrás: BioTechUSA – https://www.facebook.com/biotechusa


További cikkeink a témában

álmatlanságálmos

Álmatlanság? Itt a 4 leghatékonyabb megoldás

Írta:
2 órája 0 0

Számtalan ember küzd alvási gondokkal, ha te is egy vagy közülük, mielőtt a pirulákhoz és segédeszközökhöz folyamodnál, érdemes lehet a végére járni annak, hogy mi okozhatja a gondot. A folyamatos stressz, az egészségtelen életmód, betegségek egyaránt felelősek lehetnek a problémáért, azért, hogy ne csupán tüneti kezelést végezz, először járj utána, nincs-e valamilyen háttérprobléma, ami az álmatlanságot okozza.

agyágynemű

Így lesz tökéletesen pihentető az alvás

Írta:
23 órája 0 0

Fontos az egészséges tápkálkozás, a nyugodt élet, a sok testmozgás, de mindezek mellett még van egy alapvető igénye testünknek, persze sok más mellett, melyet, ha nem tudunk megadni neki, akkor nagyon rövid időn belül kóros elváltozásokat okozhat testünkben és elménkben is. Ez pedig nem más, mint a pihentető és nyugtató alvás.