Főoldal > szepseg > A pattanás összefügg az étrenddel

A pattanás összefügg az étrenddel

aknepattanásszépségszépségápolás
0 0

Írta:

A University of Hull legújabb kutatásában arra a megállapításra jutott, hogy a magas glikémiás indexű élelmiszerek és a tej ronthat a bőr állapotán.

A pattanásosság nagyon gyakori jelenség, és bár elsősorban kamaszkorban jelentkezik, egyre nagyobb arányban jelentkezik felnőttkorban is. Különösen az arcon lévő aknék lehetnek zavaróak. Olyannyira, hogy egyes kutatások szerint a szociális, érzelmi és pszichológiai hatásuk olyan komoly betegségek hatásaival vetekednek, mint az epilepszia, a cukorbetegség vagy a psoriasis. Éppen ezért a pattanásoktól szenvedőknek nagyon meg kell fontolniuk, milyen étrendet követnek. Az már eddig is ismert volt, hogy a csokoládé, a mogyoró vagy a zsíros, olajos, túl fűszeres ételek kiválthatják a pattanásokat, de most a magas glikémiás index és a tej is célkeresztbe került – bár ezeket még több bizonyítékkal kell alátámasztani.   

A glikémiás index 0-tól 100-ig terjedő skálán mozog, és ötvenes érték fölött beszélhetünk magas számról. Az ilyen típusú eledelek, mint a fehér kenyér, a burgonya és természetesen a cukor hirtelen megemelik a szervezet vércukorszintjét, szénhidráttartalmuk gyorsan felszívódik. Ellenben az alacsony glikémiás indexű ennivalók mint a legtöbb zöldség, gyümölcs, babfélék, sőt a 70 százaléknál magasabb kakaótartalmú étcsokoládék csak lassan emelik meg a vércukorszintet, így az inzulinkiválasztás is csekély lesz. A nagy mennyiségű inzulin kiválasztása segíti elő ugyanis a zsírok elraktározását, és ezzel a túlsúlyt, emellett összefüggésbe hozható a pattanások kialakulásával is.

acne2.jpg ()

Problémás bőr esetén

Az akne az esetek döntő többségében valamilyen kezeléssel gyógyítható, bár a gyógyulás többnyire elhúzódó. Jó eredményt lehet elérni külsőleg alkalmazható szerekkel, ezek különböző szárító hatású, faggyútermelést csökkentő, vagy antibiotikum tartalmú ecsetelők, rázófolyadékok, krémek.

Ha belsőleges terápiára is szükség van, három gyógyszercsoport jöhet szóba: antibiotikumok, hormonok és retinoidok. Ezek receptköteles készítmények, csak orvos írhatja fel őket. Az antibiotikumok csökkentik a baktériumok számát, és ezáltal a gyulladásos reakciót. Nem mindegyik antibiotikum alkalmas azonban az akne kezelésére, a hatékony gyógyszer megválasztása, felírása bőrgyógyász szakorvos feladata. A hormonális kezelés főként fogamzásgátló tablettákkal valósulhat meg, amelyek főleg a fokozott faggyútermelést csökkenti súlyosabb aknés betegeknél lehet alkalmazni, főként, ha nem reagáltak megfelelően a hagyományos terápiákra. A döntés csakis orvosi feladat lehet. 

– Különösen jó hatású módszer pattanások, kitágult pórusok, aknés hegek, fokozott faggyútermelés ellen a dermaroller, amivel még fiatalítható is a bőr.  A dermaroller egy apró tűket tartalmazó henger, melynek orvosi változatában a tűhosszúság 1,5 mm, ezáltal a bőr mélyebb rétegeibe hatol.. Általában 4 kezelés javasolt, 3-4 hetes intervallumokban – mondja dr. Boros-Gyevi Márta. – Az apró tűszúrások önmagukban is fokozzák a kollagénszintézist, de a kezelés hatékonyságát tovább lehet növelni, ha közben különféle összetételű mezoterápiás szereket (hialuronsav, vitaminok, revitalizáló anyagok, akne ellenes készítmények) kenünk a páciens bőrére, így az apró tűszúrások helyén hatóanyag is bejuttatható. A kezelést követően egyből javul a bőr állaga,  a hosszú távú hatás azonban kb. két hónap múlva jelentkezik, amikor beindul a kollagén szintézis. A kezelések során a faggyútermelés csökken, az aknés hegek javulnak, sőt, a korábbi pattanások bebarnult helyei is világosodnak, miközben a ráncok is kisimulnak.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

aknebőr

Ez is állhat a felnőttkori pattanások hátterében

Írta:
5 napja 0 0

Pubertáskorban megszokott, hogy a gyerekek bőrét gyulladt pattanások „díszítik”, de a nagyobb hormonális változások lecsengése után rendszerint ezek a zavaró aknék eltűnnek. Éppen ezért lehet meglepő, ha egy felnőtt arcán is megjelennek a kellemetlen bőrhibák. Ennek egyik lehetséges okát dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája ismerteti.