Főoldal > mozgas > Tényleg hatékonyak a rövid edzések?

Tényleg hatékonyak a rövid edzések?

alakformálásedzésfogyásizommozgássportzsírégetés
0 0

Írta:

Egy csupán 10 percig tartó testmozgás vajon tényleg eredményes lehet?

A rövid edzések általában nem a lustaságról, hanem az időhiányról árulkodnak. Csak azt vesszük észre, hogy a napok szinte elrohannak mellettünk, az energiaszintünk hihetetlen mértékben lecsökken, és pont akkor esne a legjobban a testmozgás, amikor tényleg semmi időnk nincs rá. Joggal felmerül a kérdés, hogy 10-15 perc mozgás vezet-e bármilyen eredményre vagy csak áltatjuk vele magunkat. A fitneszguruk álláspontja az, hogy bármilyen, így a néhány perces testmozgás is, jótékony hatással van az általános egészségünkre, azonban az olyan speciális célok, mint a fogyás, a lapos has elérése vagy éppen az izmosodás, elérésére sajnos nem ideális.

Milyen előnyökkel járnak a rövid edzésprogramok?

A legjobb a pár perces edzésekben, hogy tényleg bármikor beleférnek a napjainkba, még utazás, vizsgaidőszak vagy nagyobb munkaprojektek esetén is. Ráadásul egyértelműen sokkal hatékonyabbak, mintha egyáltalán nem mozognánk. Már egy nagyon rövid ideig tartó, akár 4-5 perces testmozgás is számos kardiometabolikus előnnyel jár. A tanulmányok szerint a rövid, ám magas intenzitású edzések észlelhetően jótékony hatással vannak főként a túlsúllyal rendelkezőkre és az ülőmunkát végzőkre. Már napi néhány perces testmozgás beiktatásával csökkenthető a korai halálozás kockázata.

Ajánlhatók-e a rövid edzések túlsúlyosaknak?

A biciklizés és a tempós, főként emelkedőn történő sétálás akkor is végezhető magas intenzitással, ha túlsúllyal rendelkezünk, vagy korábban egyáltalán nem mozogtunk. A kocogás is jó választás lehet, azonban itt csak fokozatosan emeljük az intenzitást, az esetleges sérülések elkerülése miatt. Kezdőként inkább a sétálás és a kocogás váltakoztatásával indítsunk. Fontos, hogy közben figyeljünk a vércukorszintünk stabilizálására is. Szerencsére a rövid edzések nem merítenek ki túlságosan, így ezek az étvágyat sem növelik. Tehát ilyenkor a beiktatott edzés egyáltalán nem indokolja a bevitt kalóriák emelését. Ne feledjük azonban, hogy a rendszeresség is számít, a kutatások során a legalább 8 héten át tartó rövid edzések hatásait figyelték.

Woman doing intense core exercise on fitness mat. Muscular young woman doing workout at gym.

Akkor is hasznosak, ha fogyni vagy netán erősíteni szeretnénk?

A sztáredzők természetesen el akarják hitetni velünk, hogy a 15 perces edzésprogramjaik annyira jól lettek kidolgozva, hogy pont olyan hatékonyak, mint a 60 percesek. A szomorú igazság azonban az, hogyha komolyabb célokat tűztünk ki magunk elé, akkor ennél többre lesz szükségünk.

Ha fogyni szeretnénk, elsősorban a kalóriadeficit elérésére kell koncentrálnunk. A fogyáshoz továbbá időre és kitartásra is szükségünk lesz. A rövid edzések beiktatása jó kiindulópont lehet, azonban a végső sikerhez garantáltan nem lesz elegendő. Amennyiben az úszóguminktól szeretnénk megszabadulni és a kockás has lebeg a szemünk előtt, a legfontosabb, hogy zsírból és ne izomból fogyjunk. A rövid edzések azokon a napokon jönnek csak jól, amikor a kardió áll a fókuszban, és csupán egy kis erősítéssel szeretnénk megtoldani azt. Ha az izomépítés a cél, garantáltan több időre lesz szükségünk napi 10-15 percnél. Azokon a napokon, amikor nincs időnk edzeni, 10 perces súlyzózás izolációs gyakorlatokkal igazán jól jöhet. Inspirációként különböző applikációkat is használhatunk, amelyek bemutatják a leghatékonyabb gyakorlatokat az egyes izomcsoportokra.

Összegzés

Sokat segíthet egészségünk és életminőségünk szempontjából, ha ülőmunka mellett vagy jelentős túlsúly esetén napi 10 perces testmozgást hetente háromszor-ötször beiktatunk legalább egy hónapig. Szerencsére nagy erőfeszítést sem igényel, hiszen reggeli fürdés előtt, vagy akár kedvenc sorozatunk reklámszünetében is elvégezhető. Komolyabb egyéni célok eléréséhez azonban több időt kell áldoznunk az edzésekre, legalább három hónapon át.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában