Főoldal > mozgas > Lustaság vagy túledzettség?

Lustaság vagy túledzettség?

edzésenergiafájdalomfáradtságlustaságmozgáspihenéssporttúledzettség
0 0

Írta:

Ha nincs kedved a sportoláshoz, lehet, hogy hallgatnod kell a tested üzenetére.

Általában lelkesen jársz edzeni, ám egyszer csak elmegy a kedved? Nem biztos, hogy a kényelmed tart vissza. A túledzettség jellegzetes tünetekkel jár – ha észreveszed magadon, fontos a pihenés.

Hirtelen változás

Ha egy ideje rendszeresen sportolsz, és olykor kihagysz egy alkalmat, szinte hiányozni fog a következő edzés. Előfordul, hogy időhiány miatt kénytelen vagy szünetet tartani, vagy egy fárasztó nap után el sem tudod képzelni, hogy belépj az edzőterembe. Egy-egy ilyen eset még nem azt jelenti, hogy lusta vagy – egyszerűen csak megengeded magadnak, hogy ne legyél maximalista.

Szeretnéd eldönteni, hogy ez csak múló kedvetlenség, vagy tényleg túlhajtottad magad? Tegyél egy próbát! Vedd rá magad, hogy mégis nekikezdesz az edzésnek. Mit érzel, amint eltelik az első tíz-tizenöt perc? Ha kezdesz belejönni, fokozódik a lelkesedésed és kitartásod, és a végén örülsz, hogy mégsem hagytad ki ezt az alkalmat, akkor jól tetted, hogy legyőzted a lustaságot.

Ezzel szemben, ha az edzés folyamán egyre fáradtabb vagy, nehezebben hajtod végre a gyakorlatokat és arra vársz, mikor hagyhatod már abba, akkor valószínű, hogy a túledzettség csapdájába estél.

Mi okozza?

Több ok állhat a túledzettség hátterében. Lehet, hogy a szükségesnél gyakrabban sportolsz, nem hagysz pihenőnapokat az egyes alkalmak között. Előfordulhat, hogy súlyzós edzés esetén nagyon gyorsan növeled a súlyokat, vagy az ismétlésszámot. Ha csoportos aerobik órákon veszel részt, lehet, hogy nem az állóképességednek megfelelő óratípust választottál. Futóknál gyakori a megtett távok túl gyors növelése.

Betegség utáni lábadozáskor legyen megfontolt a visszatérés az edzéshez! Ne ugyanott folytasd, ahol abbahagytad, hanem lépj vissza egy kicsit a tempóban és gyakoriságban.

48082917 - frustrated sporty woman suffering overtraining. sport and fitness despair and frustration concept.

Milyen jelei vannak a túledzettségnek?

  • állandó izomláz
  • nehezen gyógyuló sérülések
  • folyamatosan emelkedett pulzusszám
  • kedvetlenség az edzéssel kapcsolatban
  • krónikus fáradtság
  • álmatlanság
  • rosszkedv
  • ingerlékenység

Ha ezeket a jeleket tapasztalod, és nincs egyéb magyarázata, akkor ideje átgondolnod az edzés és pihenés arányát!

Hogyan nyerd vissza régi önmagadat?

A túledzettség kezelhető állapot, feltéve, ha komolyan veszed. Most ne a teljesítménykényszer hajtson, mert visszájára fordulhat az erőltetés. Legalább két hétig ne is gondolj az edzésre! Ez természetesen nem mozdulatlanságot jelent, de a séta, a könnyű jóga bőven elegendő.

Fokozottan figyelj a táplálkozásodra, fogyassz vitamindús, sok nyers ételt tartalmazó fogást! A feldolgozott táplálékokat mindenképp felejtsd el. A szervezetednek most minden támogatásra szüksége van, amit képes vagy megadni neki.

Ha teheted, iktass be szaunát, masszázst, talpmasszázst! Ezek segítenek visszanyerni az energiát, relaxálnak, beindítják a szervezet öngyógyító képességét. Amikor úgy érzed, csökkennek, majd eltűnnek a túledzettség tünetei, akkor fokozatosan, megfontoltan térj vissza az edzéshez, és figyelj, hogy ne kövesd el újból a korábbi hibákat. A tested az a hely, ahol laksz – érdemes vigyázni rá.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában