Főoldal > dieta > 7 tipikus buktató, amiért nem fogysz a ketogén diétától

7 tipikus buktató, amiért nem fogysz a ketogén diétától

diétaegészségfehérjefogyókúrahízásketogénketogén diétasúlyfeleslegszénhidráttáplálkozászsírzsírégetés
0 0

Írta:

Ha te is megfogadtad magadnak, hogy az új évben leadod a súlyfelesleged, a fogyókúrák széles kínálata közül valószínű, hogy te is az egyik legnépszerűbbet, a ketogén diétát választottad. Bár hosszútávú hatásai egyelőre kétségesek, a tapasztalatok alapján viszonylag hamar jelentős súlytöbblettől képes megszabadítani a szénhidrátok minimális és a zsírok megemelt bevitele.

De mi van akkor, ha hiába vagy kitartó, azok a fránya kilók csak nem akarnak lemenni? Már a könyöködön jön ki a sok avokádó, sajt, sőt még kedvenced, a bacon is, a szénhidrátok pedig központi helyet foglalnak el az álmaidban, de csak nem megy lefele a mérleg nyelve. A ketogén diéta betartása elsőre pofonegyszerűnek tűnik, azonban számos buktatót tartalmaz, amelyek közül az alábbiakat lehetséges, hogy te is elköveted.

Túl sok kalóriát viszel be egy nap

A ketogén diétánál könnyű elkövetni azt a hibát, hogy kizárólag két makrotápanyagra koncentrálsz: a zsírra és a szénhidrátra. Azonban, bármennyire is ez az alapja, fogyás csak kalóriadeficit elérése esetén lehetséges, így a kalóriákat sem hagyhatod figyelmen kívül. Ráadásul a zsírok igencsak bővelkednek kalóriában, már néhány falat avokádó, sajt, vaj vagy éppen egy kis tenyérnyi mag jelentősen képes megemelni a napi energiabeviteled.

Túl kevés kalóriát veszel magadhoz

Amennyiben mégis precízen vezeted a kalóriabeviteledet is, előfordulhat, hogy a siker érdekében túl szigorú vagy magadhoz. Ha túl kevés kalóriát viszel be a szervezetedbe, a tested túlélő üzemmódba kapcsol, ami lelassítja az anyagcserét és megakadályozza a hőn áhított célt, a fogyást. Ráadásul többen arról számoltak be a ketogén diéta alatt, hogy ez nem is volt tudatos, mivel az étvágyuk radikálisan csökkent, így egyáltalán nem kívánták az ételeket.

Abbahagytad az edzéseket

A ketogén diéta első pár hetében olyan levert és gyenge lehetsz, mintha beteg lennél, emiatt nagy valószínűséggel mondasz nemet a betervezett testmozgásra. Az agyad ugyanis nem jut hozzá elsődleges energiaforrásához, a glükózhoz. Jártányi erődben pedig az utolsó, amire gondolni tudsz, az egy kőkemény, izzasztó edzés. A mozgás azonban nemcsak a fogyás és az általános egészséged miatt fontos, hanem az arányos, tónusos alak elérése érdekében is. Az edzős napokon iktass be egy picivel több szénhidrátot, az extra energiáért, míg a pihenőnapokon tartsd szigorúan a diétát.

Nem jut elegendő rosthoz a szervezeted

Mivel a ketogén diéta a szénhidrátok szinte teljes száműzésén alapul, így egyben rostszegény táplálkozást is takar. A rostok többsége ugyanis a teljes kiőrlésű gabonákban és a gyümölcsökben található, amelyeket messziről kerülnöd kell. A rostok azonban nélkülözhetetlenek az étvágy szabályozásában, a hosszútávú energia biztosításában és a vércukorszint egyensúlyban tartásában. Ráadásul táplálékként szolgálnak a vastagbélben élő jótékony baktériumok számára, amelyek szintén fontos szerepet kapnak a fogyásban.

Grilled salmon fish fillet with asparagus. Top view on blue stone table.

Túl sok fehérjét eszel

Bár a fehérje kulcsszerepet kap az izomépítésben és a fogyásban, ketogén diéta alatt mégsem érdemes túlzásba vinni a fogyasztását. Amikor ugyanis a szervezeted megemészti a bevitt fehérjét, egy kis mennyisége glükózzá alakul át. Emiatt hiába mellőzöd a szénhidrátokat, a szervezeted egyszerűen nem lesz képes a ketózis állapotába kerülni. A diéta alatt koncentrálj inkább az olyan egészséges zsírok fogyasztására, mint az avokádó, az olívaolaj vagy épp a mogyoróvaj.

Időnként csalónapokat tartasz

Bármennyire is nehéz tartani a ketogén diétát, ez egyáltalán nem az a fogyókúra, amely megengedi a csalónapok beiktatását. Ha pár napig mindent betartasz, de utána pár napra visszatérsz korábbi étkezési szokásaidhoz, garantáltan nem lesz sikeres a diétád. A szervezeted így ugyanis hol ketózis állapotában lesz, hol pedig egyáltalán nem, azaz a szervezeted nem tudja folyamatosan kiüríteni a zsírraktárakat.

B-vitamin hiányod van

A B-vitaminok nemcsak az idegrendszer optimális működéséhez nélkülözhetetlenek, ugyanis aktívan részt vesznek az anyagcsere folyamataiban is, támogatva a hatékony fogyókúrát. Bár a húsokban, a tojásban, a tejtermékekben és a zöld leveles zöldségekben sok található ezekből a vitaminokból, a ketogén diéta alatti fáradékonyság sok esetben B-vitamin hiányra is felhívja a figyelmet. A diéta ideje alatt érdemes B-vitamin komplex készítménnyel megtámogatni a szervezetet.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában