Főoldal > dieta > 4 toplistás téli táplálék

4 toplistás téli táplálék

antioxidánsdiétaegészségételgyümölcshidegimmunrendszervitaminzöldség
0 0

Írta:

Szezonális, tápanyagdús, bárhol beszerezhető. Néhány ételfajta különösen ajánlott a hideg idő megérkezésével!

Ősz végén, tél elején gyengülhet az immunrendszer, és a hangulatod sem olyan vidám, mint nyáron. Támogasd a tested-lelked olyan ételekkel, melyek feltöltenek vitaminokkal, ásványi anyagokkal!

Sokoldalú és színpompás – a sütőtök

Piacon, zöldségesnél, de az élelmiszer áruházak polcain is megtalálod a sütőtököt. Gazdag forrása a béta-karotinnak, melyből a szervezeted annyi A-vitamint állít elő, amennyire valójában szüksége van. Így erősíti az ellenálló képességedet, javítja a látást és kiváló antioxidáns. A sütőtök pektinben is bővelkedik, ez az oldható rostféleség segíti az emésztést.

Megsütheted a felszeletelt tököt a sütőben – a magjait is, hiszen ezek értékes zsírsavakat tartalmaznak! Felkockázva krémlevest is készíthetsz belőle, sőt, ha aprítógépbe teszed a megsült tökdarabokat, ízletes növényi fasírtot alkothatsz zabpehely és darált lenmag hozzáadásával.

Zöld, vörös, kel, fejes – a káposzta

Sokan félnek puffasztó hatásától, pedig a káposzta elkészítési módjától is függ, mennyire tolerálja az emésztőrendszered. Érdemes az első forralás után a főzővizet kicserélni, így távozik a puffadást okozó anyagok egy része.

A fejes káposzta U-vitamin tartalma erősíti a gyomorfalat, és mindegyik káposztaféle elsőrangú C-vitamin forrás. Ha nem szereted a hagyományos főzelékeket, próbáld ki a savanyú káposztával készült rakott krumplit – meglepően finom! De a megmosott és szárazra törölt kelkáposzta leveleket úgy is megsütheted a sütőben, mintha chips lenne. Ennél egészségesebb nassolni valót nehéz lenne kitalálni. Fűszerekkel megszórva ízleni fog.

58372583 - assortment of beans and lentils in hemp sack on wooden background. green bean, groundnut, soybean, red kidney bean , black bean ,red bean and brown pinto beans

Vércukorszabályozó, fehérjedús – a vörös bab

A babfélék ismert téli táplálékok, közülük is kiemelkedik a vörös bab. Nagyobb élelmiszerboltokban, bioboltban megtalálod. Előző este beáztatva, másnap kuktában megfőzve változatosan felhasználhatod. Keverd barna rizshez, így tápláló rizottót kapsz. De a babpástétom is kitűnő: pépesítsd a főtt babot kevés vízzel egy botmixer segítségével, fűszerezd ízlés szerint, és teljes kiőrlésű kenyérre kenve, vagy zöldségekkel, mártogatósként fogyaszthatod.

A vörös bab fokozatosan felszívódó szénhidrátokat tartalmaz, így kiegyensúlyozza a vércukorszintedet. Emellett vassal, magnéziummal, cinkkel látja el a szervezetedet. Kiváló, jól hasznosuló fehérjeforrás, így edzés után is ajánlott a fogyasztása.

Vérképző, májtámogató: a cékla

A méregtelenítési funkciók igazi támogatója a cékla! Segíti a máj működését, megkönnyíti a méreganyagok távozását. Ha krónikus fáradtság gyötör, próbáld ki a céklalét! Gyorsan feltölt energiával. Magas folsav- és vastartalma miatt különösen várandósság alatt ajánlott, vagy akkor, ha vérképed alapján vérszegénységeden szeretnél javítani.

Nyersen is fogyaszthatod a céklát, reszelve vagy szeletelve, saláták összetevőjeként. De héjában főzve vagy sütve is ízletes, kevés borssal, szárított kaporral megszórva. A céklából levest, sőt, főzeléket is készíthetsz.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában