Főoldal > dieta > 10 dolog, amit tudnod kell a fehérjéről

10 dolog, amit tudnod kell a fehérjéről

diétaedzésfehérjefehérjeporfogyásizomproteinsportzsírégetés
0 0

Írta:

Ha rendszeresen jársz konditerembe, bizonyára te is tudod, hogy mennyire fontos a megfelelő fehérjebevitel: de vajon eleget eszel belőle?

1. Mi is az a fehérje?

Kezdjük az alapoknál: a fehérje a test egyik makrotápanyaga, mely a körmöktől az emésztési folyamatok ellátásáig számos funkciót tölt be a testben – a leginkább mégis az izomzat megerősítésében és fejlődésében játszik fontos szerepet, hiszen nélküle nem lehet sem bicepszünk, sem kockahasunk.

2. Miért érdemes fehérjét enni?

Az aminosavakból felépülő fehérje egyfelől az izomzat, a csontozat, a bőrréteg, a porcok és a vér egyik alkotóeleme – szükségessége tehát megkérdőjelezhetetlen, hiányától az egészségünk is romlik. Másfelől a fehérje az egyetlen olyan tápanyag, melynek segítségével nemcsak erős immun- és kiegyensúlyozott hormonrendszer, hanem masszív izomzat és csökkenő étvágy is szépen kiépíthető.

3. Hogyan juthatunk hozzá?

Ez az értékes tápanyag többek között megtalálható a szárnyasokban, a halakban, a tejtermékekben, a hüvelyesekben, az olajos magvakban és a tojásokban is, de ma már különféle fehérjeporokat és kiegészítőket is lehet kapni, ha biztosra szeretnél menni a fehérjepótlásban.

4. Mennyi fehérjére van szükségünk egy nap?

Minden egyénnek más a fehérjeszükséglete, de a napi ajánlott mennyiség (RDA) 0,8 gramm / testsúlykg, tehát a saját testsúlyod szorozva 0,8 grammal. Ezenfelül a korod, a nemed, a magasságod, az esetleges terhességed, az edzettséged és a szervezeted egészsége is befolyásolja a számodra szükséges fehérjeszintet. Érdemes egy dietetikussal konzultálnod, mielőtt kiegészítő formájában elkezdenéd szedni a fehérjét, hogy megtudd, neked mennyi fehérje szükséges.

5. Mi történik, ha nem eszek elegendő fehérjét?

Mivel egy alapvető tápanyagról van szó, a tested általában megérzi a fehérje hiányát: általános izomgyengeség, izomgyulladás, izomgörcsök és az emésztés lassulása teheti kényelmetlenné a napjaid, de vannak, akiknél a betört körmök, a haj fakósága és töredezettsége, valamint a bőr állapotának fokozott gyulladása is a fehérjehiányt jelzi. Hosszútávon pedig az immunrendszered gyengeségéhez és a betegségek rizikófaktorának növekedéséhez járulsz hozzá, ha nem fogyasztasz elegendő fehérjét.

6. Mi történik, ha túl sok fehérjét eszek?

A dietetikus szakértők szerint a rendszeresen és nagy mennyiségben adagolt fehérje ammóniatöbblethez vezethet – ezt viszont megfelelő mennyiségű vízfogyasztással könnyen ki lehet küszöbölni. Amennyiben viszont több héten, hónapokon át magas fehérjetartalmú diétát követsz, mindenképpen ajánlott a dietetikus rendszeres látogatása, hiszen a hiperglikémia (azaz a kiugróan magas vércukorszint) veszélye is fenyegethet, mely a későbbiekben csont-és májproblémákat is magával hozhat.

34969311 - close up of protein powder and scoop

7. Minden fehérje ugyanolyan hatású?

Bár fehérjét állati és növényi eredetű forrásokból is lehet fogyasztani, ha nem vagy vegán/vegetáriánus, mindenképpen az állati eredetűt válaszd, hiszen ezek vannak a legközelebb a saját szervezetünkben is megtalálható, természetes fehérjékhez. Amennyiben a növényi eredetű fehérjéket fogyasztanád, tudnod kell, hogy a bennük lévő aminosavak nem tartalmazzák az összes olyan vegyületet, melyek szükségesek a szervezetünknek. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy rosszak lennének, csupán nem olyan hatásosak, mint az állati eredetű fehérjék.

8. Minden állati eredetű fehérje jó?

A dietetikusok szerint nem: a marhában és a feldolgozott vörös húsokban a kiemelkedő fehérjetartalom mellett magas mennyiségű telített zsírsav is található, ami a szív-és érrendszeri problémák rizikóját növeli.

9. Mikor használjak fehérjeporokat/protein kiegészítőket?

Egy egészséges, kiegyensúlyozottan táplálkozó embernek igazából nem lenne szüksége fehérjeporra, de aki rendszeresen sportol, annak könnyű és hasznos megoldás, ha edzés után elkortyol egy fehérjeturmixot. Amikor fehérjeport veszel, mindig nézd meg az összetételt és az esetleges adalékanyagokat.

10. Nekem is szükségem van fehérjeporokra?

Ha sportolsz, a fehérjepor neked is segíthet az izomzat kiépítésében és megtartásában, kérd dietetikus és személyi edző segítségét, hogy hogyan válassz, és mekkora mennyiségű proteinre van szükséged.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaegészség

Kinek segít a zsírvesztésben a fehérjediéta?

Írta:
3 napja 0 0

A múló trendekkel ellentétben, a magas fehérjetartalmú diéta egy ideje töretlen népszerűségnek örvend. Olyannyira, hogy már nem elégszünk meg az olyan proteinben gazdag ételek fogyasztásával, mint a csirkemell, a halak, a tojás vagy épp a cottage cheese, hanem keressük a fehérjével dúsított termékeket, sőt fehérjeport rakunk mindenbe, a zabkásától egészen a muffinig.