Főoldal > dieta > 6 rejtett cukorbomba a konyhádban

6 rejtett cukorbomba a konyhádban

cukorcukorbevitelcukorfüggőségdiétaegészségélelmiszerfogyásgyümölcslémogyoróvajtészta
0 0

Írta:

A tudatosan táplálkozók többsége igyekszik minimalizálni a cukorbevitelt. A friss kutatások egyenesen azt állítják, hogy a cukor az egyik legkeményebb drogok egyike, 8-szor akkora függőséget képes okozni, mint a kokain. Mégis rengeteg élelmiszer tartalmazza úgy, hogy nem is sejtjük azt.

Ezek a rejtett cukordózisok alattomosan, számtalan felismerhetetlen összetevő alatt bújnak meg élelmiszereinkben. Így biztosak lehetünk benne, hogy a mi konyhánk is jócskán rejt cukrot, annak ellenére, hogy próbáljuk visszaszorítani a fogyasztását. Az FDA is felismerte, hogy a címkék gyakran félrevezetőek, ezért fontosnak tartják, hogy a jövőben a hozzáadott cukrok és a természetes cukorszármazékok (mint a tej és a gyümölcsök) megkülönböztetve szerepeljenek. Azonban ez a csomagolásokon legkorábban 2018 közepére várható. Most viszont megtudhatod, melyek azok az élelmiszerek, amelyekről eddig talán nem is gondoltad, hogy igazi cukorbombák.

Felvágottak

Sok népszerű szeletelt felvágott tartalmaz mézet, dextrózt, kukoricaszirupot vagy maltodextrin, amelyek mind a hozzáadott cukor egy-egy változatai. Emellett tele vannak mesterséges színezékekkel, ízesítőkkel és tartósítószerekkel, mint a nitrátok, a nitritek és a nátrium-benzoát. Ezek a szintetikus anyagok pedig szoros összefüggésben állnak a rákos megbetegedések kialakulásával.

Egészséges alternatíva: keresd a nitrit- és nitrátmentes felvágottakat. Sajnos meglepően kevés van belőlük, így ha nem találod a boltok polcain, akkor a déli vagy az esti párolt csirkemellből tegyél el egy szeletet, és azt pakold a szendvicsedbe.

Müzli- és fehérjeszeletek

Attól, hogy gabonákat vagy fehérjét tartalmaz, még nem biztos, hogy egészséges is az adott szelet. Néhány még annál is több cukrot és zsírt tartalmaz, mintha egy szelet csokit ettél volna meg.

Egészséges alternatíva: keresd a valóban cukormentes változatokat, amelyek bár lehet, hogy kicsit drágábbak, de minőségi termékek. Ha igazi konyhatündér vagy, akár otthon is előállíthatod őket csupa természetes és egészséges hozzávalóból.

Ízesített joghurtok

Tudjuk, hogy egyszerűbb a polcról leemelni a gyümölcsös joghurtot, mint megvenni a natúrt és további hozzávalókkal ízesíteni azt, de hidd el, megéri a fáradtságot. Sajnos alig kapni egészségesnek mondható ízesített joghurtot, a legtöbb igazi cukorbomba: 150 grammban akár 8 kockacukor is lehet. Meglepő módon, különösen azok a termékek tartalmaznak sok cukrot, amelyek alacsony zsírtartalmú, light megjelöléssel kerülnek forgalomba, mivel gyümölcsszirupokkal igyekeznek feldobni az ízét. Vess egy pillantást a címkére: biztos, hogy 25 grammnál is több cukrot tartalmazó joghurtot szeretnél kanalazni? Ez az egészségesnek hitt finomság több cukrot is rejthet, mint egy fánk.

Egészséges alternatíva: vegyél natúr görög joghurtot, és tegyél bele bogyós gyümölcsöket vagy reszelt almát, fahéjat és egy kis szeletelt mandulát. Nem is túl macerás, igaz?

Gyümölcslevek

Ismét divatba jöttek a különböző gyümölcslevek, pedig cukortartalmuk sok termék esetén nagyjából azonos a szénsavas üdítőékkel. Ha megnézed az összetevők listáját, a cukor nagy eséllyel az első három között szerepel. Ugye, hogy máris nem tűnik olyan vitamindúsan egészségesnek?

Egészséges alternatíva: ha teheted, inkább fogyassz friss gyümölcsöt a levek helyett. Így nemcsak rengeteg cukorbeviteltől kíméled meg a szervezeted, de a gyümölcsben levő rost jótékony hatásait is élvezheted. Ha inkább maradnál az ivás mellett, készíts házilag smoothie-kat, minél több zöldség hozzáadásával.

34563887 - closeup of a slices of bread with chocolate cream

Mogyorókrém

A gyerekkori cukros mogyorókrémet bátran pótoljuk bio társaival, hiszen azt hisszük, ez igazán egészséges alternatíva. Sajnos a legtöbb termék tele van nádcukorral és különböző szirupokkal. Már az a kis mennyiség is jelentős, amit az almára kensz vagy a smoothie-dba raksz, ha gyakran használod.

Egészséges alternatíva: keresd azokat a termékeket, amelyek csupán mogyorót és sót tartalmaznak.

Tésztaszószok

A tészta önmagában sem túl egészséges étel, pláne, ha cukros, kész szószokkal fogyasztjuk. Egy átlagos félüvegnyi tésztaszósz 13 g-nál is több cukrot tartalmazhat. Igaz, valamennyi természetes cukor magában a paradicsomban is van, de ez csak 5 gramm cukrot jelentene az előbb említett adagban. Tehát a plusz 8 gramm a hozzáadott cukrokból származik.

Egészséges választás: használd a sűrített paradicsompürét, és azt dobd fel különféle fűszerekkel, mint a bazsalikom és az oregánó.


További cikkeink a témában