Főoldal > dieta > Így mentheti meg az árpa az életed

Így mentheti meg az árpa az életed

árpadiétaétkezésétvágygabonarosttáplálkozás
0 0

Írta:

Az árpában lévő élelmi rostok segítenek csökkenteni az étvágyat, ezért bátran fogyaszthatod diéta idején!

Egy svéd kutatás szerint az árpa hatékonyan és gyorsan növeli az emberek általános egészségét azáltal, hogy csökkenti a vércukorszintet és ezzel a diabétesz kockázatát. Az árpa varázsát a benne található élelmi rostok keverékének köszönheti, amelyek csökkentik az étvágyat, és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

„Meglepő, de az árpa rövid időn belül látványos eredményeket okozott a vizsgált emberek egészségi állapotában.”- nyilatkozta Anne Nilsson kutató.

A kutatásban egészséges középkorú embereket kértek meg, hogy olyan kenyeret egyenek reggel, délben és este, mely legalább 85%-ban árpát tartalmaz. 14 órával az utolsó adag elfogyasztása után tesztelték őket cukorbetegségre, és azt is megnézték, mennyi az esélye a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának.

A kutatók legnagyobb meglepetésére az alanyok anyagcseréje már ekkor látványos javulást mutatott, de csökkent a vércukorszintjük, az inzulin szintjük pedig megnőtt. A vizsgálatok szerint az árpa nyújtotta előnyök akkor jelentkeznek, amikor a benne lévő rostok elérik a bélrendszert.

A svédek azt is kiderítették, hogy ez a gabona megemeli egy baktérium, a prevontella szintjét, amely baktérium segít szabályozni a vércukorszintet, és csökkenti az egészségtelen bélbaktériumok jelenlétét. Ezen kívül összefüggést találtak az alacsony szintű krónikus gyulladások csökkenése és az árpafogyasztás között is.

, Image: 36601252, License: Rights-managed, Restrictions: 0, Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Food and Drink Photos

A kutatók adnak néhány tippet az egészséges vércukorszint fenntartásához:

  • ha lehetséges, teljes kiőrlésű kenyeret válassz
  • kerüld a sima finomlisztet
  • adj árpát a levesekhez, pörköltekhez
  • a fehér rizst cseréd főtt árpára
  • fogyassz babot és csicseriborsót, mert ezeknek magas a rosttartalma, de alacsony a glikémiás indexe

A legjobb a hántolt árpa, mely teljes értékű szemekből készül, szemben az árpagyönggyel, mely esetében az igen értékes korpát eltávolítják. Ha hántolt árpát használsz, arra figyelj, hogy esetleg több ideig kell főzni, illetve több folyadékra lehet hozzá szükség.

Használhatod a rizottódba rizs helyett, mert remek, adhatod a zabkásádhoz, salátákat dobhatsz fel vele, szóval egy igazán sokoldalú gabonáról beszélünk.

Mivel az árpa sokkal jobban alkalmazkodik a környezethez, mint az elegáns quinoa vagy chia mag, nagy valószínűséggel sokkal olcsóbban hozzájutsz, sőt, nem egy hosszú és gyötrelmes út során szállított terméket kapsz, hanem akár hazai termesztésű finomságot. Ha úgy érzed, itt az ideje, hogy kipróbálj valami igazi szuperételt, az árpa lehet a megfelelő! 

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában