Főoldal > dieta > Kiderült: tényleg veszélyes olívaolajjal főzni?

Kiderült: tényleg veszélyes olívaolajjal főzni?

diétaégésétkezésfogyásfőzéshízásolajolívaolajrákrákkeltőtáplálkozás
0 0

Írta: and

Biztos te is hallottad már, hogy az olívaolaj remek választás salátaöntetnek, de magas hőfokon történő főzésre, sütésre egyáltalán nem alkalmas. Tényleg ez az igazság?

Biztos te is hallottad már, hogy az olívaolaj remek választás salátaöntetnek, de magas hőfokon történő főzésre, sütésre egyáltalán nem alkalmas. Az olívaolajból ugyanis magas hőmérsékleten mérgező anyagok szabadulnak fel. Te is száműzted ezért régi kedvencedet a konyhából? Hidd el, az olívaolaj biztonsággal használható főzésre is.

Számos kutatás során azt találták, hogy az olívaolaj ellenállóbb a hőnek az olyan növényi olajoknál, mint a napraforgó-, a kukorica- vagy a szójaolaj. Főzés során minden olaj veszít az ízéből és tápanyagtartalmából, túlzott hő hatására pedig káros összetevők szabadulhatnak fel belőlük. Az olívaolaj antioxidáns tartalmának köszönhetően azonban kitűnően ellenáll a külső hatásoknak.

Válaszd a célnak megfelelő olajat!

Nemcsak extra szűz olívaolaj létezik! Az olívaolajnak számos fajtája van, mindegyiknek más az íze, az égéspontja és a felhasználhatósága. Az alábbi rövid leírás szerint kiválaszthatod a neked megfelelőt:

Extra szűz: ez az első hideg préselésből nyert olaj a legerőteljesebb, leggyümölcsösebb és kétségtelenül a legkellemesebb aromájú. Használhatod öntetként, mártásként és olyan köretekhez, amelyekhez passzol erőteljes ízvilága.
Szűz: a második préselésből nyert olajnak közepes az aromája. Közepes hőfokon alkalmas párolásra.
Tiszta: a tiszta olívaolaj valójában nem is olyan tiszta, ugyanis vegyi eljárással készül, és hiányzik belőle a szűz és az extra szűz olaj íze, valamint illata. Ezt a fajtát leginkább sütéshez ajánljuk.
Light: ne dőlj be a light élelmiszerek csábító ígéretének! A light olívaolaj nem tartalmaz kevesebb zsírt vagy kalóriát, mint a társai. Sőt, inkább kerüld, mert szűz és finomított olajok kombinációjából készül. Mind ízben, mind tápanyagban elmarad a szűz és az extra szűz társától.

olivaolaj2.jpg ()

Ne érd el az égéspontját!

Az égéspont az a hőmérséklet, amelynél az olaj elkezd lebomlani. Ezt érezni is lehet, ilyenkor füstös illat terjeng a levegőben. Mindegyik fajta olívaolajnak más az égéspontja:
Extra szűz: 190-208 °C
Szűz: 199 °C
Tiszta: 210 °C
Light: 243 °C
Figyelj arra, hogy ne érd el ezt az égéspontot, mert egészen addig a hevítés nem ártalmas az egészségre. Amint eléri ezt a hőfokot, sajnos a tápanyagok is elvesznek.

Tudd, hogy mikor nem érdemes az olívaolajat választani

Habár biztonságos, egészséges és finom is, azt nem tagadhatjuk, hogy olívaolaj fő célja nem éppen a főzés. A többi olajjal összehasonlítva relatív alacsony az égéspontja. Ha magas hőfokon főzöl, olyan olajat kell választanod, amelynek magas az égésfoka is. A mogyoró- és a szezámolaj jó választás.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

bulgurdiéta

Ezért egyél bulgurt!

Írta:
tegnap 0 0

A burgonya és a rizs alternatívájaként érdemes megismerkedni a bulgur nevű szuperkörettel. A tápanyagban gazdag tört búzából nem csak izgalmas, de egészséges ételeket lehet készíteni, hiszen ki ne vágyna arra, hogy finomat egyen, hízás nélkül?