Főoldal > dieta > Karcsúsító tippek Keletről – Megreformált Shaolin-diéta a szakértőtől

Karcsúsító tippek Keletről – Megreformált Shaolin-diéta a szakértőtől

diétafogyókúrashaolin-étrend
0 0

Írta: and

Neked ajánlott… … ha fogyókúrád elején szükséged van látványos eredményekre a motiváltsághoz. … ha vonz a vegetáriánus táplálkozás, egészséges életmód. … ha szeretnél vegyszerek, műtrágyák, génmanipuláció nélkül előállított élelmiszereket fogysztani.…ha nyitott vagy az újdonságokra és szereted a keleti ízeket. A diéta alapelveA Shaolin-diéta – amelyet állítólag a harc előtt alkalmaztak a Shaolin-szerzetesek – 1-2 hét […]

Neked ajánlott…

… ha fogyókúrád elején szükséged van látványos eredményekre a motiváltsághoz.
… ha vonz a vegetáriánus táplálkozás, egészséges életmód.
… ha szeretnél vegyszerek, műtrágyák, génmanipuláció nélkül előállított élelmiszereket fogysztani.
…ha nyitott vagy az újdonságokra és szereted a keleti ízeket.

A diéta alapelve

A Shaolin-diéta – amelyet állítólag a harc előtt alkalmaztak a Shaolin-szerzetesek – 1-2 hét alatt 4-8 kg fogyást, a szervezet méregtelenítését és az egészség megőrzését ígéri. A szerzetesek azonban nem voltak túlsúlyosak, ahogy ma sem azok – köszönhetően szegényes táplálkozásuknak és a folyamatos megerőltető testi-lelki gyakorlatoknak. A küzdelem előtt épp arra volt a legkevésbé szükségük, hogy gyors fogyással izomtömeget és vizet, ezzel együtt erőt veszítsenek. A drasztikus, gyors fogyás ráadásul nem egészséges, és inaktív emberek számára veszélyes lehet! A Shaolin-diéta azon az ötleten alapul, hogy a nyugati emberek a kelet misztikumától elbűvölve és a shaolin szerzetes-harcosok kitartását példaként maguk elé tűzve rávehetőek egy kemény, kitartást igénylő és veszélyes fogyókúrás étrendre. A dietetikus szakember felelőssége, hogy a misztikumtól megfossza és a valóságban egészségesebbé tegye a shaolin-szerzetesekhez egyáltalán nem köthető, de ennek ellenére igen népszerű diétát. A Shaolin-diéta egy vegetáriánus étrend, amely elutasítja „a természetellenes” ételeket (melyek jelentős része hosszabb távon szükséges lehet az egészség megőrzéséhez). Tiltja a húsok fogyasztását, ellenben előnyben részesíti az „organikus” táplálékokat. A buddhista szerzetesek etikai okokból valóban vegetáriánus étrendet követnek, egészséges ember számára pedig nem jelent veszélyt, ha 1-2 hétig húsmentes étrendet követ. Húsmentes, rövidebb böjt-jellegű időszakok évezredek óta étrendünk részét képezik, de az organikus szó ebben a szövegkörnyezetben semmit sem jelent, csak a Shaolin-diéta körüli misztikus homály kialakításához szükséges. Az étrend alapját a zöldségek, gyümölcsök és növényi magvak - így pl. rizs  – alkotják bőséges folyadék (víz, tea) fogyasztása mellett.

0018540_1.jpg ()

A Shaolin-diéta módosított változata

A módosított Shaolin-diéta az egészséges táplálkozás alapelveire épül, amelyek a következők: a változatos, ám ebben az esetben lakto-vegetáriánus táplálkozás, a minél kevésbé feldolgozott élelmiszer fogyasztása, valamint a gyakori (naponta 5-szöri) mértékletes étkezés.

  • Előnyben részesíti a növényi olajok használatát, így javasolt a hidegen sajtolt magolajok, lenmagolaj használata, de extra szűz olívaolaj is felhasználható például salátákhoz.
  • Törekszik a természetes ízekre, ezért kerüld az erőteljes sózást. 
  • Bőségesen használhatsz fűszereket, melyek között vannak enyhén vízhajtó, az anyagcserét gyorsító, vagy a vércukorszintet mérséklő hatású gyógynövények is –  így alkalmazásukkal közvetve elősegítheted a fogyást.
  • Naponta többször is lehet friss zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani, lehetőleg minél kevésbé feldolgozott formában.
  • Fogyaszthatsz teljeskiőrlésű lisztből készült kenyeret és tésztát, mert  gazdagok rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban.
  • Szerepelhet az étrendedben az ázsiai jellegű, és számos tehermentesítő étrendben szereplő barna rizs ízletes szójaszószokkal és más jellegzetes ázsiai fűszerekkel, zöldségekkel ízesítve.
  • A kielégítő fehérjebevitel elérése érdekében a húsételek helyett hüvelyesek – pl: bab, borsó, lencse, szója – és növényi magvak kerüljenek az étrendedbe.
  • A tejtermékek fogyasztása az eredeti étrenddel szemben az európai ember számára általában elengedhetetlen, ezért (ha nem szenvedünk tejfehérje allergiától vagy tejcukor-intoleranciától) naponta fogyassz sovány tejet és tejtermékeket, mert a bélflóra egészsége és a kielégítő fehérje, kalcium, D-vitamin pótlás ezt szükségessé teszi.
  • A bőséges folyadékfogyasztás bizonyos kutatások szerint a salakanyagok fokozott ürítésén túl elősegítheti a testtömeg megtartását illetve a fogyást. Minden nap kötelező a napi 2-3 l folyadék elfogyasztása!
  •  Javasolt naponta 2-3 csésze illatos és antioxidáns hatású anyagokban gazdag zöld vagy fekete teát is beépíteni az étrendbe, ezzel fokozhatod a szervezet anyagcseréjét, energiafelhasználását.
  • Az alkoholnak magas az energiatartalma, így az alkoholos italok megnehezítik a fogyást, de az egészséges étrendbe napi 1-2 dl bor fogyasztása belefér (ám ez nem volna beilleszthető a szerzetesi fegyelemmel követett étrendbe).
  • A cukor fogyasztását mérsékelt mennyiségű barna cukorral, vagy ami még egészségesebb, ellenőrzött helyről származó mézzel helyettesítheted.

Mire figyelj?

  • Betegségek esetén – különösen diabétesz, máj és veseproblémák – feltétlenül ajánlott szakember (orvos, dietetikus) tanácsát kikérni az étrend alkalmazásával kapcsolatban.
  • Terhesség, illetve 18 év! alatt ellenjavallt kipróbálni.
  • Ne mulassz el egyetlen étkezést sem, amely legyen rostokban gazdag!
  • Olvasd el alaposan az élelmiszerek címkéjét, és kerüld a sok E-számot azaz adalékanyagot tartalmazó termékeket!
  •  Kerüld a mesterséges édesítőszerrel készült „light” édességeket, helyettük fogyassz aszalt gyümölcsöket!
  • Próbálj meg változatosan, négyóránként és kis mennyiségeket enni!
  • Fogyassz minél többféle ásványvizet, teát, gyümölcsteát, mert ezzel is változatosabb és  követhetőbb lesz a  testtömeg-csökkentő étrend.
  • Mozogj rendszeresen! A mozgás még hatékonyabbá teszi a módszert és elősegíti a jobb azonosulást a példaképként állított harcos szerzetesek céltudatos aszkézisével.

Értékelés a szakember szemével:

Előnyök:

  • A fogyókúra elején sok embernek szüksége van a gyors és látványos eredményekre a kellő motiváltsághoz – ezt a módosított Shaolin-diéta biztosíthatja számodra.
  • A tej- és tejtermékek fogyasztása biztonságosabbá és kímélőbbé teszi az étrendet – ezek a kímélő módosítások az emésztőrendszer épségét is segíthetnek megóvni.

Hátrányok:

  • Az étrend eredeti formájának követése illetve helytelen kivitelezése, vagy az ajánlottnál hosszabb ideig tartó, esetleg szigorúbb alkalmazása hiányállapotok kialakulásához vezethet és egészségkárosodást okozhat.
  • Az étrend szimbóluma a Shaolin-szerzetes motivációt jelenthet számodra, de ne feledd, hogy testtömeg-csökkentés ugyan elérhető a módszerrel, de tudományos alapja, ősi eredete, misztikus illetve vallásos háttere nincs az étrendnek.
  • Ha kihagyod a tejet és a tejtermékeket az étrendből, gyorsabb lehet a fogyásod, ám nem viszel be elegendő kalciumot a szervezetedbe.

Ne feledd: tartós eredményt csak étrended és az életmódod megváltoztatásával tudsz elérni, mert a módszerrel leadott kilók jelentős része víz és salakanyag volt. A valódi és tartós zsírleadás érdekében át kell térni egy hosszú távon is egészséges fogyást elősegítő étrendre. Javasoljuk, hogy a tehermentesítő jellegű étrend után, fokozatosan, egy hét alatt vezesd be a nehezebb, illetve a húsos ételeket a táplálkozásodba és próbáld ki a Wellness- vagy Mediterrán-étrend valamelyikét, vagy kérj tőlünk tanácsot a kalóriaszámoláshoz!

Képek forrása: Profimédia


További cikkeink a témában