Főoldal > dieta > Emésztésjavító, vágykeltő, nyugtató – 6 szuper, csípős fűszer

Emésztésjavító, vágykeltő, nyugtató – 6 szuper, csípős fűszer

csípős fűszerekdiétafogyókúra
0 0

Írta:

A csípős valójában nem is íz, hanem fájdalomérzet? A fűszerek csípősségért felelős hatóanyagok hatására ugyanis a nyelven apró gyulladás keletkezik, amit nem az íz-, hanem a fájdalomérzékelő receptorok közvetítenek az agy felé. A szájban lévő receptorok a folyamatos csípős inger hatására érzéketlenné válnak, ezért aki gyakran eszik erőset, egyre kevésbé lesz érzékeny erre az aromára. […]

A csípős valójában nem is íz, hanem fájdalomérzet? A fűszerek csípősségért felelős hatóanyagok hatására ugyanis a nyelven apró gyulladás keletkezik, amit nem az íz-, hanem a fájdalomérzékelő receptorok közvetítenek az agy felé. A szájban lévő receptorok a folyamatos csípős inger hatására érzéketlenné válnak, ezért aki gyakran eszik erőset, egyre kevésbé lesz érzékeny erre az aromára. A csípősség intenzitása mérhető is, erre szolgál az úgynevezett Scoville skála, ami az íz erősségét egy sajátos számértékben, SHU-ban fejezi ki. Ez azt mutatja meg, hogy az adott fűszert hányszorosára kell hígítani ahhoz, hogy az íz tesztelői már ne érezzék azt csípősnek. Mivel az édes paprika nem csíp, SHU értéke 0, a kevésbé csípős paprikáké 500-1000, a cseresznyepaprikáé 4000, a cayenne borsé 35000-50000. És most lássuk, milyen érvek szólnak csípős kedvenceink mellett.

1. Bors – meghozza az étvágyat

A bors a világ legismertebb és a legelterjedtebb fűszere. Fehér, fekete vagy zöld fajtáját ismerjük, színe attól függ, hogy az érés során mikor szüretelték le. Csípősségért a piperin nevű alkaloida a felelős, amely fokozza a vérkeringést és a gyomorsavtermelést, ennek köszönhetően étvágygerjesztő hatása is van.
Konyhai tippünk:
A készen vásárolt őrölt bors hamar elveszti az aromáját, ezért érdemes a magokat frissen őrölni.

Fekete szemes bors: levesek, párolt húsok ízesítésére
Őrölt feketebors: vörös húsokhoz készült mártásokba, levesekbe.
Szemes fehérbors: savanyúságokhoz
Őrölt fehérbors: világossárga mártásokhoz, ételekhez ajánlott, amelyeket a fekete színű bors elszínezne
Zöld bors: vadakhoz, kacsához, tejszínes mártásokhoz, cserépben sült ételekhez

2. Gyömbér – a gyomor barátja

A sajátos illatú, csípősen kesernyés gyömbért pikáns íze tette népszerűvé, aromája leginkább a citromra emlékeztet. A főzetéből készült tea kiváló ellenszere az emésztési panaszoknak, csillapítja a köhögést és enyhíti az influenza tüneteit.
Konyhai tippünk:
Emésztést serkentő hatása miatt gyakori fűszere a nehezebben emészthető zsíros sülteknek és az angolosan elkészített húsételeknek. A friss gyömbérgyökér sült húsokhoz, a reszelt, aprított változat mártásokhoz, párolt fogásokhoz, nyers salátákhoz, turmixokhoz illik, a savanyított vagy konzerv gyömbért magában is fogyaszthatod étvágygerjesztőként vagy desszertként.

0018555_1.jpg ()

3. Koriander – az álmosság elűzője

A cigánypetrezselyemként is emlegetett fűszernövény illata a zsálya- és citrusfélékre emlékeztet, íze enyhén csípős. Magja és levele segít legyőzni a nagyobb étkezések utáni álmosságot. Serkentőleg hat az emésztésre, csökkenti a feszültséget, a magjában lévő illóolajok antibakteriális hatásúak.
Konyhai tippünk:
Levelével csípős-savanyú salátákat, egzotikus leveseket ízesíthetünk, magja elsősorban húsok pácolásához, savanyúságok tartósítására ajánlott. Remekül kiegészíti a káposztából készült ételek és sültek ízét. Érdemes kipróbálni paradicsommal, uborkával, fejes salátával kombinálva!

4. Chilipaprika – méregerős vágykeltő

A hegyes, piros színű, nagyon csípős paprikának több mint 200 fajtája létezik. A csípős ízt a magjában lévő kapszaicin (SZÓTÁR) nevű anyag okozza. Fogyasztása segíti az emésztést, oldja a hasi görcsöket, enyhíti az ínygyulladás fájdalmait. Afrodiziákumként is népszerű.
Konyhai tippünk:
A chilifajták többsége nagyon csípős, ezért ha nem vagy elég edzett a méregerős ételek fogyasztását illetően, felhasználás előtt feltétlenül magozd ki, így csökken az ereje! Ha mégis túl csípős falatba haraptál, vízivás helyett egy falat kenyérrel, joghurttal vagy rizzsel próbálkozz, mert a kapszaicin nem oldódik vízben, ezért az ivás nem enyhít az égő érzésen.

5. Kardamom – egzotikus nyugtató

A gyömbérfélék családjába tartozó egzotikus növény a sáfrány és a vanília után a világ harmadik legdrágább fűszere. Íze édeskésen csípős, a kámforra hasonlít. Gyomorerősítő és szívizomműködést fokozó hatása ismeretes, ezen kívül serkenti a kiválasztást, nyugtatja az idegeket és a kellemetlen lehelet ellen is kiváló.
Konyhai tippünk:
A gasztronómiában apró, aromás magjait használják. Mivel ízük csak fokozatosan bontakozik ki, a kardamomos fogásokat érdemes előre elkészíteni. Ha kávéba, tejberizsbe, vaníliafagyiba vagy gyümölcssalátába egy csipetnyi kardamomot teszel, egzotikus ízélményben lehet részed!

6. Édeskömény – emésztésjavító vitaminbomba

Az édeskésen csípős fűszernövény bővelkedik a vitaminokban, magas az A-provitamin tartalma, de sok benne a C-vitamin, a folsav és a kálium is. Mint a legtöbb pikáns ízű fűszernövény, az édeskömény is emésztésserkentő. Légúti hurutoknál köptető és nyálkaoldó hatású. Sikerrel használható a rendszertelen menstruáció kezelésére és a klimax tüneteinek enyhítésére is.
Konyhai tippünk:
Halételeket, pácleveket, süteményeket lehet vele ízesíteni, de óvatosan a mennyiséggel, mert túladagolása esetén az étel keserűvé válhat!

A témáról bővebben a Wellness magazin májusi számában olvashatsz!

Képek forrása: Profimédia

 


További cikkeink a témában