Főoldal > Év edzője > Ezek a tünetek jelzik, hogy túl intenzíven edzel

Ezek a tünetek jelzik, hogy túl intenzíven edzel

edzésfájdalomintenzívizomlázmozgáspihenésrosszullétsportterhelés
0 0

Írta:

A mozgást, edzést azért választják az emberek, hogy fogyjanak vagy egészségesebben éljenek. A magas intenzitású edzésnek nagy haszna van, így fejlődsz, egyre jobb leszel. Azt azonban fontos tudni, hogy nem jó, ha mindig a maximum intenzitáson végzed az edzésed.

 

Vannak, akik furcsa tüneteket észlelnek edzés után. Egyesek hányingerre, rosszullétre, szédülésre panaszkodtak, néhányan edzés közbeni homályos látásról, egyensúlyzavarokról, ájulás közeli érzéstől számoltak be.

Lehet, hogy már te is átéltél edzés közben hasonlót. Általánosságban persze nem lehet beszélni, hisz minden eset egyedi, de annyi biztosan állítható, hogy ezeknek a tüneteknek köze van a testmozgáshoz.A leggyakoribb oka lehet a fentihez hasonló tüneteknek a kiszáradás, alacsony vércukorszint, meleg vagy napszúrás, túlterhelés.

Teljesen mindegy, hogy magas intenzitású edzést végzel, vagy csak a kutyádat viszed le sétálni, a hidratáció nagyon fontos. A dehidratáció akkor fordul elő, ha több folyadékot vesztesz, mint amennyit beviszel – ekkor ki fogsz száradni. Az edzés fajtájától függetlenül az izzadsággal vizet veszítesz, persze a nagyobb intenzitás mellett többet. A kiszáradás tünetei: szájszárazság, izomfájdalom, száraz szemek, fejfájás, hányinger, szédülés. A súlyos kiszáradás tünetei (ez már mindenképp orvosi ellátást igényel): zavartság, extrém szomjúság, verejték hiánya, vizelés elmaradása, alacsony vérnyomás, eszméletvesztés, gyors szívritmus.

A rehidratáció a legjobb gyógyszer a kiszáradásra. A víz tipikusan jó folyadékforma, de a sportitalokban vannak elektrolitok és szénhidrát, melyek szintén szükségesek. A legjobb módszer, hogy megelőzd a kiszáradást, ha az edzés előtt, alatt és után is sok folyadékot fogyasztasz.

42138469 - young, beautiful, sports girl does exercises on a fitball at the gym. toning.

Gyakran előfordul, hogy a magas intenzitás okoz hányingert vagy szédülést. Ilyenkor a túl keményen végzett gyakorlat vezet ahhoz, hogy szédülni kezdesz vagy hányingered lesz. Ilyenkor az elme egyszerűen felülírja a test tüneteit az edzés alatt, így lehet, hogy nem is érzed közben a problémát, de ahogy megállsz, bajban vagy. Nem kell megijedni, ez csak azt jelenti, hogy keményen küzdöttél, de figyelj oda a tünetekre, ha pár percen belül nem múlnak el!

A másik gyakran előforduló probléma a hipoglikémia. A hipoglikémia egy olyan állapot, amikor a vér glükőz (cukor) szintje túl alacsony. Ilyenkor a szervezet hirtelen nagyon sok cukrot használ fel, a glükőz pedig túl lassan szabadul fel a véráramban, vagy épp túl sok inzulin szabadul fel. Akkor szokott gyakran fellépni ez a probléma, ha a testmozgás előtt kevés vagy semennyi élelmiszert nem fogyaszt az ember.
A hipoglikémia tünetei: fejfájás, izzadás, hallucináció, szédülés, zavaros beszéd. Azok az emberek, akik reggel éhgyomorral edzenek, erősen ki vannak téve a hipoglikémia veszélyének. A legjobb, ha edzés előtt eszel valami egészséges nasit, kis adag ételt. Egy pár falat müzliszeletet akár az indulás előtt közvetlenül is bekaphatsz. Ha a hipoglikémia tüneteit észleled, fontos, hogy azonnal egyél valami magas szénhidrát-/cukortartalmú ételt, italt!

Szerencsére a tünetek kialakulásának megértése és tudása segít megelőzni és kezelni a hányingert, fejfájást, szédülést és egyéb tüneteket. Nagyon fontod, hogy ha minden edzésnél a fenti vagy a fentiektől eltérő tüneteket produkálsz, keress fel egy szakembert, mert valami mélyebb probléma is lehet a forrás.

 


További cikkeink a témában