Főoldal > wellness > Edzés reggeli nélkül: csináljuk vagy ne?

Edzés reggeli nélkül: csináljuk vagy ne?

edzéséhgyomoréhségmozgásreggelitáplálkozás
0 0

Írta:

Extra keményen dolgozol a hasizmaidért és a tökéletes bikini body-ért? Akkor minden bizonnyal már Neked is megfordult a fejedben, hogy üres hassal menj edzeni… Tényleg olyan jó ötlet, mint amilyennek tűnik?

Elhisszük, hogy a kora reggeli órákban felkelni és belevetni magad egy kemény edzésbe épp elég kihívás – szuperegészséges (és tápláló) reggelit készíteni pedig lehetetlen pár perc alatt –, azonban mi azt ajánljuk, inkább lassíts a tempón és mégiscsak fogyaszd el nyugiban a tojásos salátádat.

Miért is reggelizzünk?

Steve Ball, a Missouri Egyetem táplálkozási professzora szerint az edzés előtt elfogyasztott szénhidrátok extra adag löketet adnak az edzésednek, és az izmaidat is megfelelő erővel látják el ahhoz, hogy jól látszódó eredménye is legyen a kemény tornaóráknak. Másként is fogalmazhatunk: a táplálék tulajdonképpen a tested hajtóműve, akárcsak az autónak a benzin – nélküle nem tudunk működni. Jó tudni, hogy ha éhgyomorra edzel, kevesebb glikogén van a testedben, mint ha ettél volna, és hogy dominánsan az izmokban és a májban tárolt glikogénból nyered a mozgáshoz szükséges energiádat.

Ha szeretnél energikusan mozogni, a reggelidnek minél bőségesebbnek kell lennie: telis-tele szénhidráttal és fehérjével, de minél kevesebb rosttal, hiszen nélküle nemcsak az izommunka, de a szellemi teljesítmény is hanyatlik – ez pedig az egész napodra rányomja a bélyegét.

Mi történik a testünkben edzés közben?

A szénhidrátokat glikogénként (energiaként) raktározzák el az izmaink és a májunk, amit a mozgás során folyamatosan tudunk elégetni: a mozgási energiát a glikonénraktárainkból állítja elő a szervezetünk.

Tegyük csak fel, hogy üres hassal mész edzeni: nagyon hamar fáradt leszel és utána farkaséhség fog gyötörni. Az energiaraktárad üres, ezért a tested már csak a felhalmozott zsírból és az izmokból fog tudni építkezni (ilyenkor a tested a kortizol nevű hormont bocsátja ki, ami izomlebontó hatású) – és sajnos először az izomhoz fog nyúlni, mert azt könnyebben tudja energiává alakítani!

Az edzés után persze meggondolatlan vagy: többet és hizlalóbbat eszel, mint amennyire a szervezetednek alapból szüksége lett volna. A vércukorszinted egyre lejjebb megy, így egész nap rá leszel kattanva az édességekre, nyalánkságokra, valamint az extra magas szénhidráttartalmú ételekre, mert ezektől emelkedik a leggyorsabban a vércukorszintünk.

Mindezek hatására gyorsan „visszaeszed” a ledolgozott kalóriádat.

Megéri üres hassal edzeni?

Steve Ball professzor megnyugtat, miszerint elméletileg akkor sem lesz bajunk, ha egyszer-egyszer üres hassal megyünk edzeni.

Ám ha egy könnyen emészthető, egészséges reggelit (banán, müzliszelet, joghurt, foszlós kalács mézzel, rántotta, tejes zabpehely) is elfogyasztasz pár órával előtte, sokkal eredményesebb és keményebb órát tudhatsz majd magad mögött, mintha nem ettél volna semmit.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X