9 dolog, ami jelzi, hogy a hormonjaid nincsenek egyensúlyban

álmatlanságegészségéhségfáradtságfogyáshízáshormonhormonháztartás
0 0

Írta:

Amikor nők esetében szóba kerül a hormon, legtöbbször klimaxos vagy várandós kismamákra asszociálunk. Azonban a hormonok egészen a szülőcsatornától a sírig elkísérnek minket, mégis a legtöbb esetben negatív értéket társítunk a szóhoz.

Pedig a hormonok felelősek az alapvető élettani ingereidért. Jelzik például ha fáradt vagy, ha eleget aludtál, akkor felébresztenek, átsegítenek a stresszes szituációkon, jelzik, ha éhes vagy és azt is, ha jól laktál. A hormonok tehát létfontosságúak az élethez, egyensúlyuk megtartása pedig nagyon fontos.

Néhány tünet azt jelzi, a hormonjaid nincsenek egyensúlyban.

1. Folyamatosan hízol

Igen, van olyan életmód és olyan táplálkozási szokások, amik előidézik a hízást, de ha alapvetően egészségesen étkezel, rendszeresen mozogsz, semmi sem indokolja a hízást. Ha a hormonjaid nincsenek rendben, előfordulhat, hogy minden igyekezeted ellenére hízol, de az is lehet, hogy drasztikusan és indokolatlanul lefogysz. Némi étrendbeli változtatás segíthet, mondjuk hanyagold a cukrot és búzaféléket, valamint a feldolgozott élelmiszereket.

2. Úszógumi és izomvesztés

Amikor az endokrin rendszer stressz hatása alatt van, bizonyos hormonokból kevesebbet termel, míg más hormonokból (elsősorban kortizolból) túl sokat. Ekkor a szervezet elkezd zsírt raktározni, így komoly zsírréteg képződik a has környékén, az izmok mennyisége pedig csökken.

3. Alacsony libidó

Az egyik leglátványosabb tünet, mely hormonális zavart jelent, az a libidó csökkenése, ami sok esetben alvászavarral is társul. Megfelelő mennyiségű alvás nélkül ugyanis nem termelődik rendesen a nemi hormon.

4.  Kimerültség

Nem bírod ki a délelőttöt sem valamilyen pörgető nélkül? Délután megint beüt a fáradtság? Amennyiben rendesen és eleget alszol, ez a reakció nem normális, főleg akkor, ha valamilyen szellemi ködösség, nehéz megértés társul hozzá. A vércukorszintet könnyedén stabilizálhatod, ha elhagyod a búzaféléket és a cukrokat.

5. Szorongás, ingerlékenység, depresszió

Nem érzed magad jól a bőrödben? Ne nyúlj egyből gyógyszerhez! A szorongás és depresszió következménye lehet a hormonális egyensúly felborulásának, méreganyagok jelenlétének, stressznek és túlhajszoltságnak is. Próbálj magadra koncentrálni és kitalálni, mire lehet szüksége a szervezetednek.

6. Álmatlanság

Stresszes helyzetekben a kortizol hormon termelése megnő és átsegít a nehéz szituáción. Ez jó dolog, viszont ha sokat stresszelsz, a kortizol-termelés elnyomja más hormonok termelését, például az alvási ciklust szabályozó hormonokét.

7. Izzadás

A nők gyakran számolnak be arról, hogy az éjszakai izzadás volt az első jele annak, hogy gond van. Természetesen nem kell egyből hormont szedned, de egy élelmiszernapló kezdésére remek alkalom. Ilyenkor felírod, hogy mit és mikor ettél, hogyan érzed magad fizikailag és lelkileg, mert sokszor az elfogyasztott ételek felelősek a testhőmérséklet ingadozásáért.

8. Emésztési problémák

A túlzott gázképződés, a lassú emésztés mind jelezhet hormonális problémát. Persze emésztési problémákat nagyon sok más is okozhat, például az étel nem megfelelő megrágása, túl sok étel, túl zsíros fogások vagy akár étel-intolerancia is. Az étkezési napló megint a te és az orvosod segítségére lehet.

9. Sóvárgás

Sokkal többet ettél a kelleténél? Ha csak néhány alkalomról van szó, amikor elengeded magad egy évben, nem kell kétségbe esned, de ha úgy érzed, soha nem bírod visszafogni magad, akkor már baj van. Persze ebben az esetben is sok egyéb más dolog is okozhatja a tüneteket. A mellékvese kimerültségét, inzulinrezisztenciát vagy hormonális problémákat is jelezhet a sóvárgás.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában