Chili paprikával a megfázás ellen

C-vitaminchilichili paprikapaprika
0 0

Írta:

Nem csak a konyhában lehet népszerű a chili paprika, hanem a „gyógyszeres szekrényben is. Rendkívül gazdag A-, B1-, B2- és B6-vitaminban, a narancsnál pedig háromszor több C-vitamint tartalmaz, éppen ezért ajánlott megfázás vagy influenza esetén.

D-vitaminban is gazdag

Az Amerikából származó apró piros paprikának több mint negyven fajtája terjedt el az egész világon. Ízanyagát és egyben hatóanyagát is a kapszaicin nevű anyag biztosítja, amit a paprika ereiben található mirigyek termelnek. A chili olaja is tele van tápanyagokkal, vitaminokkal és ásványi olajokkal. D-vitamin tartalma miatt meggátolja az Alzheimer-kór, a csontok gyengülése és a rák kialakulását.

Fájdalomcsillapító

A chili paprikát érzéstelenítővel összekeverve és a szervezetbe juttatva zsibbadás idézhető elő anélkül, hogy az izmaid működése megbénulna. A paprika egyik hatóanyaga ugyanis kikapcsolja a fájdalmat érzékelő idegsejteket, miközben a mozgást koordináló sejtek működése változatlan marad. Ezért nem csak fájdalmat okoz – amikor eszed, és csíp – hanem csillapít is. Sőt, megakadályozza a zsírsejtek növekedését, ami a fogyást segíti elő.

40568840 - flakes of red hot chili peppers and one dryed chili pepper over dark blue canvas as background

Megfázásra, influenzára is szuper

A paprikák csípősségét egy úgynevezett Scoville-skálán mérik. Egy Scoville-egység (SHU) azt jelzi, mennyi kapszaicin van a paprikában. A tiszta kapszaicin 15 millió SHU-s, míg az édes kaliforniai paprika értéke 0. A magyar csípős paprika SHU értéke 2500-8000 között van, míg a létező legcsípősebb paprika SHU-ja egymillió fölötti, de a chili sem panaszkodhat. A csípős paprika antibakteriális, fájdalomcsökkentő és antioxidáns hatásait a kapszaicinnek köszönheti. A paprika köhögéscsillapító, segít a váladék kiválasztásában, ezáltal az orr dugulását is megszünteti. Felpezsdíti a vérkeringést, melegít és meg is izzaszt, így segíti a gyógyulást. Fertőtlenítő hatásának köszönhetően megelőzhetők vele felső légúti megbetegedések. Ausztrál kutatók szerint a csípős paprika kedvelői jobban alszanak és energikusabbak, mint azok, akik kerülik a fűszeres ételeket. A paprikában található szaponinok révén stimulálja a szívműködést és csökkenti a koleszterin szintet is.

Óvatosan edd! 

A chili esetében is igaz, hogy csak mértékkel szabad enni. Túlzott fogyasztása gyomorégéssel, legrosszabb esetben gyomorrákkal járhat, ezért napi 2-3 chili paprikánál többet semmi esetre se fogyassz!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában