Főoldal > wellness > 6 tuti tipp, hogy percek alatt elaludj

6 tuti tipp, hogy percek alatt elaludj

álomalvásegészségelalvásenergiafáradtságpihenés
0 0

Írta:

A birkák számolgatása divatjamúlt, lesd el inkább a legfrissebb álomba szenderítő trükköket!

Órákon át csak forgolódsz, és kínlódsz az ágyban, majd reggel zombiként ébredsz? Ha neked is ismerős ez a rémálommal is felérő éjszakai forgatókönyv, itt az ideje, hogy ellesd azokat a trükköket, amelyekkel percek alatt álomba merülhetsz!

Dr. William Christopher Winter, amerikai alváskutató szerint az alvás ugyanolyan fontos szükségletünk, mint az evés és az ivás, mégsem kezeljük hasonló tudatossággal. Az alvás azért nehezen megfogható dolog számunkra, mert túl nagy hatalmat tulajdonítunk neki. Tippjeink segítségével megmutathatod az alvásnak, hogy te irányítasz, és könnyedén álomra hajthatod a fejed a birkák idegesítő számolgatása nélkül is.

Ne próbáld olyan erősen!

Jártál már úgy az életed során, hogy valamit nagyon akartál, mégis akkor sikerült, amikor épp nem arra koncentráltál? Az alvás is ilyen, minél tovább hánykolódsz, annál inkább ragadsz bele az álmatlanság állapotába. Winter azt tanácsolja, hogy ilyenkor emlékeztessük magunkat arra, hogy az alvás ugyanolyan testi funkció, mint mondjuk az éhség. Gondoskodjunk a rendszeres alvási menetrendünkről, iktassuk be minél gyakrabban a testmozgást, és kerüljük az olyan tevékenységeket, amelyek nem hagynak aludni, függetlenül attól, hogy a szervezetünk ráhangolódott-e már az alvásra, vagy sem.

Kapcsold le a fényeket!

Szervezetünk automatikusan alvási üzemmódba kapcsol, ahogy lemegy a nap, és felébred, amint feljön. Általában nincs is szükségünk ébresztőórára, mert a napszakok természetes körforgása szinkronban van szervezetünk belső órájával. Ahogy a nap lassan lenyugszik, a test melatonint termel. A melatonin szint már néhány órával lefekvés előtt fokozatosan növekszik, majd reggel csökken. A Colorado Egyetem friss kutatása szerint azonban ezt a kiválóan működő természetes folyamatot a mesterséges fényekkel megzavarjuk, így valójában kikapcsoljuk saját belső óránkat. Lefekvés előtt legalább egy órával halványítsuk el a világítást, az elektronikus eszközök kék fényét pedig kerüljük. Használd ki a telefonod night shift menüjét, és igazítsd az alvási szokásaidhoz.

Vegyél egy forró fürdőt!

A kortizol stresszhormon szintje és a testhőmérséklet elalvás előtt csökken. Lefekvés előtt egy órával vegyél forró fürdőt, mert a szervezet utána hamar lehűl, így beindítja a kortizol szint csökkenését és álmosságérzetet generál. Ráadásul remekül relaxál, ami segít, hogy a stressz se tartson ébren.

18109117 - woman  trying to sleep at night in the bedroom

Bújj zokniba!

Egy meleg, bolyhos zokni nemcsak kényeztető érzetet ad, de felmelegíti a lábat, a vérlemezkék tágulásának köszönhetően. A test többi részén pedig átrendezi a hőt, jelezve az agynak, hogy eljött az alvás ideje.

Hagyd a gondolatokat vándorolni!

A legrosszabb, amit ilyenkor tehetsz, hogy állandóan az alváson, illetve annak hiányán kattog az agyad. Engedd, hogy gondolataid szabadon cirkáljanak, fókuszálj olyanra, ami kevésbé stresszel. Ez az egyszerű tipp gyakran csodát tesz, és pillanatok alatt megérkezik a várva várt álom. A birkák legtöbbször az elalvással párosulnak, így ez a régi trükk nem mindig bizonyul hasznosnak. Képzeld el inkább a nyári vakációt, vagy egy romantikus randit kedvenc filmsztároddal. Mielőtt bármit is észlelnél, hamarosan az ébresztőóra hangját hallod majd.

Csak lélegezz!

A kutatók álláspontja szerint a mindfulness nemcsak napközben segít át a stresszes időszakokon, hanem az inszomnia egyik leghatékonyabb gyógymódja is. A légzésre való koncentrálás és a tudatos jelenlét csökkenti a stresszhormonok szintjét, és nem engedi, hogy az alváson töprengj. Fontos azonban tudni, hogy ez nem azonnali csodaszer, a mindfulness rendszeres gyakorlást igényel. A gondolatok lecsendesítése és kiürítése nem genetikai képesség, hanem tudatos, hosszan tartó munka eredménye.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X