Főoldal > wellness > 4 gyakori hiba, amit vitaminszedéskor elkövethetsz

4 gyakori hiba, amit vitaminszedéskor elkövethetsz

antioxidánsásványi anyagegészségimmunrendszermultivitamintáplálékkiegészítőtáplálkozásvitamin
0 0

Írta:

Vitaminokat szedsz és egészségesen étkezel, mégis mindig elkapsz mindenféle nyavalyát? Lehet, hogy rosszul fogyasztod a vitaminokat!

Természetes vitamintáplálékok, gyümölcsök és zöldségek híján csak egy valamit tehetünk, hogy minél több ásványi anyagot vigyünk be a szervezetünkbe: a téli hónapokban vitaminokat kell fogyasztanunk. Amerikában például az emberek 42%-a szed rendszeresen multivitaminokat, az európaiaknál pedig egyre növekszik ez az arány – azonban mégis van egy gond a tablettákkal: nem tudhatjuk biztosan, hogy használnak-e.

Ha a következő pontok közül akár egy is igaz rád, épp itt az ideje új vitamin után nézned – még mielőtt belekeverednél egy újabb, hetekig tartó náthába!

1. Komolyabb betegségekre szeded őket

Ne tedd! A vitaminok önmagukban nem képesek megfékezni a kórokat (pl. rák, daganatos megbetegedések, vérnyomás ingadozások stb.) – semmilyen szinten! A rendszeres szedésükkel karban tarthatjuk az immunrendszerünket, megfékezhetjük a baktériumok, vírusok terjedését a szervezetünkben és ellenállóbbá tehetik azt, de nem képesek megfékezni a komolyabb betegségeket! Ezt bizonyítja az a sajnálatos tanulmány is, amelyet nemrég végeztek el: a rendszeresen 200 mg-os multivitamint szedő, 50 év feletti férfiak ugyanolyan eséllyel betegednek meg rákban, mint akik semmilyen mértékben nem fogyasztanak multivitamin tablettákat.

2. Egyszerre többféle multivitamint is szedsz

Ez nagy hiba! Egy friss felmérés ugyanis is kimutatta, hogy némely ásványi anyagok egyszerűen „kiütik egymást”, ha egyszerre fogyasztod őket, és a tested végül semmilyen formában nem tudja őket hasznosítani! A réz és a cink például együtt nem ér semmit, ahogyan a vas sem, ha több, mint 10 másik fajta vitamint tartalmaz a tabletta! (Ha tehát vashiányban szenvedsz, mindenképpen CSAK vasat tartalmazó pezsgőtablettát szedj!). Betegség esetén is nyugodtan szedj egy-egy darab nagyobb dózisú C-vitamint a multivitaminod mellé, mert a komplex vitamincsomagokban csak nagyon kis adagban található meg, ami nem elég az immunrendszerünk számára nátha, orrfolyás, megfázás stb. esetén.

48538969 - medicines and glass of water in woman hand. medicine and woman. woman took so much medicine.

3. Nem folyamatosan felszívódó (retard) vitamint szedsz

Hiába veszel be napi két, 500 mg-os tablettát, ha nem nyújtott felszívódású vitaminról van szó! A szervezeted nem tudja nagy mennyiségben, egyszerre felhasználni az összes vitamint, ezért ki fogja választani a felesleget. Ráadásul hiába megy „kárba” a tabletta, a nagy dózisú vitamin megterheli a gyomrunkat, a májat és az epét, ezért akár gyomorégés is lehet a vége. Ha ránk hallgatsz, inkább egy hosszabb felszívódású (a gyógyászatban retard néven ismert) multivitamint választasz, azok ugyanis a nap 24 órájában, folyamatosan adagolják a szükséges ásványi anyagokat.

4. Nem a megfelelő vitaminokat szeded

Könnyen lehet, hogy azért nem érzed a multivitamin plusz hatását, mert a benne lévő anyagokra egyszerűen nincsen szükséged! Miért is ennél plusz kalciumot vagy vasat, ha a szervezetednek nincs szüksége rá? Csak feleslegesen terhelnéd le a gyomrodat. Ezért fontos, hogy alaposan megnézzük az összetevőket és a benne található vitaminokat: ma már annyiféle csomag közül választhatunk, hogy nem kell elkapkodni a vitaminvásárlást. Ha nem vagy biztos benne, hogy pontosan milyen vitaminokra van szükséged, nézz utána, hogy melyik anyag, pontosan mire való, esetleg kérdezd meg a háziorvosodat és/vagy a patikusodat, hogy mit ajánl!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X