5 jel, hogy túl sok kávét iszol

egészségenergiaidegrendszerkávékoffeinkoffeinfüggőségkoffeinhiány
0 0

Írta:

Nem tudsz megállni napi két kávénál és ingerült leszel, ha kimarad a napi koffeinadagod? Ezek a koffeinfüggőség első jelei.

1. Mindig tele vagy energiával

A koffein egyből a véráramba jut, tehát azonnal stimulálja az idegrendszeredet és hamis energiával látja el a szervezeted (ami aztán hamar ki is ürül, lásd a 2-es pontot). A szervezet túlzott izgalmi megterhelése szív-és érrendszeri bajokat, hormonzavart, idegrángást és görcsöket, valamint idegességet, feszültséget és nyugtalanságot eredményez.

2. Napközben fáradékony vagy

Nem tudod elkezdeni a napot kávé nélkül? Amint hozzájutottál az espressodhoz, tele vagy lendülettel, napközben viszont gyakran elpilledsz és elálmosodsz? A szervezeted olyannyira hozzászokott a koffeinhez, hogy nélküle nem képes megfelelően teljesíteni, és az átlagosnál hamarabb fogy el az energiád – ezt pedig csak magas rosttartalmú élelemmel lehet pótolni, koffeinbombákkal nem.

3. Sokszor jársz pisilni 

A koffein vízhajtó, bár nem bizonyított a dehidratáló hatása, nem tesz jót a bőrödnek és a szervezeted vízháztartásának, ha az átlagosnál gyakrabban jársz el pisilni, fele annyi vízfogyasztással. A mi tippünk az, hogy a kávéadagod növelése helyett inkább igyál több vizet!

Coffee cup and coffee beans, Image: 43194966, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, imageBROKER

4. Tikkelnek a szemeid

A Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) szerint a szem tikkelése a túlzott adrenalin és koffeinfogyasztásnak köszönhető. A yorki egyetem professzorainak kutatása ezt csak még jobban megerősíti: a kávéban található szerotonin (a központi idegrendszerre ható egyik vegyület) és a noradrenalin (az izgatottságért felelős hormon) közvetlenül hat az izmokra és az idegekre. Ha tehát sokat fogyasztunk belőlük, plusz mozgás, rángás, tikkelés lesz a következménye.

5. Rendszertelenül alszol 

A kávéfogyasztás bizonyos mértékben szabotálni tudja az alvásmennyiséget, tehát kevesebb alvással is be fogod érni, ha sok kávét iszol – a szervezeted azonban nem zavarhatod össze. A napi ritmusod állandó kuszasága (a jetlagként is ismert állapot) idegrendszeri károsodásokat, állandó fáradtságot és koffeinhiányt, kialvatlanságot, fejfájást, száraz és ráncos bőrt, valamint megannyi kellemetlen, egészségtelen tünetet eredményez.

Ha te is kávéfüggő vagy, próbálj meg napi két espressonál többet nem inni – nemcsak a szervezetednek, de a lelkednek is rosszat teszel az állandó koffeinfogyasztással.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában