Főoldal > wellness > Így működik a tested a menstruáció alatt

Így működik a tested a menstruáció alatt

edzésegészségenergiahormonmenstruációsportteljesítmény
0 0

Írta:

Minden hónapban eljön az a pár nap, amit a legtöbb nő nem igazán szeret, és nem is nagyon tudja, hogy ilyenkor mi és hogyan működik a testében. Pedig érdemes tisztában lenni azzal, hogy mit csinál a tested, amikor menstruálsz.

A menstruáció, bár sokszor úgy érezheted, valójában nem befolyásolja a teljesítőképességed. Ha belegondolunk, ez egész logikus. Ameddig a terhesség lehetősége fennáll, a szervezet energiákat raktároz el, nem hagyja, hogy kihajtsd magad, de amint megkezdődik a menstruáció, mozgósítani tudod ezeket az elraktározott erőket. Az ilyenkor fennálló magas hormonszinttől erősebb vagy. Van azonban pár dolog, amit érdemes tudnod erről az időszakról.

1. Nehezebben építesz izmot

Az ösztrogén és progeszteron alapvető hatással van az izmok- és sejtek fejlődésére és a fehérjeszintézisére. Ez alatt azt értjük, hogy az ösztrogén csökkenti a test anabolikus vagy izomépítő kapacitását, a progeszteron pedig a katabolikus és izomszövetek bizonyos képességeit csökkenti, a szervezet nehezebben jut hozzá az aminosavakhoz. Kevésbé vagy képes izmot építeni, ha a két hormon szintje nagyon magas.

2. Sóvároghatsz

Hol is van a kedvenc csokim? Amikor menstruáció előtt állsz, nagyon gyakran kívánsz magas keményítő tartalmú és édes ételeket. Miért van ez?  Ilyenkor a szervezet sokkal több zsírt éget, mint máskor, de a glikogén raktárakat igyekszik feltölteni. Ezekben a napokban több szénhidrátot egyél, ha magas intenzitású testmozgást végzel.

3. Melegebbnek érezheted a környezeted

A progeszteron képes megemelni a testhőmérsékletet, ezért valószínű, hogy melegebbnek fogod érezni a környezet hőmérsékletét. Ezen felül a hormon hatásaként a vér térfogata csökken, sokkal nehezebben fogsz izzadni, komolyabb kihívás lesz a tested lehűtése. Ebben az időszakban kifejezetten fontos, hogy odafigyelj a folyadékbevitelre, mert így serkentheted az izzadást, a megfelelő hőháztartást.

4. Puffadhatsz

Már tisztáztuk, hogy a menstruáció alatt a magas ösztrogén- és progeszteron-szint milyen hatással van az izmaidra. De nem csak arra. Ez a két hormon jelentősen befolyásolja a vízháztartásod, a szervezet ilyenkor vizet tart vissza, ettől pedig valóban nehezebb és nagyobb lehetsz, de ne ijedj meg, ha a mérleg apró eltérést mutat, ez a víz távozni fog.

15372541 - iron deficiency, food concept

5. Fájhat a fejed

Egyes nők komoly fejfájással küzdenek a menstruációt megelőző időszak során, amikor az ösztrogén szint az egekben van. Ha te is hajlamos vagy az ilyenkor jelentkező migrénre, a legjobban úgy előzheted meg a baj, ha hidratált maradsz és nitrogén-monoxidban gazdag ételeket fogyasztasz, például céklát, gránátalmát, dinnyét vagy spenótot.

6. Nehezebben tájékozódhatsz

Bár úgy tűnhet, a kettőnek igazán semmi köze nincs egymáshoz, a ciklusod befolyásolja a tájékozódási képességeidet. A tesztoszteron (a férfi hormon) javítja a tájékozódási képességeket, ami az evolúció során természetesen alakult ki így. Amikor a menstruáció alatt és után a legmagasabb a tesztoszteron szintje, akkor vagy a legjobb útvesztőben, de amikor az ösztrogén szinted magas, nagyon nehezen fogsz tudni tájékozódni.

7. Emésztési problémák léphetnek fel

Sok nő számol be túlzott gázképződésről, hasmenésről a periódusok kezdeti időszakából. Ezek a tünetek kevésbé hozhatók összefüggésbe a hormonokkal (bár a progeszteron és az ösztrogén is lassítja a simaizom működést és az emésztést), a jelenség inkább a méhösszehúzódással és a méh ürülési folyamatának következménye.

8. Vérszegénység léphet fel

Habár maga a menstruáció nem jelent különösebben nagy vérveszteséget, a szervezet nem képes olyan gyorsan vasat szivattyúzni a szervezetből, hogy lépést tartson az elveszített vér mértékével. Ha sportolsz, a menstruációd alatt érdemes odafigyelned a testmozgás során stresszt kapó izmaidra, mert ilyenkor könnyebben alakulhatnak ki sérülések, léphet fel gyulladás a kortizol és a kemény edzések miatt.


További cikkeink a témában

ételfájdalom

Fáj a fejed? Edd ezeket!

Írta:
10 órája 0 0

A fejfájásnak számos oka lehet, és vannak, akiknél ritkábban, másoknál gyakrabban jelentkezik. Ha te is gyakran szenvedsz ettől a tünettől, de a leleteid rendben vannak, lehet, hogy csupán néhány apróság miatt szenvedsz, amit különböző ételek fogyasztásával is orvosolni tudsz anélkül, hogy a pirulák után nyúlnál.

emésztésétel

10 étel, ami segít WC-zni

Írta:
12 órája 0 0

Senki sem szereti a dugókat, főleg ha a vastagbélben jelentkeznek. Egy hosszú utazás vagy edzés előtt fontos, hogy el tudd végezni a dolgod nyugodt körülmények között, főleg, ha idegen helyen gondjaid vannak ezzel. Ez a 10 étel segít abban, hogy könnyebben és egyszerűbben menjen a “nagydolog”.

bacillusbaktérium

Ezek a legpiszkosabb használati tárgyak

Írta:
tegnap 0 0

A Zewa összeállította a legtöbb baktériumot hordozó hétköznapi tárgyaink TOP 10 listáját

 

Sokunknak ismerős az az érzés, amikor egy-egy tömegközlekedésen töltött utazás után rohanunk a mosdó felé, hogy megtisztítsuk kezünket, vagy amikor a homokozóban önfeledten játszó gyermekünket egészen hazáig kénytelenek vagyunk piszkosan magunkkal vinni.

Kövess Facebook-on!
X