6 koffeinmentes energiabomba

egészségenergiafáradtságkávékoffein
0 0

Írta:

Amikor az energiaszinted leesik és eléri a kritikus szintet, valószínűleg – a kultúránk szinte egyedüli megoldásaként – a koffein után nyúlsz.

Egy új amerikai kimutatás szerint tény, hogy a 30-as éveikben járó nők a koffeinből körülbelül 165 milligrammot  fogyasztanak naponta, míg 50 éves kor fölött ez napi átlagban már eléri a 225 milligrammot! „Jelenleg történelmi léptékű energiahiánnyal küszködünk” mondja dr. Jacob Teitelbaum, belgyógyász és fáradtságszakértő. „Épp ezért bármi után szívesen nyúlunk, ami energiát tud adni – és mi ebben túlzottan csak a kávéra támaszkodunk, ráadásul jobban, mint valaha. Nem azt állítjuk, hogy le kell mondanod a napi kávéházi adagodról, hisz az antioxidánsok jó része hasznos a számodra – de nem kellene ettől a naponta megivott csészényi itókától azt várnod, hogy biztosítja számodra az egész naphoz szükséges energiát. Ez csak elnyomja a kimerültséged. Ehelyett győzd le a valódi fáradtságot a következő, szokványostól eltérő felpörgetőkkel.     

Rágózz

A rágó nemcsak friss leheletet biztosít a szádnak, de új lendületet is ad a testednek. Egy 2012-ben Angliában készült tanulmány szerint azok az emberek, akik legalább 15 percig rágóztak, éberebbnek érezték magukat azoknál, akik nem tették. „A rágógumi megnöveli a pulzusszámot, ami pedig serkenti a véráramlást az agyban” magyarázza a tanulmány szerzője dr. Andy Smith. „Ugyanakkor szintén serkenti a vegetatív idegrendszert is, ami pedig az éberséget növeli.” Válaszd a mentolosat! „A menta ugyanis stimulálja az idegrostokat – ez nagyjából olyan, mint ha hideg vizet fröccsentenének az arcodba” mondja  Dr. Teitelbaum.    

Világíts

Nem véletlen, hogy sötétben megyünk aludni: a fény aktivizálja az agyat. De  nem minden fénysugár hat ugyanolyan ösztönzően. Egy 2013-as New York-i tanulmány azt találta, hogy a vörös fény erősebb délutáni ébresztő, mint a kék. „ Habár – figyelmeztet dr. Teitelbaum a vörös fény hatására sokkal ingerlékenyebb leszel, míg a kék inkább nyugodtabb éberséget vált ki.” Tanácsa: szerelj kék izzót az asztali lámpádba (amit ebéd után kapcsolsz fel), és tartsd meg a vörös fényt a hálószobába. Az így megszerzett éberséget ugyanis a szexuális energiádba tudod fektetni.       

Fogyassz több teljes kiőrlésű gabonát

Szénhidrát=energiavesztés ez így helytálló, ugye? Igen, de csak ha finomított formában fogyasztod. „A fehér liszt először lendületet ad, ám aztán jön a másik véglet és úgy érzed, hogy azonnal lefordulsz a székről” mondja dr. Teitelbaum. „A teljes kiőrlésű gabona viszont valódi energiát biztosít a számodra.” Sőt azok az emberek, akik napi három alkalommal helyettesítették a fehér lisztet teljes kiőrlésű gabonával, az energiaszintjük növekedéséről  számoltak be egy új tanulmány szerint. Többszöri evés esetén már nem: azok, akik hatszor ettek teljes kiőrlésű gabonából készült ételt, ugyanúgy fáradtnak érezték magukat. Miért? „A teljes kiőrlésű gabona túladagolása  szerotonin-növelő folyamatot indít be, ami a fáradtság- és álmosságérzet növekedését okozza – magyarázza dr. Teitelbaum. Vegyük a reggelit: a tanulmány résztvevői azt állították, hogy a teljes kiőrlésű reggelivel töltekeznek fel – mondja. Valamilyen teljes kiőrlésű gabonaféle, egy darab pirítóssal és természetesen fehérjével reggelire – megkönnyíti a napi feladatok könnyebb elvégzését.”

whole2.jpg ()

Tanulj  valami újat

Átlagos munkanap, délután 3 óra. Mit teszel a totális leeresztés ellen? Egy közelmúltban napvilágot látott Michigan Egyetemi tanulmány szerint a leggyakoribb stratégia ilyenkor az e-mailek olvasása, más jellegű feladatok végzése, vagy a teendők listájának bővítése. Habár valójában ezek egyike sem energetizál. Hogy mi az, ami igen? Valami új dolog tanulása. „Minél aktívabbá teszed az agyad egy részét, annál éberebben tudsz majd koncentrálni állítja dr. John Caldwell fáradtságkezelési szakember, egykori NASA kutató. ”Csak úgy tudod leküzdeni a délutáni álmosságot, ha valami érdekes dologba fogsz.” Tehát frissítsd fel például az Excel készségeidet, vagy hallgass meg egy rövid munkával kapcsolatos elemzést.

Járkálj a kedvenc dalodra

Felfigyeltél már arra, hogy óhatatlanul gyorsabban vezetsz, ha felcsavarod a rádiót? Ez azért van, mert a zene felpörget különösen, ha te is énekelsz. Londoni kutatók azt tapasztalták, hogy a szóló éneklés felpezsdít és csökkenti a feszültséget majdnem annyira, mint egy jó kis kardióedzés. „Érezd egy kicsit felhőtlenül szabadnak magad. Most csak vagy – élvezd a pillanatot!” tanácsolja dr. Teitelbaum. Válassz egy dallamot, ami valóban lelkesít, amit teljes tüdőből szeretsz énekelni. És zendíts rá! Még jobb, ha ezt állva teszed: dr. Caldwell kutatásai azt mutatják, hogy így azonnali energiatöltetet nyújt az éneklés.

Masszírozd a füled

Ugyan furcsának tűnhet, de igaz: ha dörzsölgeted a fülcimpád, csupa fül leszel. A fül külső peremére gyakorolt nyomás segíthet életet lehelni az egész testedbe – mondja dr. Teitelbaum. Ennek oka az, hogy a teljes szervezet “akupresszúrás meridiánjai”, vagyis az energia-utak áthaladnak a külső fülön. A fül masszírozása összeköt minden meridiánt, és beindul az energiaáramlás” mondja. Egyszerűen mindkét fülcimpád fogd a mutató- és hüvelykujjaid közé és dörzsöld fel-le 10-30 másodpercig.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában