Így őrizheted meg agyad egészségét

agyegészségélesész
0 0

Írta:

Íme, hat módszer, amellyel karban tarthatod agyadat.

 

1. Végezz játékos feladatokat

Egyes játékos neurológiai feladatok napi szintű gyakorlása nagyban hozzájárulhat az agy fejlődéséhez, ugyanis ezek által új kapcsolatok jönnek létre az agy különböző pontjai között, állítja Lawrence Katz, a Dake University neurobiológusa. Már az is elég, ha sötétben zuhanyzol, öltözöl, esetleg néhány napig ellentétes oldalon hordod az órádat, vagy bal kézzel mosol fogat. Ezek mind olyan neuro-aerobic feladatok, amelyek fejlesztik kognitív képességeidet.

2. Csökkentsd az alkoholbevitelt

Minél több alkoholt iszol, annál inkább csökken az agy térfogata. A Wellesley College kutatói úgy találták, hogy kevés mennyiségű alkohol – heti 7 italnál kevesebb – kifejezetten pozitív hatással bír, ugyanis segít a kardiovaszkuláris megbetegedések megelőzésében, azonban nagy mennyiségben – heti 14 ital, vagy annál több – már agyzsugorodást idéz elő.

3. Illatosíts szantálfával

A természetes illóolajok közvetlenül hatnak az agyra, bizonyos alkotóelemeik pedig képesek megnövelni az agy oxigénáramlását. A plusz oxigén növeli az energiát, az immuntevékenységet, kedvezően hat a közérzetre, és a tanulási készségre. A tömjén és a szantálfa különösen hatásosak az agyi oxigénszint növelésében, az aromaterápia pedig különben is csökkenti a stresszt.

agy2.jpg ()

4. Próbálj ki valami újat

Hidd el, az egész életen át tartó mentális torna kifizetődik, hiszen tény, hogy egy aktívan használt agy kevésbé van kitéve az időskori szellemi hanyatlásnak. Már annyi is elég, ha megtanulsz egy verset, vagy hangszert, de a nyelvtanulás is kitűnően edzi az agyat. Azok az emberek, akik már fiatalon is érdeklődőek, nagy valószínűséggel maradnak mentálisan aktívak idős korban is, azonban sosincs késő valami újba fogni. Akár a hetvenhez, vagy nyolcvanhoz közelítve is el lehet érni drámai változásokat, csak egy kis erőfeszítés kell hozzá.

5. Aludj eleget

Agyunknak rengeteg energiára van szüksége a kielégítő működéshez, az alvás pedig az egyik legjobb energiaforrás. Emellett javítja a memóriát, és segít feldolgozni a napi ingereket. Az viszont nem mindegy, hogy mikor szundítunk, ugyanis az Atlanctic Alvásközpont munkatársa szerint a napközbeni alvás nem ajánlott, mert így este nehezebben jön álom a szemünkre. Agyad egészsége érdekében mindig feküdj le – lehetőleg azonos – időben, és kerüld az esti testmozgást, mert túlságosan felpörget, és így nehezebben alszol el. Lazítsd el magad, mielőtt aludni térsz, hallgass zenét, vagy olvass, és kerüld a nehéz ételeket valamint a koffeint.

6. Száműzd a toxikus anyagokat

A környezetünkben lévő ártalmas kemikáliák, étkezési adalékanyagok és más mérgező vegyületek nemcsak a testünk, hanem agyunk számára is veszélyt jelenthetnek. Ha egészen nem is tudod magad mentesíteni ezektől az anyagoktól, minimalizálhatod őket a környezetedben, illetve felcserélheted őket természetes alapanyagú készítményeklel. A bio termékek, természetes illatanyagok és a teljes értékű táplálékok mind segítenek agyad egészségének megőrzésében.

 


További cikkeink a témában