A túlzott koffeinbevitel 5 tünete

alvásébrenlétenergiaenergiaitalfáradtságkávékoffeinkóla
0 0

Írta:

Reggel megiszol egy kávét ébredés után, az irodába érve még egyet, dél előtt nem sokkal egy újabbat, majd ebéd után, jön a délutáni kávé, aztán a késő délutáni, este pedig lazításképp még egy. Ez 7 kávé egyetlen nap alatt, ez túl sok.

A legnagyobb kávérajongók számára a világ talán sokkal jobb hely lenne, ha nem lenne olyan, hogy túl sok koffein. Ez azonban nem így van, az élénkítő hatású anyag túladagolható.

Azt mindenki belátja, hogy 7 kávé sok, de akkor mennyit szabad fogyasztani egy nap alatt? A dietetikusok szerint a legjobb, ha a napi koffeinbevitel nem haladja meg a 300 mg-ot. Ez körülbelül 3 kávénak felel meg. De ez csak a kávé, koffeinhez más forrásból is juthat a szervezet, sok sportital, táplálékkiegészítő, de egyes gyógyszerek is tartalmazhatnak koffeint.

A hatása ugyan eltérő lehet, érdemes odafigyelni magadra, ha túlzásba vitted a koffeint. Íme az 5 leggyakoribb tünet, mely túladagolásra utal.

1. Délutáni visszaesés

Ha a délutánon nem tudsz átjutni a diétás kólád nélkül, nagy valószínűséggel túladagoltad a koffeint. Egyetlen doboz ilyen üdítőben ugyanis akkora adag koffein van, akár egy eszpresszóban. Amikor a nap folyamán kiürül a koffein, úgy érzed, lehangolt, erőtlen vagy, aztán egy újabb doboz kóla kellően felpörget. Az ennyire savas italok könnyen károsítják a fogzománcot, nélküle pedig jelentősen lecsökkentnek érzed az energiaszinted. Próbáld meg az üdítőket maximum egyetlen dobozra korlátozni a nap folyamán, elfogyasztása után pedig moss fogat, hogy csökkentsd a károsodást.

2. Narancs színe van a vizeletednek

A sötétsárga, barnás színű vizelet a kiszáradás egyik jele lehet. A kávé erőteljes vízhajtó, ami kiszáradáshoz vezet, ha túl sokat fogyasztasz belőle, vizet pedig nem iszol eleget. A folyamat csak nagyon extrém esetben, 500 mg koffein fölött indul be, napi 1-3 csésze kávé mellett nem kell emiatt aggódnod.

38324890 - coffe beans , cup of coffee and grinder

3. Nem tudsz elaludni

A koffein körülbelül 45-60 perc alatt szívódik fel a szervezetben, a felezési ideje viszont igen lassú. Ez azt jelenti, hogy a szervezetben marad több órán keresztül, így hatással lehet az alvási ciklusra is. Ha nehezen alszol el, az a koffeinnek is köszönhető, de ne gondold, hogy kizárólag a kávé okozhatja ezt. Az esti zöld vagy chai teád is jelentős mennyiségű koffeint tartalmaz, a koffeinmentes kávé pedig szintén tartalmaz koffeint, csupán harmadára van benne csökkentve a hatóanyag.

4. Szorongsz

Izzadó tenyér, erős szívdobogás, nyugtalanság, ezek mind lehetnek a koffein túladagolásának tünetei is. A kedvenc feketéd hozzájárul a depresszió és stressz fokozódásához, mert megakadályozza, hogy az agyba jusson az adenozin, egy gátló neurotranszmitter, ami nyugtató hatású. A koffein stimulánsként jár el, serkenti a mellékvese stresszhormon-termelését, például az adrenalinét, ami növeli a pulzusszámot, te pedig idegesnek érzed magad tőle.

5. Ég a gyomrod

Savas reflux akkor jön létre, ha a nyelőcső végén lévő izom, az úgynevezett nyelőcső alsó záróizma lehetővé teszi, hogy az élelmiszer és a gyomorsav felfelé induljon, vissza a nyelőcsőbe, ami égető érzést vált ki a mellkas aljában. Ha ezt érzed, gondold végig, mennyi koffeint fogyasztottál a nap folyamán, mert könnyen bűnös lehet a kellemetlen tünetek kialakulásában. A koffein ellazítja a nyelőcső záróizmát, ami azt eredményezi, hogy a savas váladék elindulhat visszafelé a nyelőcsőben.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában