A helytelen testtartás 4 súlyos következménye

betegségfájdalomgyakorlatgyógytornahátmozgástesttartás
0 0

Írta:

Az, hogy valakinek az élete során milyen lesz a testtartása, már egészen fiatal korban megmutatkozik. A legjobb, ha még ekkor korrigálunk rajta – akár gyógytornász segítségével, mivel ilyenkor még elkerülhetőek az ebből adódó problémák.

Viszont, ha már régóta görnyedten jársz-kelsz és a rossz testtartás már igencsak beidegződött, akkor csak hosszú és kitartó munkával lehet ellene tenni. Sajnos segítséghez a legtöbben akkor fordulnak, ha már fájdalmakat is okoz a probléma…

Izomfájdalmak, izomsorvadás

Normális esetben a testsúlyunk elbírásáért az egyes izomcsoportok más-más szerepet töltenek be: egyik nagyobb, másik kisebb teherbírással rendelkezik, ez így van rendjén. Viszont amennyiben testtartásunk helytelen, ez a természetes egyensúly felborul, és lesznek izmok, melyek kiesnek a szerepükből. Ez kétféleképpen következhet be: az egyik variáció, hogy az izomnak egyszerűen nem lesz feladata, így az előbb-utóbb elsorvad. Viszont ezzel egy időben egy másik átveszi a szerepét, ezért annak plusz munkája lesz, ami folyamatos izomfeszüléshez vezet majd, ami persze fájdalommal jár.

spine2.jpg ()

Fejfájás, migrén

Fejfájás esetén sokan egyből gyógyszerekhez nyúlnak, pedig ez csak tüneti kezelés. A vissza-visszatérő probléma hátterében gyakran a helytelen testtartás áll. Az irodai munka, a számítógép előtti folyamatos görnyedés a test eldeformálódásához vezethet, ha nem mozgunk és nyújtózunk ki rendszeresen. Ritka, amikor a monitor és a billentyűzet jól van elhelyezve, de általánosságban elmondható, hogy az emberek nem tudják felvenni és megtartani az egyenes háttal való ülést. A vállak gépelés során gyakran megemelkednek, a fej előrebillen, így a nyakban izomfeszülés alakul ki, beáll, majd később ez az állapot állandósul, ami fejfájáshoz, migrénhez vezethet. Ennek megelőzése – és orvoslása érdekében a szakemberek két megoldást szoktak javasolni: tegyük a monitort szemmagasságba, a billentyűzetet pedig úgy, hogy a vállak a helyükön maradjanak. Ezen kívül fontos, hogy óránként álljunk fel, és nyújtózkodjunk 5-10 percig.

Kevesebb oxigén

Az állandósult, rossz testtartásnak komoly következményei is lehetnek. Ilyen például az, hogy légzésünk nem lesz kielégítő, így kevesebb oxigén jut el a sejtekbe, szövetekbe, ami számos módon megmutatkozhat: fáradékonnyá és lehangolttá válhatunk, az anyagcsere és a vérkeringés lelassul, a bőr kiszárad, a salakanyagok nem távoznak kellő mértékben. Mindez további következményeket von maga után, tehát a helyes testtartásnak sokkal fontosabb szerepe van, mint hinnénk, mert több krónikus betegség is visszavezethető rá.

Mellkasi nyomás, szívpanaszok

Amennyiben görnyedt a testtartásunk, a belső szerveink összenyomódnak, ami megzavarhatja a létfontosságú szerveink működését, például a tüdőét és a szívét. Nem ritkán előfordulhatnak az évtizedek óta púposan élő embereknél szívritmuszavarok, ugyanis a rossz tartás összepréseli a rekeszizmot, és nem hagyja megfelelően pumpálni a szívet.

Néhány módszer a testtartás javítására:

–    pilates
–    gerinctorna
–    gerincjóga
–    hátúszás
–    testtartást javító heveder

Hátizom erősítő gyakorlat

Ahhoz, hogy a helyes testtartás állandósuljon, elengedhetetlen a hátizmok kellő megerősítése. Erre az egyik legjobb gyakorlat, ha hason fekszel, majd a földről elemeled a felsőtested, amennyire csak tudod, miközben kezeiddel a tarkódat fogod. Ügyelj arra, hogy a nyakad egyenes legyen (a gerinced folytatása), fejeddel ne nézz felfele.

Egy másik kiváló gyakorlat a lapocka közti izmok erősítésére szolgál: szintén feküdj hasra, kissé emelkedj meg, és a karjaidat a füleid mellett nyújtsd ki, majd hajlítsd be. 30-szor ismételd.

 

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában