A 20 perces depiblokkoló

aerobikdepresszióedzésegészségfitneszmozgás
0 0

Írta:

A sport közben felszabaduló endorfin terjedése közvetlenül vezet a depressziós betegségek megelőzésének vagy akár megszüntetésének lehetőségéhez.

A mozgás öröme

Valami ehhez hasonló történik a szervezetedben akkor is, amikor a napi sokórás ülőmunka után egyszer csak mozogni kezdesz. Azt eddig is tudtuk, hogy mentálisan és lelkileg irtó jót tesz, ha sétálsz egy nagyot vagy futsz egy szigetkört, meg persze a popsid és a combod is hálás lesz érte, az viszont egészen új kutatási eredmény, hogy a sport közben felszabaduló endorfin terjedése közvetlenül vezet a depressziós betegségek megelőzésének vagy akár megszüntetésének lehetőségéhez.

A Torontói Egyetem professzorai nemrég 30 fiatal közreműködésével folytattak le egy olyan vizsgálatot, amelynek során a csoport egyik része napi 20-30 percet könnyű edzéssel töltött, míg a másik teljesen kihagyta a mozgást a napirendjéből. Az eredmény nem volt meglepő: azok, akik sportoltak a nap folyamán, sokkal vidámabbak, nyitottabbak és magabiztosabbak voltak, mint akik nem, és a hangulatuk is klasszisokkal jobb volt.

depi2.jpg ()

Akár kertészkedhetsz is

A legjobb hír pedig az, hogy (már amennyiben nem a diétád vagy az edzésterved része a sport) gyakorlatilag mindegy, milyen típusú mozgást választasz. Még csak az sem kell, hogy valamilyen „hivatalos” mozgásforma legyen, sőt a lakást sem kell elhagynod ahhoz, hogy percek alatt feldobódj. A szobabicikli, az otthon végezhető aerobik- vagy jógagyakorlatok, de akár a kertészkedés, vagy a kanapén táncolás is megfelel a célra. Ha egy kicsit több térre vágysz, tegyél egy jó nagy kört a háztömb körül, élvezd a friss levegőt, az emberek látványát és a napsütést. Ha pedig nem egyedül mész, még több esélyed van arra, hogy a rosszkedved pillanatok alatt elpárologjon.

Intenzíven a sikerért

Ez a kutatás egyébként jól kiegészíti azt a norvég tanulmányt, ami 2013 májusában jelent meg a Trondheimi Egyetem szakembereinek tollából. A holland tudósok szerint ha elég intenzív a választott edzésforma, akkor akár heti 12 perc (!) mozgás is elegendő lehet ahhoz, hogy megőrizd az egészséged és a jókedved. Az intenzív mozgásformák ugyanis hatékonyabban csökkentik a vérzsír- és koleszterinszintet, valamint a kutatók úgy vélik, hogy napi 4 perc intenzív mozgással pedig már egészen biztosak lehetünk az egészségünk felől (ez nagyjából annyi, mintha gyors tempóban fölszaladnál egy ház 10. emeletére). Persze azt is hozzá kell tennünk ehhez az eredményhez, hogy az izmok egy ilyen intenzív és rövid mozgással eléggé elhanyagolódnak, nem beszélve arról, hogy a hirtelen terhelés növelheti az agyvérzés és a szívinfarktus kockázatát is. Szóval azt javasoljuk, a tested és a lelked védelmében maradj a napi minimum 20 percnél – és sport közben is érezd nagyon jól magad!

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában