Tényleg fogyaszt a Mono-diéta?

diétaélelmiszerfogyásgyümölcslapos hasMono diétaszuperdiétazsírégetés
0 0

Írta:

Hallottál már az új szuperdiétáról? A Mono a tavalyi év legtöbbet guglizott diétája volt, a Google statisztikái szerint. Sikere páratlan egyszerűségében rejlik, hiszen semmi mást nem kell csinálni, mint kizárólag egyetlenegy élelmiszert, például almát, enni egész nap.

A diéta főleg azután lett népszerű, hogy a mára már csak banánlányként emlegetett nő, Freelee néven diétás tanácsokat kezdett osztani a Youtube-on és az Instagramján. Fogyókúrája átlagosan napi 30 banánból áll. Természetesen nem ő az egyetlen, aki a Mono-diétának hódol, Matt Damon például csupán csirkemellet evett, hogy egyik szerepe kedvéért bombaformába kerüljön. De vajon tényleg hatékony és egészséges ez a könnyen követhető, ám annál radikálisabb diéta?

Hogyan hat?

Ha rákeresel a diétára, láthatod, hogy szinte minden élelmiszerrel kipróbálták már: a tipikus gyümölcsökön és zöldségeken, mint a görögdinnye vagy a spenót, túl egészen a pizzáig. Egyetlen élelmiszer periodikus fogyasztása könnyíti az emésztés munkáját, hiszen a szervezetnek jóval kevesebb tápanyagot kell feldolgoznia, így a folyamathoz kevesebb emésztőenzim termelődésére van szükség.  Ezáltal megelőzhető a puffadás és a túl sok tápanyag egyidejű felhasználása, így kevesebb kalóriabevitel is elégségesnek bizonyul. Ráadásul a diétákkal járó erős sóvárgást sem tapasztalják általában a Mono-zók.

Valóban fogyaszt?

A diéta legnagyobb vonzereje abban rejlik, hogy jelentős súlycsökkenést okoz, hiszen a napi kalóriabevitel általában igen alacsony. A komoly korlátozás megszünteti a sóvárgást a cukor, a só és a zsírok után. Azonban, mint mindennek, a Mono-diétának is van hátránya. A választott ételtől függően a szervezet működése jelentősen megváltozhat már akár egyetlen hét erősen korlátozó diéta után.

Biztonságos?

Bár a fogyás szinte garantált, ugyanígy biztosan számítani kell a vitaminhiányra, az izmok leépülésére, és utóbbinak köszönhetően, az anyagcsere lelassulására is. Tehát hiába lesz nagyon sikeres a jelenlegi Mono-diétánk, befejezése után a leadott kilók visszajönnek, és a jövőben sokkal nehezebben tudunk majd fogyni. Avval, hogy csupán egyetlen ételt fogyasztunk, például banánt, egy seregnyi vitamintól és ásványi anyagtól vonjuk meg a szervezetünket, miközben például a káliumot túladagoljuk. Egy egészségesen összeállított diétának pedig megfelelő arányban kellene tartalmaznia mind a három makronutrienst, azaz a fehérjét, a szénhidrátot és a zsírt.

13183210 - healthy happy woman eating apple close macro

A túladagolásnak pedig súlyos következményei lehetnek. Ahogy már említettük, ha csak banánt fogyasztunk, az kálium túladagoláshoz vezet, amely komoly szív- és érrendszeri panaszokat okozhat, akár szívleálláshoz is vezethet. A túlzott cukorfogyasztás pedig jó eséllyel 2-es típusú cukorbetegséggel jár, de garantáltan növeli az étvágyat és a gyorsételek utáni sóvárgást.

Tartós fogyást eredményez?

A másik ok, amiért érdemes megfontolni ezt a diétát, mielőtt belevágnánk, hogy a radikális fogyókúrák sohasem hoznak tartós eredményt. Ha nem tesszük egészségesebbé az étrendünket a Mono-diéta után, akkor szinte biztos, hogy a leadott kilók visszajönnek, sőt akár még többet is hízhatunk. Tehát, ha eredeti étkezési szokásainkhoz térünk vissza, az eredmény nem lesz tartós. Hizlaló ételeinknek meg kell találni az egészséges alternatíváját, és jelentősen megreformálni korábbi étkezésünket, ha tartani akarjuk súlyunkat. Ha az evést stresszűzőnek használod, járj el inkább meditálni, jógázni vagy futni.

Összegzés

A legtöbben nem szeretjük az olyan diétákat, amelyek túl sok előkészületet igényelnek, sok összetevős recepteket tartalmaznak, vagy állandó kalóriaszámolásra kárhoztatnak. A Mono-diétánál keresve sem találhatunk könnyebben követhetőt, azonban az általa elért gyors fogyás nem tartós. Célszerűbb inkább olyan diétát keresni, amellyel elsajátíthatjuk az egészséges táplálkozás alapjait. Néhány hét tudatosság és kemény munka meghozza a gyümölcsét, és az egészséges életmódra való átállás után remélhetőleg nem is lesz szükségünk többé fogyókúrára.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

6 tuti módszer a cukor utáni sóvárgás legyőzésére

Írta:
tegnap 0 0

A kedvenc duplacsokis tortád szülinapra, a nagyi isteni diós bejglije karácsonykor, a hűsítő fagylalt nyaralás alatt, mind-mind olyan édes élvezetek, amit egyenesen bűn lenne kihagyni, diéta ide vagy oda. A probléma ott kezdődik, amikor a cukorfogyasztás napjaink szerves részévé válik, és egyszerűen képtelenek vagyunk nemet mondani az elénk kerülő édességekre.