6 tipikus étkezési hiba, amit edzés után elkövetünk

diétaétkezésfehérjeizomizomépítéskalóriamozgástáplálkozászsírégetés
0 0

Írta:

Vitathatatlan, hogy a sportos életmód trendivé vált, így egyre több cikket olvashatunk arról is, mivel töltsük újra szervezetünk kiürült raktárait egy-egy edzés után. Azonban azt általában elfelejtik említeni, hogy nem minden mozgásforma igényli ugyanazt a töltést.

Amikor kevésbé intenzív sportnak hódolunk, mint a jóga vagy a pilates, a szervezetünk raktárai nem ürülnek ki, így egy kiadósabb étkezés teljesen indokolatlan. Az intenzív edzésekkel már más a helyzet, de akkor sem biztos, hogy az agyoncukrozott sportital vagy energiaszelet az, amire szervezetünknek szüksége van. Kíváncsi vagy, melyek azok a tipikus étkezési hibák, amelyeket edzés után elkövetünk úgy, hogy nem is vagyunk tudatában? Figyelj oda az alábbiakra, hogy ne tölts túl edzések után!

Túlzásba viszed a fehérjefogyasztást

Egy kemény, súlyzós edzés után valóban leginkább fehérjére van szükségünk, hogy beindítsuk az izomépítő folyamatokat. Azonban, ha nem vagy testépítő, és étrended eleve fehérjedús, felesleges teletömnöd magad fehérjeszelettel és –turmixszal. Egy felnőtt nő átlagos napi fehérjeszükséglete 46 g. Kövesd pár napig az étrendeddel bevitt fehérjét, és ha messze vagy az ajánlott mennyiségtől, csak akkor told a különböző fehérjekészítményeket rendszeresen.

Alkoholt fogyasztasz

Jólesik egy stresszes napot és egy fárasztó edzést néhány pohár borral levezetni? Lehet, hogy a vörösbor mérsékelt fogyasztása egészséges, azonban hátráltatja az izmok hatékony újraépülését.

Túlkényezteted magad

Sokan úgy érezzük, hogy ilyenkor bármilyen finomsággal kényeztethetjük magunkat. Megérdemeljük, hiszen keményen dolgoztunk, a maximumon túli teljesítményt hoztunk. Sajnos ezt a gondolkodásmódot a nem edzős napokra is továbbvisszük. Ismerős, amikor bátran falatozol az esti vacsorán, mert két nappal ezelőtt 10 kilométert futottál? Sajnos a kutatások szerint a bevitt ételek jobban befolyásolják alkatunkat, mint a testmozgás. Az edzés csak akkor lesz igazán eredményes, ha mellette a táplálkozásra is odafigyelünk.

Intenzív edzés után is mellőzöd a szénhidrátokat

Magas intenzitású edzés után egy órával az izmoknak sokkal több glikogénre van szüksége, hogy felépüljenek és erősödjenek. Futás, dance aerobic vagy HIT edzés után válaszd az egészséges szénhidrátokat, mint a gyümölcsök, a zöldségek, a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák, amelyek a legjobb diétás glikogén források. A táplálkozási szakemberek szerint körülbelül 1 g szénhidrátot kell testsúly-kilogrammonként fogyasztani a testmozgást követő egy órán belül. Ilyenkor egy gyümölcsökben gazdag, fehérje alapú smoothie például remek választás.

42104730 - pretty young woman biting on a energy bar after a good workout, slightly perspiring skin and healthy glow. copy space to the left

Nem iszol elég vizet

Hihetetlen, de a kutatások szerint a futók körülbelül 50%-kal alábecsülik a kiizzadott vízmennyiséget. Jó, ha tudod, hogy még egy könnyebb edzés, ahol alig izzadsz meg, is közepes dehidratációhoz vezethet, ha nem pótolod az elvesztett vizet. Mérd meg magad közvetlenül edzés előtt és után, hogy lásd, mennyi vizet is veszít valójában a szervezeted.

Nem tervezed meg előre az edzés utáni étkezést

Ha teljes testet megdolgoztató edzésen vettél részt, ne lepődj meg, ha utána farkaséhes leszel. Ilyenkor a legrosszabb eldönteni, hogy mit együnk. Az eredeti terv az volt, hogy semmit nem eszel, maximum egy kis fehérjeturmixot, hiszen az edzés későn ér véget, de akár egy nagy adag gyrost vagy somlói galuskát be tudnál vágni. Ilyenkor a szervezet ugyanis kizárólag energiadús ételek után sóvárog. Egy kutatás szerint akár 46%-kal is magasabb kalóriatartalmú ételeket választunk ilyenkor. Emiatt célszerű előre megtervezni, hogy milyen egészséges, fehérjét és szénhidrátot is tartalmazó ételt eszünk majd edzés után.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában