6 ok, amiért az alvás fogyaszt

alvásalváshiánydiétaegészségétkezésfogyáshízásmozgásnassolás
0 0

Írta: and

A felnőttek többsége nem alszik 6 óránál többet éjszaka, pedig a kóválygós reggel nem az egyetlen negatív következménye az alváshiánynak, mivel hízáshoz is vezethet.

Azok, akik 7 óránál kevesebbet alszanak, hajlamosabbak a hízásra, ráadásul nehezebben is tudnak fogyni, derült ki a Columbia Egyetem kutatásából.

Ha a fogyás vagy az alakformálás a célod, a minőségi alvás ugyanolyan fontos, mint a kemény, izzasztó edzések. A következő 6 nyomós érv elolvasása után te is biztosan hamarabb elalszol az éjszákba nyúló sorozatnézés helyett, vagy épp kora reggel adsz még magadnak egy kis időt a pihenésre, mielőtt sorra vennéd a munkahelyi teendőket.

1. Leszámol az éjszakai nassolással

Minél tovább vagy ébren, annál valószínűbb, hogy annyi kalóriát veszel magadhoz, amennyire valójában nincs is szükséged. Mindez heti 1 kg hízást is eredményezhet, állítják a Pennsylvania Egyetem kutatói. A hét napos megfigyelés során azt találták, hogy azon a résztvevők, akik sokáig fent maradtak, éjjel 11 és hajnal 4 óra között átlagosan 550 kalóriát vittek be a szervezetükbe.

2. Égeti a kalóriákat

Pihentető alvás után nemcsak tele leszel energiával, de a szervezeted ráadásként beindítja a kalóriaégetést, még akkor is, ha nem kezded túlságosan aktívan a napot. Egy kutatás során megállapították, hogy a normál alvóknak az alapanyagcseréjük több mint 5%-kal magasabb volt, mint azon résztvevőké, akik kevesebb időt szántak az esti pihenésre. Étkezések után pedig 20%-kal több kalóriát használtak fel, mint azok, akik az éjszakát nem fordították elegendő alvásra.

3. Beindítja a zsírégetést

Hiába folytatod pontosan ugyanazt a diétát, mint a barátnőd, ha nem alszol annyit, amennyire a szervezetednek szüksége van, neked nem lesz annyira sikeres a fogyókúrád. A Chicago Egyetem legfrissebb kutatása során összehasonlították a fogyás mértékét azoknál, akik 8 és fél órát aludtak éjszakánként, és azoknál, akik csak 5 és felet. Mindkét csoport ugyanannyit, azaz 1450 kalóriát evett naponta. Átlagosan mindannyian 3 kilót fogytak, azonban a leadott súlynak a fele zsír volt a jól alvóknál, míg a fáradtabb résztvevők a lerakodott zsírnak csak a negyedétől szabadultak meg.

alvas2.jpg ()


4. Egészségesebb ételek beszerzésére ösztönöz

Soha ne menj élelmiszerboltba, amikor kimerült vagy! Hihetetlen, de egy tanulmány szerint a fáradt emberek 1300 kalóriával több ételt vásároltak, mint azok, akik kipihenve mentek boltba. Mindez független volt az éhségtől, mivel az összes résztvevő ugyanazt a reggelit fogyasztotta a teszt előtt.

5. Mennyiségi kontrollra késztet

Egy svéd kutatás során arra kérték a résztvevőket, hogy jelöljék meg az ideális ételadagot egy számítógépes programon. A keveset alvók jóval többet pakoltak a virtuális „tányérjukra”, legalább 35 kalóriával többet, mint a kipihent csoport tagjai.

6. Segít a fókuszálásban

Az agyi funkciók egészen másként működnek, ha nem alszunk eleget. A harvardi kutatók különböző agyi vizsgálatokat folytattak azoknál, akik egész nap kialvatlansággal küzdöttek és vizsgálták az agy jelzéseit a kalóriában dús ételekre. Azt találták, hogy sokkal kevésbé tudják korlátozni a túlevést a fáradt emberek. Egy másik kutatás is megerősítette az eredményeiket, mivel a Columbia Egyetem kutatói szerint is eltérően reagálnak az emberek az ételre, attól függően, hogy mennyire kipihentek.  Ha nem alszunk eleget, inkább egészségtelen ételeket választunk a wellness táplálékok helyett, és hajlamosabbak leszünk a gyorséttermek és a csokiautomata felé venni az irányt.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

diétaétkezés

3+1 tipp a tuti fogyásért!

Írta:
17 órája 0 0

Hiába próbálunk napközben odafigyelni az étkezésre, valahogy mindig hibázunk: a salátánkra majonézes öntetet teszünk, a szénhidrátcsökkentett tortára rányomjuk a tejszínhabot, vagy ha napközben minden szabályt betartottunk, este biztosan megrohamozzuk a hűtőszekrényt.