Főoldal > dieta > A fogyás mentális csapdái

A fogyás mentális csapdái

diétaéletmódváltásfogyókúragondolkodásmentális csapda
0 0

Írta:

Fitt ara sorozat 3. rész

Sorozatunk előző két részében útmutatást kaptál ahhoz, hogyan készülj fel az életmódváltásra, és milyen gyakorlatokkal formáld az alakodat. Ám hiába a nagy elhatározás és a testedzés, ha közben nem vagy elég motivált. „Gyakran találkozom változni vágyó emberekkel, akik így kezdik a mondataikat: „Szeretnék fogyni, de…”, és már dőlnek is a kifogások. Most ezek közül választottam néhányat, amelyek mindenképpen hátráltatnak abban, hogy sikerre vigyük az elhatározást” – mondja Bakos Zsuzsi életmód tréner, akivel most leleplezünk néhány tipikus gondolati csapdát.

1. „Az evés az egyik legnagyobb öröm az életemben…”

Az öröm átélése hozzátartozik a jó egészségi állapothoz. Ha kevés teret hagysz azoknak a tevékenységeknek, amelyek örömöt és elégedettséget okoznak (vagy éppen bűnösnek érzed magad miattuk), ez hamar a motivációd apadásához vezethet.
Jobb, ha tudod, az ételekben mesterségesen előállított „endorfinnövelők” vannak, amit magas kalóriatartalommal spékelnek meg, hogy jobban stimuláljanak. Sokkal könnyebb egy szelet csokit bekapni és ebből nyerni a napi „jó érzés adagot”, mint szembe nézni az érzéseiddel. Így lesz érzelmi hiánypótló a nassolásból. Ha az étel válik a fő élvezeti forrásoddá, megkopik az a természetes képességed, hogy más élményeket is megélj és elégedett legyél az életeddel. Szakíts időt tehát azokra a tevékenységekre, amelyek örömöt hoznak a mindennapjaidba, és ne rögtön az ételért nyúlj, ha rosszul érzed magad a bőrödben!

2. „Úgysem vagyok elég kitartó!”

Ha ezt már ilyen jól eldöntötted, add is fel! Az életmódváltás ugyanis az önfegyelmed és a motivációd tesztje is egyben! A fotelból tényleg nem fog menni, ki kell mozdulnod a kényelmi zónádból, át kell fabrikálnod bizonyos szokásaidat (másokat el is kell hagynod). Senki nem állítja, hogy az életmódváltás kényelmes tevékenység. Eleinte odafigyeléssel, összeszedettséggel jár, és persze az esetleges tiltások is próbára tesznek. (később, ha elég kitartó vagy, ezek észrevétlen beépülnek a szokásaid közé)
Az ilyen kijelentésekkel amúgy is csak a hitedet veszíted el, a kilóid viszont maradnak!  A titok? Nem kell azonnal ajtóstul rontani a házba! Fokozatosan, lépcsőnként változtass. Például eleinte csak a vásárlásaidat bonyolítsd tudatosabban, aztán vezesd be a testmozgást, majd a főzési technikádon változtass. Ha elegendő időt hagysz magadnak az áthangolódáshoz, könnyebbnek fogod megélni a változtatásokat. 

hizlalocikk.jpg ()3. „A családomban mindenki kövér, a génjeim tehetnek a túlsúlyomról!”

Nos, akkor ezt nézzük csak meg jobban: azért vagy kövér, mert az anyukád is kövér, vagy azért, mert azt az életmódot folytatod, amit a családod?
A génállományodon nem tudsz változtatni, viszont az életmódodon igen! Felelősséggel tartozol önmagadért! Miért ne gondoskodhatnál arról, hogy nálad másképp alakuljon a forgatókönyv, mint a szüleidnél? Mindig van választásod!

4.  „Nincs időm önmagamra!”

Rendben tartod az otthonod, balettra hurcolod a gyereket, lemosatod a kocsit, a saját karbantartásodra eközben érdemtelenül kevés időt fordítasz? Meglehet, hogy valóban időzsonglőrré kell válnod ahhoz, hogy beépítsd a napi mozgásadagot, de az is elképzelhető, hogy a prioritások átrendezésével is találhatsz majd olyan réseket, ahová befér egy kis kocogás vagy pár jógagyakorlat. Az egészséges ételek beszerzéséhez sem kell mindennap piacra rohangálnod, tervezd meg a heti étrendet, és tölts fel a hütőt néhány napra. Fontos, hogy mindig legyen nálad „bűntudat-mentes” rágcsálnivaló és egy üveg víz! Valamint mindennap adj magadnak megerősítéseket: „Fontos vagyok önmagam számára!”, „Gondoskodom önmagamról!”, „Jobban beosztom az időmet az egészségesebb életvitel  érdekében!”

5.  „Alig eszem, mégis hízom!”

Ez az egyik kedvencem. Tulajdonképpen nem más, mint egy önbecsapás, vagy (legyünk engedékenyek) egy kis érzékcsalódás. Légy őszinte magadhoz! Meg fogsz lepődni, hogy mennyi mindent megeszel. Vezess néhány napig étkezési naplót, és minden jegyezz le az utolsó falatig! Ez abban is segít, hogy felismerd a problémás területeket. Táplálkozz tudatosabban! Legyen meg a napi öt étkezés, nincs több kihagyott reggeli vagy ebéd! (amit aztán késő este bőségesen bepótoltál az esti film alatt – észrevétlenül)

6.  „A hízás az öregedés része!”

Tény, hogy a testünk a kor előrehaladtával egyre jobban beépítheti a felesleges kalóriákat, de ez nem azt jelenti, hogy nem tehetsz semmit a zsírpárnák ellen! Pozitív hozzáállással sokkal könnyebb megszabadulni a túlsúlytól. Én még egyetlen sikeres diétázóval sem találkoztam, aki ne hitt volna rendíthetetlenül a sikerében!  Az életkorod egyébként sem lehet ürügy arra, hogy lemondj az egészséges életmódról! Lehet, hogy nem szaladnak le olyan gyorsan a kilóid, mint a húszas éveidben, de ez még nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem tudsz megszabadulni tőlük! Koncentrálj azokra az egészségügyi előnyökre, amelyekkel egy karcsúbb, edzettebb test jár! Ugye, hogy megéri?

7. „Pocsékolás meghagyni az ételt!”

Úgy érzed, muszáj minden falatot eltűntetned? Ezzel arra kényszeríted magad, hogy olyan ételeket egyél, amelyeket nem is kívánsz, nem is csoda, hogy a kilóid nem tágítanak mellőled. Csak hogy ha rendszeressé válik a maradék megdézsmálása, a kilóid miatt érzed majd rosszul magad. Vendégségben egyszerűen szedj kevesebbet, ha félsz attól, hogy megsérted a háziasszonyt, és egy étteremben se legyen rossz érzésed, ha nem törlöd ki a tányért! Te döntöd el, hol a határ!

Ha szeretnél segítséget kapni az életmódváltáshoz, iratkozz fel szakértőnk ingyenes hírlevelére: www.jadejoga.hu

Mentális erősítő gyakorlat – Vetítsd le az esküvőt!

Az alábbi vizualizációs gyakorlat nem csak megnyugtat, de a vágyott külsőhöz is közelebb visz. Tegyél fel lassú, relaxációs zenét, és gondoskodj arról, hogy a következő percekben ne zavarjanak. Feküdj hanyatt a földön vagy az ágyon. Lazulj el, érezd, ahogy tested megszállja a nyugalom, és kellemes melegség jár át. Zárd ki a külvilágot, csak magadra koncentrálj. Ekkor kezd el látni magad az esküvői előtti percekben. Lásd magad olyannak, amilyen lenni szeretnél a nagy napon, amilyennek szeretnéd, ha mások látnának! Jelenítsd meg az apró részleteket is, lásd, hogy a derekad vékony, a ruhád remekül áll, és valósággal ragyogsz. Ezután vetítsd tovább a jelenetet, mintha csak egy film volna. Érezd mennyire boldog vagy, és hogy ezen a napon minden érted van.
Néhány perc után lassú számolással térj vissza éber állapotba. Mozgasd meg a végtagjaidat, végül nyújtózkodj egy nagyot!

Idén lesz az esküvőd? Fogyj és formálódj együtt más menyasszonyokkal!  www.fittara.jadejoga.hu


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X