Ásványi anyagok a várandósság alatt

0 0

Írta: and

Kálcium A kálcium a baba csontjainak, fogainak a fejlődéséhez szükséges, de az izmok, a szív és az idegrendszer fejlődésében is fontos szerepet játszik. Mivel közreműködik a vas felszívódásában, ezért lényeges a megfelelő kalciumbevitelre gondolni rögtön a gyermektervezést követően. Ahhoz azonban, hogy a kalcium felszívódjon, elegendő mennyiségű D-vitamin szükséges. Ehhez elsősorban a napfényből, illetve halakból, mint […]

Kálcium

0004296_1.jpg ()

A kálcium a baba csontjainak, fogainak a fejlődéséhez szükséges, de az izmok, a szív és az idegrendszer fejlődésében is fontos szerepet játszik. Mivel közreműködik a vas felszívódásában, ezért lényeges a megfelelő kalciumbevitelre gondolni rögtön a gyermektervezést követően. Ahhoz azonban, hogy a kalcium felszívódjon, elegendő mennyiségű D-vitamin szükséges. Ehhez elsősorban a napfényből, illetve halakból, mint a szardínia, hering, lazac, tonhal, valamint a tej és tejtermékekből juthatunk hozzá.
Napi kalciumszükséglet kb. 1000-1200 mg

A legjobb kálciumtartalmú élelmiszerek:
tej, sajt, joghurt, szójabab, szárazbab, lazac, napraforgómag, dió, zöldfőzelékek

Vas
A vas a vörösvértestek (haemoglobin) és az izmok vörös festékanyagának (mioglobin) képzéséhez, valamint a B-vitaminok megfelelő anyagcseréjéhez szükséges.
A várandósság második felében igen gyakori a vashiányos anemia (vérszegénység). Tünetei lehetnek a fáradtság, a sápadt bőr, fogékonyság különféle betegségekre, de a magzati súlynövekedés csökkenése és a koraszülés is előfordulhatnak. A szervezet által felvett vas mennyiségének mintegy 8%-a szívódik csupán fel.
Figyelj arra, hogy mellőzd a fekete tea és kávé fogyasztását a várandósság alatt, mivel csersav tartalmuk miatt gátolják a vas felszívódását. Ahhoz, hogy a vas hasznosuljon C-vitaminra, rézre, mangánra és kobaltra van szükség. A szintetikus vaskészítmények sajnos sokszor székrekedést okoznak, ezért javaslom inkább a táplálkozást vasban gazdagon összeállítani. Érdemes a különböző magas vastartalmú gyógynövényeket és készítményeket választani.
A várandósság és szoptatás alatti napi vasszükséglet 30-60 mg

Vastartalmú élelmiszerek a teljesség igénye nélkül:
sovány marha-, birka-, csirkehús, szardínia, különböző müzlik (fontos megnézni az összetevőiket!), liszt, szárított őszibarack, bab, spárga, melasz, zabpehely

Jód

0004296_2.jpg ()

Szervezeted jódtartalmának kétharmad része a pajzsmirigyben található, ami az anyagcserét befolyásolja. Ha nem megfelelő a jódbevitel mennyisége, akkor az anyánál testsúlygyarapodás, az energiaszint csökkenése, a babánál pedig a nem megfelelő növekedés, valamint a szellemi tevékenység lassulása figyelhető meg.
A várandósság alatti napi jódszükséglet: kb.175 µg

Jódtartalmú élelmiszerek:
Tengeri moszatok, hagyma, tengeri halak, tengeri só

Magnézium
Szükséges a C-vitamin anyagcseréjéhez, valamint az idegek és izmok működéséhez. Kiemelkedő szerepet játszik a depresszió leküzdésében, valamint segíti a keringési rendszer egészséges működését, védelmet nyújt a szívroham ellen is. Gyomorrontás esetén nélkülözhetetlen. A várandósság alatti magnéziumpótlás csökkentheti a spontán vetélést, valamint a koraszülést. Jótékony hatással van az anyai vérnyomásra és a magzati növekedésre is, ezért fontos, hogy már a várandósság elejétől figyelj a megfelelő mennyiség bevitelére.
Mivel ebben az időszakban a magnézium igény is megnő, ezért az ajánlott napi bevitel 400-500 mg.

Természetes magnéziumforrások:
magvak (mandula, dió), alma, sötétzöld főzelékfélék, kukorica, citrom, füge, grapefruit.


További cikkeink a témában