A lúgosítás alapjai

étrendfogyókúralúgosítás
0 0

Írta: and

Az ételválogatás irányelveiA magas fehérjetartalmú ételek, így a húsok, sajtok általában erősen – közepesen savasító hatásúak, akárcsak a teljes tojás, ezért mértékkel fogyasztandóak. A tej és a legtöbb tejtermék csak enyhén savasító, így az egészséges táplálkozásnak megfelelően a húsoknál nagyobb mennyiségben fogyaszthatóak. A gabonából készült ételek mennyisége a szokottnál kisebb a lúgosító étrendben, ugyanakkor a […]

Az ételválogatás irányelvei
A magas fehérjetartalmú ételek, így a húsok, sajtok általában erősen – közepesen savasító hatásúak, akárcsak a teljes tojás, ezért mértékkel fogyasztandóak. A tej és a legtöbb tejtermék csak enyhén savasító, így az egészséges táplálkozásnak megfelelően a húsoknál nagyobb mennyiségben fogyaszthatóak. A gabonából készült ételek mennyisége a szokottnál kisebb a lúgosító étrendben, ugyanakkor a zöldségek, ezen belül is a burgonya szerepe megnő. Ha több zöldséget, gyümölcsöt és a szokásosnál valamivel kevesebb gabonát, húst, sajtot fogyasztunk, akkor könnyen elérhetjük a bázikus túlsúlyt. Természetesen más tényezőket is figyelembe kell venni az étrend kialakításakor. A diétába jól beilleszthetőek a növényi olajok mint olíva- és magolajok, de részei az omega-3-zsírsavak jó forrásának számító tengeri halak is. Érdemes lehet időnként váltakoztatva különböző forrás vagy ásványvizeket, gyümölcs- és zöldségleveket fogyasztanunk folyadékszükségletünk pótlására.

Tudnunk kell, hogy a lúgosító étrend nem veszi figyelembe táplálkozásunk egyéb tényezőit, vagyis például a rosttartalmat, koleszterin-bevitelt, glikémiás-indexet, így ha nem tartjuk be az egészséges táplálkozás ajánlásait is, akkor tájékozatlan kezekben ártalmas lehet. Bár lúgosító hatású a bor, sör, lehetőleg csak kis mennyiségű és jó minőségű bort fogyaszthatunk heti néhány alkalommal, de kerülni kell a nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztást. Ugyanez igaz az édességekre is – a cukor, méz, lekvárok és a zsiradékok elvileg szabadabban fogyaszthatóak, ugyanakkor ez az egészséges táplálkozás ajánlásainak megfelelően túlzott mennyiségben nem javasolt. Ez igaz a kakaó, kávé, tea fogyasztására is: fogyasztásuk elsősorban csak élvezetet jelent számunkra, hasznuk csak korlátozott mértékben van, így nagyobb mennyiségben kerülendőek.

Ételek és italok lúgosító és savasító hatása

Erősen savasító ételek:
magas fehérjetartalmú sajtok (parmezán sajt, gouda sajt), tojás sárgája

Közepesen savasító ételek:

  • húsok és húskészítmények (sovány marhahús, csirkehús, sertéshús, szalámi),
  • halak (pisztráng, hering)
  • tojás (egész)
  • tejtermékek – gomolyasajt, túró
  • gabonák és ezekből készült ételek
  • dió
  • különböző szénsavas üdítők

Enyhén savasító ételek:

  • tej és tejtermékek (író, tejföl, teljes tej, gyümölcsjoghurt)
  • hüvelyesek,
  • tojásfehérje
  • édességek (torták, sütemények, tejcsokoládé),
  • fehér rizs
  • vaj

Semleges ételek:

  • olajok

Lúgosító ételek:

  • zöldségek (zeller, cukkini, burgonya stb.)
  • gyümölcsök (alma, narancs, ananász stb.),
  • tejsavó (nem azonos a tejsavó fehérjével)
  • kakaó, kávé, tea, fehérbor, vörösbor, sör, lekvár, méz, cukor,
  • a margarin is enyhén lúgosít

Erősen lúgosító ételek:

  • spenót, banán, mazsola

Még több cikk a lúgosításról:
A lúgosítás elmélete Kattints ide!
Kéthetes lúgosító étrend Kattints ide!


További cikkeink a témában

Kövessen Facebook-on!

Kövess minket

X